4. If-ehtolause

If-ehtolause

If-komennolla ohjelman toimintoja voidaan haarauttaa riippuen if-komennon ehdoista. If-komennolla voidaan esimerkiksi ohjata, että mitä tapahtuu kun syötetty luku on tietyn suuruinen.
Esimerkki 1.


Tehtävä 1.

Muokkaa koodia siten, että luot kaksi if-komentoa, jotka kertovat onko luku a positiivinen vai negatiivinen. Ota mallia yllä olevasta esimerkistä.


If-komentoon voidaan yhdistää myös else-komento (suom. muutoin), joka kertoo mitä tapahtuu kun if-ehto ei täyty. Kokeile koodia kahdesti siten, että toisella kerralla vastaat luvun 5 ja toisella kerralla jonkun toisen luvun.

Esimerkki 2.
​​

Tehtävä 2.

Täydennä if- ja else-komennot siten, että ohjelma kertoo onko laskun vastaus oikein vai väärin.


If-komennolla voidaan myös keskeyttää while-silmukka sopivassa kohdassa. Tätä tulemme tarvitsemaan viimeisessä kappaleessa, jossa ratkaistaan yhtälö kirjoittamallamme ohjelmalla.

Esimerkki 3.
​​

Tehtävä 3.

Tulosta luvut 20-30 yllä olevan esimerkin mukaisesti.

Tehtävät

1. Luo ohjelma, joka kysyy käyttäjältä vastausta laskuun [[$12 \cdot 12$]] ja kertoo käyttäjälle, onko vastaus oikein vai väärin. (Esimerkki 2)

2. Luo ohjelma, joka kysyy käyttäjältä salasanaa ja kertoo käyttäjälle, onko salasana oikein vai väärin. 

3. Tulosta luvun yhdeksän kertotaulu katkaisemalla while-silmukka if-komennolla oikeassa kohdassa. (Esimerkki 3)

4.* Muuta 2.-tehtävän ohjelmaa siten, että ohjelma kysyy salasanaa jatkuvasti niin kauan, kunnes se on oikein.

​​