Sovelluksia ohjelmointiin

● Bee-Bot

Bee-botit ovat ohjelmoitavia mehiläisrobotteja, joilla harjoitellaan yksinkertaisten ohjeiden antamista (kulje eteenpäin tai taaksepäin, käänny, pysähdy…). Bee-botille löytyy myös pelisovellus, jota voi pelata tabletilla.

● Blue-Bot

Blue-botit ovat vastaavanlaisia robotteja kuin Bee-Botitkin, mutta ne voidaan yhdistää bluethooth-yhteyden avulla tabletilla pelattavaan peliin. Tällöin tabletilla voi ohjelmoida myös lattialla liikkuvaa robottia. Esimerkkejä.

Bottien kotisivut

Molempia Botteja ja niiden ohjelmoimista on mahdollisuus integroida laajempiin oppikokonaisuuksiin, jollon ohjelmointia opitaan ja harjoitellaan muun oppimisen ohessa. Boteille on tehty myös erilaisia pedagogisia alustoja.




Esittelyvideo


● Scratch Jr.

Scratch Jr. on yksinkertainen, pelinomainen ja ilmainen graafinen ohjelmointiympäristö, joka toimii niin iOS-laitteilla kuin Android-laitteillakin. Scratch Jr. toimii hyvin ensimmäisenä ohjelmointiympäristönä pienille lapsille ja sen perustoiminnot on opittavissa muutaman tunnin kokeilulla. Scratch Jr:n avulla voi oppia ohjelmoinnin perukäsitteitä. Ohjelmointiympäristöä voi erinomaisesti yhdistää muihin oppimistavoitteisiin ja osaksi isompaa oppikokonaisuutta.

Perustietoja ja ohjeita: http://www.scratchjr.org/

● Daisy the Dinosaur

Daisy the Dinosaur-sovellus on ilmainen, yksinkertainen ja hauska sovellus. Sovelluksella opetellaan ohjelmoinnin perusasioita ratkaisemalla haasteita. Esittelyvideo



● Light Bot

Light Bot on ohjelmointipeli, jossa hahmoa liikutellaan vaikeutuvia reittejä pitkin päämääräänsä annettavien koodien avulla. Koodisarja ei saa olla kuitenkaan liian pitkä, sillä sille on varattu vaan tietty määrä tilaa koodata.

(Lähteinä on käytetty mm. kyseisten ohjelmien esittelysivuja internetissä.)