9. Pelin koodaus: Ping Pong

Ping pong -peli


Tämä peli on mukaelma 70-luvun klassikkopelistä Pong. Liikkuvina hahmoina ovat pallo ja alusta.

Tässä pelissä on myös kaksi muuttujaa, pisteet ja elämät. Nimensä mukaisesti muuttujat muuttavat arvoaan tietyn tapahtuman sattuessa. Muuttujan arvon muutos voi myös käynnistää eri tapahtumia.

Tässä ohjeita Ping pongin luomiseen.

1. Luo pelille mieleisesi tausta. Piirrä taustan alareunaan jonkin värinen alaosa johon pallo ei saa osua.

2. Luo hahmot pallo ja alusta (Paddle). Laita alusta liikkumaan oikealla ja vasemmalle nuolinäppäimillä.

3. Luo muuttujat Pisteet ja Elämät.

4. Etsi pallolle ja alustalle aloituskohdat, joista ne lähtevät liikkeelle aina pelin alkaessa. Asetetaan myös muuttujille aloitusarvot.

Pallo .........................................Alusta



Seuraavaksi pallo pitäisi saada liikkumaan ja vuorovaikutukseen alustan, seinien ja taustan alaosan kanssa.

5. Pallon liikkeellelähtö kohti alareunaa tapahtuu seuraavilla komennoilla.



6. Pallon suoraviivainen liike pitäisi saada loppumaan kun se osuu joko alustaan, reunaan tai taustan alaosaan. Nämä tilanteet voidaan luoda "jos, niin"-komennolla.



Yritä keksiä sopivat tapahtumat eri kosketustilanteissa. Voit lisätä myös ääniä ja tekstiä törmäyksiin. Huomaa, että alustaan tai reunoihin törmätessä pallon tulisi kimmota ja alareunaan osuessa pallon tulisi palata takaisin keskelle.

7. Lisää seuraavaksi törmäyksiin muuttujien arvojen muutokset. Esimerkiksi alustaan osuessa Pisteet-muuttuja kasvaa aina yhdellä.



8. Lopuksi voit lisätä Ikuisesti-silmukkaan "jos, niin" -komennon, joka lopettaa pelin kun Elämät-muuttujan arvo on nolla.



9. Tallenna projektisi kun olet valmis. Voit antaa kavereiden kokeilla pelata luomaasi peliä.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä