Leikkien ohjeita

Evoluutio

Tämä on monelle tuttu leikki. Ohje napattu Partiowikistä

"Leikki alkaa sillä että valitaan leikkialue. Sen jälkeen jokainen leikijä alkaa kulkemaan ympäri leikkialuetta viittoen rintauintiliikettä ja lausuen "ameeeba, ameeeba". Mikäli kaksi ameebaa törmää toisiinsa heidän pitää pysähtyä ja pelata erä kivi, paperi, saksia. Tämän pelin voittaja pääsee evoluutiossa ylöspäin. Evoluution korkein taso on ihminen eli leikkijä vapautetaan yrityksestään nousta ylemmäs. Leikkiin kuuluu olennaisesti hortoileminen, äänteleminen ja viittoilu. Erilaisia evoluution vaiheita voi keksiä itse lisää oman makunsa mukaan." 
Evoluutio-leikki -ohje

Leikki on hyvin siirrettävissä myös kielten opiskeluun

Valitaan jokin teema ja kieli. Sopivia teemoja ovat esimerkiksi numerot 1-4 /tervehdykset eri vuorokaudenaikoina/ eläimet.

esimerkkejä hierarkioista:
numerot: 1-2-3-4-5
Huomenta! - Hyvää päivää! - Hyvää iltaa! - Hyvää yötä!
Bremenin soittoniekat: aasi-koira-kissa-kukko

Hyppynaruleikki

Opetellaan numerot hyppynaruleikin avulla. Oppilaat sanovat numerot kohdekielellä ääneen. Jokaisen numeron kohdalla oppilas voi vielä laskea numerot alusta, esimerkiksi kuuden kohdalla oppilas laskee kohdekielellä yhdestä kuuteen ja hyppää samalla kuusi hyppyä yhdellä jalalla.

1. juostaan läpi
2. hypätään kaksi kertaa ja sitten pois.
3. taputetaan jokaisella hypyllä jonka jälkeen hypätään 3 kertaa. Sitten pois.
4. hypätään yksi ja siirrytään syrjään seuraavan pyörähdyksen ajaksi ja sitten hypätään taas yhden kerran, jonka jälkeen pois.
5. 5 hyppyä ensimmäinen hyppy naama menosuuntaan, toinen hyppy naama tulosuuntaan kolmas hyppy naama menosuuntaan, neljäs hyppy naama tulosuuntaan ja viides menosuuntaan jonak jälkeen pois.
6. 6 hyppyä yhdellä jalalla jonka jälkeen pois.
7. 7 hyppyä kyykyssä jonka jälkeen pois.
8. 8 hypyn aikana pyörähdetään 8 kertaa ympäri.

King Kong

Tätä leikkiä varten tulisi osata vähintään numerot 1-12 kohdekielellä.
Leikissä harjoitellaan myös 3 ja/tai 4 kertotaulua.

"1 - 2 - king - kong - 5 - king - 7 - kong - king - 10 - 11 - kingkong."

Eli. Luetellaan numeroita. Kolmen kertotaulussa sanotaan king, neljän kertotaulussa kong, kolmen ja neljän kertotaulussa kingkong. Peliä voidaan pelata myös vain kolmen tai neljän kertotaulussa.


Kirjaimien muodostaminen

Oppilaat jaetaan 3-5 oppilaan ryhmiin. Opettaja näyttää jonkin kyrillisen kirjaimen. Oppilaiden pitää muodostaa kirjain itsestään niin, että kaikki ryhmäläiset ovat mukana. Nopeimmin oikeanlaiset kirjaimen muodostanut ryhmä saa pisteen.

Liitteet:

Kirjaimet leikkiin

Maa-meri-laiva -numeropeli

Maan, meren ja taivaan sijasta käytetään numeroita. Opettaja huutaa numeron kohdekielellä ja oppilaat juoksevat kyseiselle alueelle. Numeroiden sijasta voi käyttää esimerkiksi värejä, kuukausia jne.

Piirrä selkään sanoja -leikki

Opettaja kirjoittaa espanjankielisiä eläinten nimiä taululle.
Oppilaat jaetaan esim. 5 hengen joukkueisiin ja asetetaan jonoon. Takimmainen kirjoittaa kirjain kirjaimelta valitsemansa espanjankielisen sanan edessä olevaan selkään, joka pitää kirjain kirjaimelta välittää sana edessä seisovan selkään. Tämä toistuu niin kauan kunnes sana tavoittaa jonon ensimmäinen oppilas. Jonon ensimmäinen eli ketjun viimeinen oppilas sanoo lopuksi eläimen nimen ääneen.

Un gato=kissa
Un perro=koira
Una gallina=kana
Un gallo=kana
Un cerdo=possu
Un caballo=hevonen
Una oveja=lammas

Pää, olkapää, peppu, polvet, varpaat -laulu espanjaksi

Kehonosia voi opetella myös musiikin tahdissa. Kappale on monelle ennestään tuttu, ja vaikka espanjankielinen versio poikkeaa hieman suomenkielisestä, on helppo opetella sanat, laulaa espanjaksi ja tanssia kappaleen tahdissa. Video löytyy täältä.


