Mediataiteen työpaja yli 14-vuotiaille
Mediataide-uusmainos_logoilla.jpg
Viedopelihahmon ja -maailman luonnostelua
Ryhmä tutustui elektronisen ja mediataiteen sisältöihin, välineisiin, historiaan ja nykypäivään oman tuottamisen ja tehtävien kautta.
Piirtorobotti - drawbot
Ykinkertainen epäkeskomoottorin tärinän luomaan liikkeeseen perustuva "robotti" joka piirtää ympyröitä ja siksak-kuvioita kulkiessaan. Oppilaat muotoilivat robotin ulkoasun, ottaen huomioon elektroniikkaosien vaatiman tilan ja niiden painon. Askartelumateriaalit ja paperimassa. Tutustuttiin yksinkertaiseen paristokäyttöiseen kytkimellä ja moottorilla varustettuun virtapiiriin sekä juotettiin se.
Kuulapeli askartelemalla
Keraaminen passiivinen kaiutin/äänenvahvistin puhelimelle
Tutustuimme torvimaisen muodon ääntä vahvistavaan ominaisuuteen. Oppilaat muotoilivat savesta kaiuttimen, joka toimi puhelimen äänenvahvistimena ja äänen suuntaajana. Poltetut keramikkakaiuttimet lasitettiin sivellinlasitteilla.
Projector mapping - videoprojisointia 3-ulotteiselle kappaleelle
Tietokoneohjelmointia Scratchillä
Opiskelijat tutustuivat ohjelmoinnin alkeisiin käyttäen visuaalista Scratch-ohjelmointiympäristöä. Testasimme yksinkertaisten tietokonepelien pelimekaniikan ohjelmointia mm. hahmojenn liikuttamista, törmäämistä kohteeseen, ääniefektejä ja pisteenlaskua sekä sprite-hahmojen ja taustan piirtämistä.
Spirografi-kone mbot-robotista
Spirografikoneet piirtävät -video
Outoja planeettoja saippuakuplista
3D-kynät ja -tulostin
Kokeilimme omien 3-ulotteisten mallien "piirtämistä" 3d-kynällä. Mallit voi tehdä joko pienemmistä litteistä osista yhteen liittämällä tai suoremmin pöydän päälle ja siitä suoraan ylös ilmaan piirtämällä. Sulanutta PLA-filamenttia voi myös keriä kuten lankakerää ja näin kasvattaa ja paksuntaa malliaan.
Seuraavaksi tutustuimme Sculptris-mallinnusohjelmaan, jossa 3d-malli luodaan tietokoneella eräänlaisesta virtuaalisavipallosta. Palloa voi muovata kuten oikeaa savea: venyttää, kaivaa koloja, tasoittaa tai kohottaa ulospäin työntyviä muotoja.
Valmis malli tulostettiin 3d-tulostimella. Vaikka 3d-tulostin käyttää vain yhdenväristä tulostinlankaa kerrallaan, sai valmiin mallin halutessaan maalata akryylimaaleilla.
Digimaalausta
Oppilaat kokeilivat digimaalausta Adoben Photoshop -sovelluksella sekä Wacom piirtopöydällä.
Piirtopöydän kynä tunnistaa painalluksen voimakkuuden ja kynän kallistuksen. Sivellinasetuksista voidaan säätää mihin siveltimen ominaisuuksiin painovoimakkuus ja kynän kallistus vaikuttavat. Osa siveltimistä matkii perinteisiä taidevälineitä jäljeltään ja ilmaisuominaisuuksiltaan. Siveltimiä voi tehdä myös itse mistä tahansa kuvasta tai kuvan osasta. Valmiita digimaalauksia tulostettiin värilasertulostimella.Animaatioita esineillä ja piirtäen
Animaatio on huijausta! Siinä luodaan illuusio liikeestä ja elämästä kohteille (esim. muovailuvahapala tai viiva paperilla) jotka eivät muuten liiku tai ole elossa. Animaation nimi tuleekin latinan sanasta animatio joka voidaan suomeksi kääntää elävöittämiseksi.
Tutustuimme lyhyesti animaation historiaan ja historiallisiin tapoihin tehdä animaatiota (mm. zoetrooppi ja pläri).
Animaation perusperiaate on yksinkertainen: Kohteesta otetaankuva. Sitten kohdetta muutetaan vähän ja otetaan taas kuva. Näin jatketaan, kunnes haluttu liikesarja tai muodonmuutos on saatettu loppuun. Kun kuvat näytetään tarpeeksi nopeasti peräkkäin syntyy illuusio itsestään liikkuvasta kohteesta.
Miten tämä liike sitten saataisiin mahdollisimman uskottavaksi ja ilmaisuvoimaiseksi, onkin toinen juttu. Apua haimme Disenyn edesmenneiltä animaattorikonkareilta Ollie Johnstonilta ja Frank Thomasilta. He esittivät vuonna 1981 julkaistussa kirjassaan "The Illusion of Life: Disney Animation" 12 animaation perusperiaatetta, jotka ovat käyttökelpoisia tänäänkin.
Tutustuimme keskeisimpiin näistä perusperiaatteista ja opiskelijat aloittivat omat animaatiokokelunsa iPadeja käyttäen.
Stop motion -animaation tekemiseen käytimme Stop Motion -nimistä sovellusta. Animoitavina hahmoina käytössä oli puisia leikkipalikoita, muovailuvahaa sekä pieniä muovisia eläimiä. Käytimme valmiita esineitä siksi, ettei aikaa menisi liiaksi esineiden muotoiluun itse liikkeen tekemisen kustannuksella.
