Spikeball

Säännöt

PELISÄÄNNÖT


Roundnet on peli, johon kuuluu pallo ja pyöreä, maassa oleva verkko. Peliä pelaa vastakkain kaksi kahden hengen joukkuetta. Verkko on pelikentän keskellä, ja joukkueet ovat alkusyötön aikana omilla puolillaan. Syötön jälkeen ei ole rajoja tai puolia, vaan verkon ympärillä saa liikkua vapaasti. Pelin tavoite on lyödä palloa verkon kautta niin, että vastustaja ei saa palauetttua sitä onnistuneesti.

Joukkueella on maksimissaan kolme pallokosketusta joilla pallo tulee lyödä verkkoon. Kun pallo lyödään verkon kautta, siirtyy pallonhallinta vastustajalle. Palloa pelataan niin kauan, kunnes jompikumpi joukkue ei pysty palauttamaan palloa. Pelaajat saavat liikkua kentällä miten haluavat, kunhan eivät fyysisesti estä muita pelaajia.

ROUNDNETIN PERUSSÄÄNNÖT (2V2)

  • 2 joukkuetta, molemmissa 2 pelaajaa.
  • Joukkueet aloittavat jokaisen pelin vastakkaisilta puolilta.

ALOITTAMINEN

  • Aloittava joukkue valitaan kivi-paperi-sakset pelillä. Voittava joukkue saa päättää, kumpi aloittaa ensin ja seuraavassa erässä toinen joukkue aloittaa. Jos ottelu menee kolmanteen erään, niin otetaan uusi kivi-paperi-sakset, jolla päätetään aloittaja.
  • Kaikkien pelaajien on oltava vähintään kahden metrin päässä verkosta aloituksessa
  • Aloittajan tulee heittää palloa ilmaan vähintään 5cm
  • Aloittavalla pelaajalla tulee olla jompi kumpi jaloista paikallaan syötön aikana
  • Syöttö ei saa olla niin korkea, että vastaanottava pelaaja ei ylety siihen jalat maassa
  • Vastaanottavalla joukkueella on 3 kosketusta, mutta pallon saa palauttaa jo ensimmäisellä kosketuksella
  • Aloittavalla pelaajalla ei ole kakkossyöttöä, jos hän lyö ohi verkosta, osuu selkeästi rimaan tai pallo pomppaa kaksi kertaa verkolla
  • Aloittava pelaaja saa kakkossyötön, jos syöttö on liian korkea, pallo ei nouse tarpeeksi kädestä syöttäessä, aloittava pelaaja ei ole tarpeeksi kaukana tai jos pallon liikerata muuttuu selkeästi syötössä (tasku –tilanne)
  • Palloralli jatkuu niin kauan kunnes toinen joukkue ei saa palautettua palloa verkkoon
  • Jos joukkueesi voittaa aloituksen, niin vaihtakaa parinne kanssa paikkaa, jolloin syötät eri vastustajalle
  • Syöttävä joukkue vaihtuu, kun jommalla kummalla joukkueella on 11 pistettä
  • Alussa joukkueiden pelipaikat ovat seuraavanlaisesti: Joukkue A:n pelaajat ovat kello 3:ssa ja kello 6:ssa. Vastaanottava joukkue B ovat kello 9:ssä ja kello 12:ssä. Jokaisen 5:n pisteen jälkeen pelaajat siirtyvät yhden paikan kellonsuuntaisesti.


PELI JA PISTEIDEN LASKU

  • Jokaisesta syötöstä saa pisteen (myös vastustajan syötöstä)
  • Erä pelataan 21 pisteeseen
  • Erä pitää voittaa vähintään kahden pisteen erolla. Tilanteessa 20-20 syöttävä joukkue vaihtuu ja tästä eteenpäin syöttävä joukkue vaihtuu jokaisen pisteen jälkeen
  • Ottelun voittaminen vaatii 2 erävoittoa


MUITA SÄÄNTÖJÄ

  • Jos joku pelaajista liikkuu viivalta ennen kuin syöttäjä lyö palloa, niin vastustaja saa pisteen
  • Estäminen (hinder) -tilanne tapahtuu, kun joku pelaaja estää vastustajan liikkumisen joko vahingossa tai tahallaan. Tällöin kyseinen pallo uusitaan ja pelatusta pallosta kumpikaan ei saa pistettä.
  • Rima (rimmer) -tilanne tapahtuu, kun lyöntisi osuu reunaan eli rimaan. Tällöin vastustaja saa pisteen.
  • Tasku (pocket) -tilanne tapahtuu, kun lyöntisi osuu lähelle rimaa, mutta ei aivan. Tällöin peliä jatketaan normaalisti ja pallorallin jälkeen käydään läpi, että oliko kyseessä rima vai tasku. Tasku -tilanteessa, jossa pallo ei osu rimaan, saat pisteen.
  • Tuplapomppu (double bounce) -tilanne tapahtuu, kun lyömäsi pallo ei pomppaa yhdellä pompulla verkolta pois. Pallo ei saa myöskään pompata rimaan. Tuplapompusta vastustaja saa pisteen.
  • Vartalo-osuma (body touch) -tilanne tapahtuu, kun pallo osuu johonkin muuhun ruuminosaan kuin käteen. Kaikki vartalon osumat ovat sallittuja. Yksi vartalo kosketus on yhtä kuin yksi kosketus ja tämän jälkeen pallon on mentävä verkkoon tai joukkuekaverillesi.
  • Tärkein sääntö: Pidä hauskaa ja nauti pelaamisesta! Roundnet tuo toisinaan tulkinnanvaraisia tilanteita, mutta leidit ja gentlemännit selviytyvät näistä tilanteista kunnialla. Ottakaa epäselvissä tilanteissa uusintapallo.

 

HYVIÄ PELEJÄ!