2021-2022

Lukuvuoden 2021 - 2022 keskeinen arviointi

Lukuvuotta leimasivat vielä vahvasti pandemiasta johtuvat poikkeusjärjestelyt ja niiden jälkien korjaamisen aloittaminen. Molemmat ovat vaikuttaneet työssä jaksamiseen ja hyvinvointiin.

Osa oppilaista on pandemian johdosta edistynyt tavallista heikommin osaamisessa ja koululaistaidoissa ja tuen tarve tulee olemaan normaalia suurempi useamman vuoden ajan. Hyvin risaisesti koulua käyvien tai kokonaan koulua käymättömien oppilaiden määrä on kasvanut merkittävästi. Yhteistyötä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa on tiivistetty.

Koulukohtaiseksi lukuvuoden kehittämiskohteeksi päätettiin lautakunnan määräämän oppimisen tuen kehittämisen lisäksi edelleen Liikkuva koulu -toiminnan edelleen kehittäminen hyvinvointityöksi erityisesti oppituntien liikunnallistamisen osalta, tavoitteena parantaa työrauhaa ja oppilaiden viihtyvyyttä oppitunneilla, monipuolistaa opetusta (opetusmenetelmiä) ja osallistua aktiivisesti järjestettävään koulutukseen. Toisena kehittämiskohteena pidimme kansainvälisyyden, johon liittyvää Erasmus+ -hankettakin pääsimme aloittamaan keväällä 2022 viiden opettajan kurssien muodossa.

Koulun toimintaa kehitetään johtoryhmässä, tiimeissä ja työryhmissä. Työryhmät ja niiden vetäjät lukuvuodeksi 2021-2022:

KiVa → pysyvä työryhmä → Asta Kettunen (oltava opettajaedustaja 1-, 4- ja 7-luokilta)
Juhla- ja tapahtuma → pysyvä työryhmä → Kimmo Linsén
Turvallisuustyöryhmä → pysyvä työryhmä → Sami Puonti
Hyvinvointi & kestävä kehitys→ Koulukohtainen kehittämiskohde → Miia Heino-Mäkinen & Hannele Vinnamo
Kansainvälisyys → Koulukohtainen kehittämiskohde → Satu Heinänen
Lukuiloa --> Reetta Niemi

Hyvinvointi:
Hyvinvointityömme jatkoi päättyneen Liikkuva Koulu-hankkeen ideologiaa. Hyödynsimme Liikkuvasta Koulusta saatuja toimivia malleja, käytänteitä ja kokemuksia. Kehitimme koulun toimintakulttuuria erilaisten fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin liittyvien teemojen kautta. Painopisteemme ovat oppilaat.

Henkilökunnan hyvinvointia tuimme ”hyvinvointia työstä”-ajatuksella. Tarjosimme mm. vinkkejä, ideoita, koulutusta ja valmiita materiaalipaketteja opetustyöhön.

KV-toiminta:
Lukuvuonna 2019-2020 kartoitettiin mahdollisuudet ja halukkuus sekä tehtiin Erasmus-hankehakemus henkilökunnan liikkuvuudesta.

Haimme ja saimme rahoitusta henkilökunnan Euroopassa järjestettäville viikon kursseille vuosille 2020-2022. Toiminta-aikaa on jatkettu vuoden 2023 loppuun pandemiasta johtuen. Jatkossa on tavoitteena hakea myös KA2-yhteistyöhankkeita, joiden puitteissa myös oppilailla on mahdollisuus hakeutua Eurooppaan suuntautuville opintomatkoille ja vastaavasti yhteistyökoulujen oppilailla vierailla koulussamme.

Määrittelimme hankkeellemme "Kaikille yhteinen koululle kaikkien yhteisessä Euroopassa" keskeiset tavoitteet:

• Nuori eurooppalaisena - etappina henkilökunnan eurooppalaisen identiteetin vahvistaminen.
  • Suvaitseva kouluyhteisö, jossa kaikilla on tasapuoliset mahdollisuudet kouluttautua ja kokea osallisuutta.
  • Koulupudokkuuden ehkäiseminen mm. vahvistamalla hyväksyvää ilmapiiriä ja inklusiivista toimintakulttuuria.

Tavoitteet mukailevat kolmea aihetta, jotka valittiin työryhmän ideoiden pohjalta Erasmus-aiheiden joukosta:

• Early School Leaving / combating failure in education
  • EU Citizenship, EU awareness and Democracy
  • Gender equality / equal opportunities

Lukutaidon kehittäminen
Aloitimme ministeriön rahoittaman hankkeen, jonka tavoitteena on lisätä erityisesti yläkouluikäisten lukemista ja parantaa heidän lukutaitoaan. Hankerahoituksella palkattiin työntekijä ja hankittiin materiaalia.

Toimintakertomustiedostot

Koulun perustiedot.pdf
Henkilöstö.pdf
Johto, hallinto ja tiedottaminen.pdf