Laulun sanat espanjaksi:

Cabeza, hombro, rodilla y pie.
Cabeza, hombro, rodilla y pie.
Ojos, orejas, boca y nariz,
cabeza, hombro, rodilla y pie.

Cabeza, hombro, rodilla y pie.
Cabeza, hombro, rodilla y pie.
Ojos, orejas, boca y nariz,
cabeza, hombro, rodilla y pie.

Sanat suomeksi:
Pää, olkapää, polvi ja jalka
Pää, olkapää, polvi ja jalka,
Silmät, korvat, suu ja nenä,
Pää, olkapää, polvi ja jalka.

Sokea piirtäjä

Valitse leikkiin sopiva aihealue, esimerkiksi eläimet.
Jaa oppilaat pareihin.
Toisen pareista tehtävänä on piirtää kuva annetusta eläimestä (silmät sidottuna).
Parin tehtävä on arvata ja sanoa kohdekielellä eläimen nimi.


Sukkulaviesti tervehdyksiä käyttäen

Juostaan perinteistä sukkulaviestiä. Vaihto tapahtuu silmiin katsomalla ja kohdekielellä tervehtimällä.

Esimerkki espanjaksi: Jos A sanoo Hola, B voi vastata Buenas tardes. Jos A kysyy
¿Qué tal?/¿Cómo estás?/¿Qué hay? (=mitä kuuluu), B voi vastata mal/regular/muy bien/no muy bien/así, así/fatal.

Hola=hei
Adiós=Nähemiin./Hei sitten.
¡Hasta pronto!= Nähdään pian.
¡Hasta luego!=Nähdään.
¡Hasta mañana!=Huomiseen.
Buenos días=hyvää huomenta/hyvää päivää (käytetään aamusta iltapäiväkahteen)
Buenas tardes=hyvää iltapäivää (käytetään kello iltapäiväkahdesta/lounaasta iltakuuteen)
Buenas noches=hyvää iltaa/hyvää yötä (käytetään iltakuudesta tai iltaseitsemästä iltayhteentoista)

Mitä kuuluu:
¿Qué tal?/¿Cómo estás?/¿Qué hay?= Mitä kuuluu?/Miten menee?
¡Muy bien, gracias!= oikein hyvin, kiitos kysymästä.
Bien, ¿y tú?=Hyvää kuuluu, entä sinä?
Mal=Huonosti
Regular=Ei kovin hyvin eikä huonosti
Así, así= Siinähän se
Fatal=Surkeasti
No muy bien=Ei kovin hyvin

Tervehdykset-läpsyleikki

Opettaja kirjoittaa taululle kohdekielellä tervehdyksiä. Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen ja ensimmäinen, joka juoksee taululle ja koskettaa oikean suomenkielisen vastineen, saa pisteen. Alla lisää tervehdyksiä espanjaksi.

Hola=hei
Adiós=Nähemiin./Hei sitten.
¡Hasta pronto!= Nähdään pian.
¡Hasta luego!=Nähdään.
¡Hasta mañana!=Huomiseen.
Buenos días=hyvää huomenta/hyvää päivää (käytetään aamusta iltapäiväkahteen)
Buenas tardes=hyvää iltapäivää (käytetään kello iltapäiväkahdesta/lounaasta iltakuuteen)
Buenas noches=hyvää iltaa/hyvää yötä (käytetään iltakuudesta tai iltaseitsemästä iltayhteentoista)

Mitä kuuluu:
¿Qué tal?=Miten menee?
¡Muy bien, gracias!= oikein hyvin, kiitos kysymästä.
¿Cómo estás?=Mitä kuuluu?
Bien, ¿y tú?=Hyvää kuuluu, entä sinä?
Mal=huonosti

Vanteelta vanteelle

Lähtökohtana on, että oppilas osaa jo numerot ja värit.

Lattialle asetetaan vanteita ympyrän muotoon ja vanteen viereen espanjankielinen sana (kts. tulostettava liite). Oppilas etenee vanteelta toiseen, mikäli hän osaa sanoa vanteen vieressä olevan sanan suomeksi.

Liitteessä on tehtävään tarvittavat sanakortit.

vanteelta toiseen.docx

Värit-dominopeli

Tutustutaan väreihin dominopelin avulla. Pelin tarkoituksena on yhdistää väri espanjankieliseen vastineeseen. Rojo=punainen Amarillo=keltainen Verde claro=vaalean vihreä Verde oscuro= tumman vihreä Naranja=oranssi Violeta=violetti Azúl=sininen Marrón=ruskea Gris=harmaa Blanco=valkoinen Negro=musta Rosa=vaaleanpunainen
varit-dominopeli.docx

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä