2. Muuttujan luominen

Muuttuja

Aivan kuin matematiikassa, niin ohjelmoinnissakin on muuttujia. Muuttujalla on aina nimi, esimerkiksi [[$x$]] tai [[$hinta$]], ja arvo, esimerkiksi [[$3$]] tai [[$10$]] €.

Muuttuja luodaan asettamalla muuttujan nimi yhtäsuureksi kuin sen arvo.

Esimerkki 1. Käynnistä sovellus. Mieti eri komentojen tarkoitusta.


Tehtävä 1.
Luo muuttujat [[$a$]] ja [[$b$]] riveille 3 ja 4 siten, että muuttuja [[$x$]] saa arvon [[$24$]].



Muuttuja voi sisältää myös tekstiä. Tällöin muuttujan arvo kirjoitetaan lainausmerkkien sisään.

Esimerkki 2. Lue koodi, käynnistä sovellus ja mieti mitä koodi tekee.


Välillä on tärkeää antaa ohjelman käyttäjän määrittää muuttujan arvo. Tämä tapahtuu input-komennolla. (Input-komennolla voidaan esittää sovelluksen käyttäjälle kysymyksiä)

Esimerkki 3.


Input-komentoa käytettäessä on usein tärkeää myös täsmentää, että onko annettu muuttuja luku vai tekstiä. Muuttujan saa pakotettua kokonaisluvuksi int-komennolla ja miksi tahansa luvuksi float-komennolla.

Tehtävä 2.

Kokeile ohjelmaa. Muuttujan [[$x$]] arvoksi voi antaa kokonaisluvun ja muuttujan [[$y$]] arvoksi voi antaa minkä tahansa luvun. Huomaa, että lasku ei onnistu, jos muuttujien arvoksi laittaa tekstiä.


Muuttujan arvoa voidaan muuttaa ohjelman edetessä.

Esimerkki 4.

Tehtäviä

1.
a) Luo sopivat muuttujat x ja y, jotta print(x+y) komento tulostaa luvun 30.

b) Luo muuttujat [[$x=2$]], [[$y=3$]] ja [[$z=37$]] ja suorita komento print(x*y*y*z).

2. Luo muuttujat

lempiruoka = " "

ja

lempiaine = " ".

Kirjoita muuttujiin lainausmerkkien sisälle lempiruokasi ja lempiaineesi koulussa. Suorita sitten alla oleva komento:

print("Minun lempiruokani on ", lempiruoka,". Lempiaineeni koulussa on ", lempiaine, ". Ai että, kun tykkään olla koulussa!")

3. Käytä input-komentoa, joka kysyy käyttäjältä tämän nimeä. Tulosta sen jälkeen käyttäjän syöttämä nimi. (Esimerkki 3, rivit 3 ja 9)

4. Luo ohjelma, joka kysyy käyttäjältä tämän nimeä, lempiruokaa sekä paidan väriä ja vastaa käyttäjälle annettujen tietojen perusteella. (Esimerkki 2.)

5.* Luo ohjelma, joka kysyy suorakulmion leveyden sekä korkeuden ja ilmoittaa suorakulmion
a) piirin
b) pinta-alan.

Vinkki: leveys = int ( input ("Anna leveys:)) ja sama korkeudelle. Piiri lasketaan leveys*2 + korkeus*2.

6.*
a) Luo ohjelma, joka kysyy käyttäjältä tämän syntymävuotta ja laskee sen perusteella kuinka monta vuotta käyttäjä täyttää tänä vuonna.
b) Muuta ohjelmaa siten, että se laskee kuinka monen vuoden päästä käyttäjä täyttää 18 vuotta.