Tekstit ja harjoitukset
Sananlaskutehtävät
dutch pro verbs.pdf
Sananlaskupeli
Ensimmäinen oppitunti
Esitellään sananlaskuteema esimerkiksi seuraavan videon avulla.
https://www.youtube.com/watch?v=ZsMAmjQyDVU
Tämän jälkeen tutustutaan pelissä käytettäviin sananlaskuihin. Mallipeli on tehty eläinsanontoja käyttäen, mutta peliä voi pelata minkä tahansa alan sanonnoilla (esim. ammatit, historia, kehonosat, luonto). Oppilaille voi myös esittää seuraavan kuvan, jossa sananlaskuista on tehty kuvia:
http://web-jack.nl/Public/Spreekwoorden/MI_spreekwoorden_taalkaart_1.pdf
Jokainen valitsee yhden sananlaskun ja miettii, kuinka voisi tehdä siitä kuvan (piirros, valokuva, taideteos jne.) Pohdintaa jatketaan kotitehtävänä.
Toinen oppitunti
Oppilaat ovat kotona pohtineet, kuinka sananlaskun voisi kuvittaa. Suunnitelma toteutetaan tällä oppitunnilla.
Kolmas oppitunti
Mitä tarvitaan:
- Pelilauta (ks. liite)
- Sananlaskukortteja tai kortteja, joissa sananlasku on QR-koodina
- Kuvakortteja sananlaskuista
- Pelinappulat
- Kaksi vähintään kahden hengen joukkuetta
Pelilaudassa on seuraavat neljä osiota:
- Pantomiimi: Sananlaskun esittäminen ilman sanoja
- Tarkoitus: Sananlaskun selittäminen sanallisesti
- Alias: Sananlaskun selittäminen käyttämättä itse sananlaskua
- Kuva: Sananlaskun kertominen kuvan perusteella
Kaikki pelaajat aloittavat aloituspisteestä ja kulkevat yhden askeleen kerrallaan. Oikeasta vastauksesta joukkue saa pisteen ja pääsee askeleen eteenpäin. Jos vastaus on väärin, niin vuoro siirtyy toiselle joukkueelle. Kun joukkue pääsee maaliin, niin peli loppuu. Eniten pisteitä kerännyt joukkue voittaa.
Liitteet
Dutch version
Dieren spreekwoorden en gezegden
Eerste lesJe kunt het concept spreekwoorden introduceren m.b.v. een flimpje (https://www.youtube.com/watch?v=ZsMAmjQyDVU). Hierna kun je de spreekwoorden in de klas gebruiken die je ook later in het spel gaat gebruiken. In het voorbeeld hebben we spreekwoorden genomen die iets te maken hebben met dieren, maar kunt ieder willekeurig ander onderwerp kiezen (bv. beroepen, geschiedenis, lichaamsdelen, natuur). Verder kun je voorbeelden laten zien, hoe je een spreekwoord in een afbeelding kunt vastleggen
(http://web-jack.nl/Public/Spreekwoorden/MI_spreekwoorden_taalkaart_1.pdf).
Huiswerk Alle kinderen kiezen een spreekwoord/gezegde en bedenken hoe ze hier een afbeelding van kunnen maken (tekening, knutselwerk, klei, verkleden en een foto maken etc.)
Tweede les alle kinderen maken de dingen die ze nodig hebben om hun afbeelding te maken, de foto’s van de spreekwoorden worden gemaakt
Derde les het spel
Nodig:
- Spelbord
- Kaarten waarop de spreekwoorden staan of de QR codes van de spreekwoorden
- Kaarten met de foto’s van de spreekwoorden
- Pionnen
- Twee teams van tenminste twee spelers
Er zijn vier categoriën op het spelbord:
- Uitbeelden: je moet het spreekwoord uitbeelden zonder iets te zeggen
- Betekenis: vertel de betekenis van het spreekwoord
- Taboe: Je moet het spreekwoord omschrijven zonder de woorden uit het spreekwoord te gebruiken
- Afbeelding: neem een kaart met een afbeelding en vertel welk spreekwoord het verbeeld
Alle spelers starten aan het begin van het spelbord, en mogen iedere beurt 1 stap vooruit zetten. Wanneer een team het goede antwoord geeft krijgen ze een punt, en mogen ze 1 stap vooruit. Wanneer het verkeerd is, is het volgende team aan de beurt. Wanneer een team de finnish haalt stop het spel, en heeft het team met de meeste punten gewonnen.
English version
First lesson
You can introduce what is a proverb e.g. by a movie
https://www.youtube.com/watch?v=ZsMAmjQyDVU
After this you can introduce the proverbs you will use in the game. The example is made with animal proverbs, however you can choose any subject you would like (e.g. professions, history, body parts, nature). You can show some examples of how you can make a proverb into a picture.
http://web-jack.nl/Public/Spreekwoorden/MI_spreekwoorden_taalkaart_1.pdf
All children choose one proverb and think how they can make this into a picture (drawing, art work, dressing up etc.) They will make a detailed plan as a homework.
Second lesson
All children prepare the attributes they need to make their picture, and the pictures of the proverbs are made.
Third lesson
Needed:
- board game (you find the attachment above)
- cards with proverbs or QR codes of the proverbs
- Cards with pictures of the proverbs
- Pawns
- Two teams of at least two players
There are four categories on the board:
- Pantomime: You have to portray the saying without speaking
- Meaning: You have to tell the meaning of the proverb
- Alias: You have to explain the proverb, without using the words of the proverb
- Picture: You take a card with a picture and have to tell what is the proverb on it
All players start at the beginning, and move one step per turn. If your team has the correct answer you get a point and move on step forward. If it is wrong, you don´t get a point and you have to stay where you are. When on team hits the finish line, the game is over, and you count the points to see who won.