Piirrosanimaatiota varten vaihdoimme FlipaClip -sovellukseen, jossa animaatio piirretään suoraan iPadin ruudulle.
Tutustuimme lyhyesti animaation historiaan ja historiallisiin tapoihin tehdä animaatiota (mm. zoetrooppi ja pläri).
Animaation perusperiaate on yksinkertainen: Kohteesta otetaankuva. Sitten kohdetta muutetaan vähän ja otetaan taas kuva. Näin jatketaan, kunnes haluttu liikesarja tai muodonmuutos on saatettu loppuun. Kun kuvat näytetään tarpeeksi nopeasti peräkkäin syntyy illuusio itsestään liikkuvasta kohteesta.
Miten tämä liike sitten saataisiin mahdollisimman uskottavaksi ja ilmaisuvoimaiseksi, onkin toinen juttu. Apua haimme Disenyn edesmenneiltä animaattorikonkareilta Ollie Johnstonilta ja Frank Thomasilta. He esittivät vuonna 1981 julkaistussa kirjassaan "The Illusion of Life: Disney Animation" 12 animaation perusperiaatetta, jotka ovat käyttökelpoisia tänäänkin.
Tutustuimme keskeisimpiin näistä perusperiaatteista ja opiskelijat aloittivat omat animaatiokokelunsa iPadeja käyttäen.
Stop motion -animaation tekemiseen käytimme Stop Motion -nimistä sovellusta. Animoitavina hahmoina käytössä oli puisia leikkipalikoita, muovailuvahaa sekä pieniä muovisia eläimiä. Käytimme valmiita esineitä siksi, ettei aikaa menisi liiaksi esineiden muotoiluun itse liikkeen tekemisen kustannuksella.
Piirrosanimaatiota varten vaihdoimme FlipaClip -sovellukseen, jossa animaatio piirretään suoraan iPadin ruudulle.
Valokuvausta
Perehdyimme Canon G12-kompaktikameran toimintaan ja käyttöön. Kävimme läpi mm. kuvausotteen ja valotusajan sekä aukon vaikutuksen kuvaan. Oppilaat saivat kuvata vapaasti itseään kiinnostavia kohteita sekä sisällä että ulkona. Ohjeena oli kuvata sekä mahdollisimman läheltä kohdetta, että laajalla kuvakulmalla, sekä kokeilla kuvaamista eri valaistusolosuhteissa.
Oppilaat karsivat kuvistaan parhaimmat ja siirsivät ne kameran muistikortilta Googlen Drive-pilvipalveluun. Lopuksi katsoimme kuvat ja keskustelimme niistä.
Valokuvausta -galleria
Kuvankäsittelyä
Kuvankäsittelyllä voidaan peruskuvankorjailujen lisäksi tehdä hauskoja asioita. Periaatteessahan kameran ottama valokuva on aina dokumentaarinen, vaikka kuvaustilanne olisikin lavastettu. Kamera itsessään ei lisää eikä poista kuvaan mitään, vaan tallentaa kylmän lahjomattomasti (tekniikan suomin mahdollisuuksin) kyseisestä kuvaustilanteessa lähteviä valonsäteitä.
Siinä vaiheessa, kun kuvankäsittelyohjelmalla aletaan muokaamaan kuvaa, valokuvan dokumentaarisuus heittääkin volttia. Dokumentaarisesta historian hetkestä muodostuukin jotakin ennen olematonta, uutta, fantastista todellisuutta.
Tutustuimme Photoshop Mix ja Photoshop Fix -sovelluksiin. Ne ovat Adoben kuvankäsittelysovelluksia mobiililaitteille. Meillä sovellusalustana olivat Applen iPadit.
Aluksi kävimme läpi peruskuvankäsittelyä: mm. valotuksen-, sävyn,- värilämpötilan ja kuvan terävyyden korjailua. Sitten tutustuimme Mix-sovelluksella kuvan syväämiseen, eli siihen miten kuvasta voidaan poistaa tausta ja liittää se toiseen kuvaan. Fix-sovelluksella kokeilimme kuvan osien poistoa (tai pikemminkin korvaamista) Tunnettu esimerkki tästä on esim. näppylöiden tai uurteiden poisto iholta.
Näitä menetelmiä käyttäen opiskelijat loivat kuvakomposiitteja, jotka koostuivat kahdesta tai useammasta kuvasta.
Siinä vaiheessa, kun kuvankäsittelyohjelmalla aletaan muokaamaan kuvaa, valokuvan dokumentaarisuus heittääkin volttia. Dokumentaarisesta historian hetkestä muodostuukin jotakin ennen olematonta, uutta, fantastista todellisuutta.
Tutustuimme Photoshop Mix ja Photoshop Fix -sovelluksiin. Ne ovat Adoben kuvankäsittelysovelluksia mobiililaitteille. Meillä sovellusalustana olivat Applen iPadit.
Aluksi kävimme läpi peruskuvankäsittelyä: mm. valotuksen-, sävyn,- värilämpötilan ja kuvan terävyyden korjailua. Sitten tutustuimme Mix-sovelluksella kuvan syväämiseen, eli siihen miten kuvasta voidaan poistaa tausta ja liittää se toiseen kuvaan. Fix-sovelluksella kokeilimme kuvan osien poistoa (tai pikemminkin korvaamista) Tunnettu esimerkki tästä on esim. näppylöiden tai uurteiden poisto iholta.
Näitä menetelmiä käyttäen opiskelijat loivat kuvakomposiitteja, jotka koostuivat kahdesta tai useammasta kuvasta.