Muuta materiaalia

Oheismateriaalia ohjelmointiin

Muotopalat

Muotopalat ovat isoja tasokuvioita, jotka laitetaan lattialle ja niiden päällä voi liikkua, hyppiä, juosta jne. Paloja voi käyttää myös ohjelmointiin antamalla esim. parille ohjeita, miten hän tietyillä askeleilla pääsisi tietyn palan päälle seisomaan.

Ope on robotti -leikki Leikissä oppilaat ohjaavat opettajaa (tai luokkatoveria) antamalla yksinkertaisia ja tarkkoja ohjeita kuten “kävele eteenpäin kolme askelta. Käänny vasempaan. Kulje eteenpäin vielä kolme askelta”. Tavoitteena on harjoitella ohjelmoinnin perusasioita, eli ohjeiden antoa ja miten toimia tilanteessa, jolloin vastaan tulee vaikkapa este (seinä tms.) Tähän harjoitukseen voi ottaa myös mukaan muotopaloja.

Loogiset palat

Loogisten palojen avulla voidaan harjoitella eri tavoin luokittelua, ominaisuuksien ja ehtojen toteutumista ja muuta loogista päättelyä. Pienissä loogisissa paloissa on neljä eri ominaisuutta ja neljä eri väriä.
Vinkkejä loogisten palojen käyttämiseen löytyy esim. http://www.opperi.fi/02_opetusvinkkeja/Loogiset_palat_ohje.pdf http://peda.net/veraja/nokia/emkoski/matikkanaata/toiminnallisia/toiminnallisialoog http://www.tevella.fi/Ohjeet/muut_matikkaty%C3%B6pajavinkit.pdf

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä