Pelejä matematiikan tunneille

Teksti


Robogem pelissä opitaan hahmottamaan ohjelmoinnin perusasioita- loogista päättelyä ja yksityiskohtaisia ohjelmointikäskyjä. Strategiapeli, jossa ohjelmoidaan oma robotti liikkumaan ja kahmimaan pelilaudalta timantteja.
Robot face race on hahmotuspeli. Pelilaudalta etsitään robotin naamaa, jonka piirteet sopivat annettuihin vihjeisiin. Nopein löytäjä pääsee aina pelimerkeistään eroon. Pelissä treenataan loogista päättelyä sekä hahmottamista.


Ubongo juniori on on nopeus- ja reaktiopeli, jossa tarvitaan myös hahmontunnistamista. Pelaajat asettavat elämiä laudoilleen yhtä aikaa ja niin nopeasti kuin vain pystyvät. Nopein huutaa Ubongo ja kerää arvokkaat jalokivet pussista. Muilla pelaajilla on vielä tämän jälkeen tiimalasin verran aikaa ratkaista tehtävä itse saadakseen jalokivia. Kun peli on ohi, eniten jalokivia kerännyt vie voiton.
Halligallissa pelaajat kääntävät kortteja ja kilauttavat nopeasti kelloa, jos pöydällä on samanaikaisesti viisi samanlaista hedelmää. Nopeuspeli!
Fitspelissä asetellaan palasia omalle pelialustalle. Tarkoitus on peittää palasilla koko alusta.


Rush hour on yksinpelattava pulma- ja älypeli. Ensin valitaan pelikortti ja sijoitetaan autot pelikentälle kortin mukaisesti. Tarkoituksena on saada punainen auto pois ruuhkasta siirtämällä esteenä olevia autoja eteenpäin tai taaksepäin.
Katamino pelissä kehittyy hahmotuskyky. Vaikeustasoja on runsaasti, joten sopii monen ikäiselle. Peliä pelataan yksin. Pelissä pelaajan on koottava pantaminoilla haluamansa alue. Tätä voi pelata myös kahdestaan, jos jakaa pelilaudan kahtia. Tällöin voidaan kilpailla kumpi on nopeampi.
Abalone peliä pelataan kahdestaan. Tavoitteena on työntää toisen pelaajan kuulia pois laudalta. Kerrallaan voi siirtää yhtä, kahta tai kolmea kuulaa, jotka ovat samassa jonossa. Kun saa työnnettyä laudalta kuusi vastustajan kuulaa, voittaa pelin.

Teksti



Dobble on yksinkertainen, mutta haastavakin hahmontunnistuspeli Dobble on oivallinen kuviontunnistamispeli. Takuu suosikki luokassa! Paketista löytyy ohjeet viiteen minipeliin. Tässä etsitään samaa hahmoa korteista. Vuoroja ei ns ole, vaan nopeat vievät kortit hitaiden edestä.
Blitz on yksinkertainen pikapäättelypeli. Annetusta kortista pitää oivaltaa oikea vastaus ja poimia vastausta kuvaava esine pöydältä mahdollisemman nopeasti. Peli treenaa reaktionopeutta ja havainnointia.
Hiirikaruselli on muistipeli, jossa pitää muistaa koo ajan vaihtuvaa tietoa siitä, missä putkissa hiiret ovat. Pelistä löytyy myös ohjeet, joilla peliä voi vaikeuttaa. i

Teksti


Logiikkalinnassa rakennetaan torneja ohjeista. Linnojen rakentaminen vaikeutuu pelin edetessä. Peli kehittää mm. loogista ajattelua, hahmottamista ja ongelmanratkaisutaitoja. Yksinpeli.
Matkaötökät pelissä asetetaan neljä palaa pelilaudalle niin, että vain haasteessa kuvatut otökät jäävät näkyviin ja kaikki muut pysyvät piilossa. Peli kehittää loogista ajattelua, strategista suunnittelua sekä visuaalista ja avaruudellista hahmottamista.
IQ-Fit on logiikkapeli. Pelissa asetetaan kaikki 3D-palat pelilaudallesiten, että se muuttuu tasaiseksi 2D-kuvaksi. Peli sisältää 120 erilaista haastetta.