Luokassa

Luokassa käytettäviä toiminnallisia menetelmiä

Janat ja jonot

  • Oppilaat muodostavat rivin annettujen kriteereiden perusteella. Oikea järjestys, etäisyys jne.?
  • Suomen presidentit (historia),
  • Kirjailijat tai aikakaudet (äidinkieli),
  • Raamatun historian tapahtumat (uskonto),
  • Ruoansulatuskanavan osat (biologia),
  • Aurinkokunnan planeetat (fysiikka),
  • Spektrin värit (kuvataide, fysiikka)
  • Mielipidejana: Ei yhtään samaa mieltä, Jokseenkin eri mieltä, Ei mielipidettä, Jokseenkin samaa mieltä, Täysin samaa mieltä
  • Tämän voi tehdä myös yksin niin että on mahdollisimman matalassa tai korkeassa asennossa.

janatjajonot.png

Lankakerä

  • Opitun kertaus ja kuulustelu. Menetelmässä yhdistyvät visuaalisuus, auditiivisuus ja kinesteettisyys.
  • Oppilaat asettuvat piiriin tai piireihin (max. 15 oppilasta/piiri). Jokaiselle piirille annetaan yksi lankakerä.
  • Yksi oppilaista aloittaa heittämällä lankakerän toiselle oppilaalle ja pitää samalla itse kiinni langan päästä.
  • Heitettyään kerän oppilas esittää kysymyksen oppilaalle, jolle hän kerän heitti, ja tämä vastaa kysymykseen.
  • Lankakerä kiertää näin kaikki oppilaat niin, että kerä lopuksi palautuu kierroksen aloittaneelle oppilaalle ja hän vastaa hänelle esitettyyn kysymykseen.

lankakerä.png

Muistipeli

  • Käsitteiden ja määritelmien oppiminen, sanaparien oppiminen (esim. vieraissa kielissä), symbolien ja niiden merkityksien oppiminen
  • Käytetään perinteistä muistipeliä hyödyksi oppimiseen soveltaen.
  • Oppilaat jaetaan ryhmiin (max. 5 opiskelijaa/ryhmä).
  • Oppilaille jaetaan tyhjiä kortteja, joihin he kirjaavat jokaiseen yhden sanan ja toiseen korttiin tämän sanan määritelmän tai sanan käännöksen.
  • Tämän jälkeen kortit käännetään nurinpäin niin, että toiseen laitaan pöytää tulevat sanat ja toiseen näiden määritelmät. Sitten korteilla pelataan muistipeliä niin, että jokaiselle sanalle yritetään löytää oikea määritelmä.
muistipeli.png

Läksy-Twister

  • Tee läksynkuulustelu, ja tulosta kaikkien kysymysten vastaukset omille lapuilleen.
  • Laita laput oppilaan, parin tai ryhmän eteen niin vaikka 3×3 ”ruudukkoon”.
  • Sitten twister-säännöillä vaikkapa maiden pääkaupunkeja kertaamaan: ”Laita oikea käsi Italian pääkaupungin päälle”, ”laita vasen jalka Saksan pääkaupungin päälle.”
twister.png

Numeroleikki

Numeroleikissä tietty luku ja liike vastaavat toisiaan. Leikin johtaja sanoo luvun ja leikkijät yrittävät nopeasti tehdä oikean liikkeen. Aluksi harjoitellaan muutamia liikeitä ja lisätään niitä vähitellen.

Variaatioita:

  • Sanotaan lasku, jonka vastaus täytyy tehdä liikkeenä.
  • Kirjoitetaan taululle lukuja (”nuotit”) ja tehdään liikkeet rytmissä musiikin tahtiin.

Esimerkkiasennot:

  1. kädet ylös
  2. kädet pään päälle
  3. kädet korviin
  4. kädet olkapäille
  5. kädet vyötärölle
  6. kädet polviin
  7. kyykkyyn
  8. polvet maahan
  9. peppu maahan
  10. istu pulpetin päälle
  11. istu omalle paikalle

Kirjainleikki

  • Niin kuin numeroleikki, mutta jokaista kirjainta vastaa jokin liike.
  • Muodostetaan liikkeistä jokin sana tai oma nimi.