Sivukartta Sulje Varoitus: täysi sivukartta on liian suuri – alla on vain osittainen sivukartta. ATK Syksy 2022 1. Windows-työkaluja Kuvakaappaustyökalu Pikanäppäimet Muistilaput Suurennuslasi 2. Office-ohjelmat Word Harjoitus 1: Oman tekstin kieliasun tarkistus Harjoitus 2: Tekstin muokkaaminen ja kuvan lisääminen Harjoitus 3: Taulukko Harjoitus 4: Muodot ja kuvakkeet Harjoitus 5: Matemaattisen tekstin kirjoittaminen Harjoitus 6: Valmiit mallit Harjoitus 7: Sisällysluettelo Excel Taulukkolaskentaa Kuvaajien piirtäminen Tilastollisia tunnuslukuja PowerPoint Sway 3. Ohjelmointi LEGO-robotit 4. Kuvankäsittely Valokuvan editointi Leikkaus ja liimaus Logon piirtäminen Kuvan päälle piirtäminen 3D-piirtäminen (SketchUp) Johdanto Mitat ja mittaaminen Kolmiulotteisia kappaleita Talon piirtäminen 1 Talon piirtäminen 2 Sisätilat ja sisustaminen Pohjapiirustus MOOC-kurssi (JavaScript) HTML-kieli Johdanto Tekstin kirjoittaminen Kuvat ja tausta Linkkien lisääminen ja alasivut Upottaminen Taulukot Sivun viimeistely 8. luokan matematiikan ohjelmointi 1. Tekstin tulostaminen 2. Muuttujan luominen 3. While-silmukka (myös lukujonoista) 4. If-ehtolause 5. Ohjelma, joka ratkaisee yhtälöitä Testi Hyötyohjelmakurssi Johdanto Windows-työkaluja Kuvakaappaustyökalu Pikanäppäimet Muistilaput Suurennuslasi Peda.net Teksti ja kuva Videon yms. upottaminen Kysely Tehtäviä Matemaattisen tekstin ladonta Perustehtävät Syventävät tehtävät Office-ohjelmat Word Harjoitus 1: Oman tekstin kieliasun tarkistus Harjoitus 2: Tekstin muokkaaminen ja kuvan lisääminen Harjoitus 3: Taulukko Harjoitus 4: Muodot Harjoitus 5: Matemaattisen tekstin kirjoittaminen Harjoitus 6: Valmiit mallit Excel Taulukkolaskentaa Kuvaajien piirtäminen Tilastollisia tunnuslukuja PowerPoint Sway Kuvankäsittely Logon piirtäminen Kuvan päälle piirtäminen Valokuvan editointi Leikkaus ja liimaus Videon muokkaus Näytönkaappausvideo Valinnaiset aiheet 3D-piirtäminen (SketchUp) Johdanto Mitat ja mittaaminen Kolmiulotteisia kappaleita Talon piirtäminen 1 Talon piirtäminen 2 Sisätilat ja sisustaminen Pohjapiirustus GeoGebra Oman musiikin luominen (Soundtrap) Kotisivujen luominen (HTML) Johdanto Tekstin kirjoittaminen Kuvat ja tausta Linkkien lisääminen ja alasivut Upottaminen Taulukot Sivun viimeistely MOOC-kurssi JavaScript-kielestä Python-kurssi Johdanto Aloitustarina Peruskomentoja Muuttuja Ehtorakenne Toistorakenne Listat Funktiot ja kirjastot Tehtäviä Esimerkkiratkaisut Turtle Robottiohjelmointi Johdanto Perustehtävät Perustehtävät 1 Perustehtävät 2 Perustehtävät 3 Soveltavat tehtävät Tarkemmat käännökset Etäisyysmittari Formularata Värin tunnistaminen Robotti-imuri Esimerkkiratkaisut Soveltavat tehtävät 2 Ohjelmointikurssi Johdatus ohjelmointiin Ensimmäinen tehtävä Pohdintatehtäviä Code.org: Minecraft Scratch Scratch (uusi) Aloitus - Hahmojen ja taustan luominen Hahmojen liikkuminen Asusteet ja liikkeen parantelua Muuttujat ja vuorovaikutus Pelin viimeistely Scratch (vanha) Johdanto Scratch-ohjelmointiin 1. Aloittaminen 2. Itsestäni 3. Bileet 4. Luo bändi 5. Automaattinen kynä 6. Tarina 7. Vuorovaikutuksia 8. Pelin koodaus: Pallo labyrintissa 9. Pelin koodaus: Ping Pong 10. Pelin koodaus: Flappy Bat 11. Pelin koodaus: Paranna kissapeliä 12. Pelin koodaus: Oma peli Robottiohjelmointi Johdanto Perustehtävät Perustehtävät 1 Kiihdytys ja jarrutus Tankkikäännös Kierrä este Nelikulmio Pujottelu Esimerkkiratkaisut Perustehtävät 2 Valot Kosketusanturi Valoanturi Ultaääni-anturi Tekstintuottaminen Esimerkkiratkaisut Perustehtävät 3 Satunnaislukugeneraattori Matematiikkalohko Gyro-anturi Esimerkkiratkaisut Soveltavat tehtävät Tarkemmat käännökset Etäisyysmittari Formularata Värin tunnistaminen Robotti-imuri Esimerkkiratkaisut Soveltavat tehtävät 2 MOOC-kurssi (JavaScript) Python-kurssi Johdanto Aloitustarina Peruskomentoja Muuttuja Ehtorakenne Toistorakenne Listat Funktiot ja kirjastot Turtle Tehtäviä Esimerkkiratkaisut HTML-kieli Johdanto Tekstin kirjoittaminen Kuvat ja tausta Linkkien lisääminen ja alasivut Upottaminen Taulukot Sivun viimeistely Muuta GIMP (kuvankäsittely) Suotimien käyttö Valokuvan muokkaaminen Logon tekeminen Gif-animaation tekeminen Paint.NET Office365 Word Excel Sarakkeiden tulon ja summan laskeminen Solun ankkurointi Kuvaajan piirtäminen Arvosanataulukko Diagrammien piirtämistä Jos-funktion käyttö PowerPoint/Sway OneDrive OneNote Forms Videon muokkaus iSpring SketchUp Johdanto Mitat ja mittaaminen Talon piirtäminen 1 Talon piirtäminen 2 Kolmiulotteisia kappaleita Sisätilat ja sisustaminen Pohjapiirustus Pedanet Geogebra Kymmensormijärjestelmä Kotisivut Kattava html-opas Tiivistettyjä html-ohjeita html-värikoodit Ohjelmointi Graafinen ohjelmointi Johdanto graafiseen ohjelmointiin Scratch Johdanto Scratch-ohjelmointiin 1. Aloittaminen 2. Itsestäni 3. Bileet 4. Luo bändi 5. Automaattinen kynä 6. Tarina 7. Vuorovaikutuksia 8. Pelin koodaus: Pallo labyrintissa 9. Pelin koodaus: Ping Pong 10. Pelin koodaus: Flappy Bat 11. Pelin koodaus: Paranna kissapeliä 12. Pelin koodaus: Oma peli Robottiohjelmointi Johdanto Perustehtävät Syventävät tehtävät Olio-ohjelmointi Python-kurssi Aloitustarina Peruskomentoja Muuttuja Muuttujan syöttäminen Ehtorakenne if Ehtorakenne if-else Toistorakenne while-silmukka Toistorakenne for-silmukka Listat Soundtrap Windows pikanäppäimet Projekti Joustotehtäviä