Austausch in Lohja 2018

Ystävyyskouluvaihto Uslariin 2018

Kouluvaihtoprojekti ystävyyskoulumme kanssa Uslarissa, Saksassa toteuttiin jälleen vuonna 2018. Vaihto järjestettiin keväällä 12. - 19.5. 2018 Lohjalla ja vastavierailu 7. -16.12. 2018 Uslarissa. Viikon aikana asuimme isäntäperheissä, tutustuimme koulunkäyntiin ja elämään toisessa maassa ja teimme vierailukäyntejä eri kohteisiin. Osallistujilta edellytettiin mukanaoloa projektin molemmilla osuuksilla. Kansainvälisyyskurssin suorittamiseksi projektiin kuului osallistumisen lisäksi vierailuun liittyviä ennakkotehtäviä, päiväkirjan laatiminen matkapäiviltä sekä blogin pitäminen.

Lisätietoa projektista vastaavilta opettajilta Tiia Anttilalta ja Katja Hussolta.

Uslar-projekti.2018.pptx

Uslar.ilmoittautuminen2018.pdf

​​

Blogi: Uslar-ystävyyskouluvaihto Lohjalla 12.-19.5.2018

Lauantai 19.5.

Tekijä: Tiia Anttila
Yhteinen ystävyyskouluviikkomme Lohjalla saatiin onnellisesti päätökseen ja lauantai-aamuna saattelimme uslarilaiset bussiin ja toivotimme hyvää kotimatkaa. Vaikka aika meni nopeasti, ehdittiin viikon aikana tehdä ja kokea paljon sekä ennen kaikkea solmia monia uusia ystävyyssuhteita. Ikävä tulee, mutta onneksi näemme toisemme uudelleen joulukuussa Uslarissa!

Perjantai 18.5.

Tänään oli saksalaisten vieraidemme viimeinen kokonainen päivä Suomessa. Vietimme sen Vihdin Puuhaparkissa yhdessä paras ryhmä -17 ja opiskelijakunnanhallituksen kanssa.
Päivään sisältyi mm. grillausta, pomppulinnoissa ja trampoliineilla pomppimista sekä kaikkea muuta ihmeellistä ja lapsenmielistä.
Illalla osa ryhmästä kokoontui vielä Aurlahteen nauttimaan viimeisestä illasta rennolla meiningillä uiden, syöden, jutellen niitä näitä suomeksi, saksaksi ja englanniksi. Illan päätteksi lähdettiin tyytyväisinä ja väsyneinä pakkaamaan kamppeet koteihin nukkumaan.

(Teksti ja kuvat: Laura S. ja Lilja)

Torstai 17.5.

Tekijä: Tiia Anttila
Torstaina vierailimme koulupäivän jälkeen Meriturvassa ja saimme kuulla tärkeää ja mielenkiintoista tietoa meripelastuksesta. Illalla kokoonnuimme yhteiseen kahvihetkeen koulun ruokalaan, jonne oli kutsuttu mukaan myös isäntäperheet. Opettajat kiittivät perheitä ja opiskelijoita vieraiden majoittamisesta sekä kaikin puolin onnistuneesta viikosta, ja suuntasimme ajatuksemme myös jo hieman tulevaan vastavierailuun joulukuussa. Lisää tietoa matkasta seuraa myöhemmin, kun loputkin varaukset on tehty valmiiksi. Joka tapauksessa odotamme jälleennäkemistä innolla, viikosta Uslarissa tulee varmasti yhtä ikimuistoinen kuin tämä viikko Lohjalla on ollut.

Keskiviikko 16.5.

Koulussa vietettiin tänään kulttuuripäivää, joka alkoi aamulla ryhmänohjaustunnilla sekä musavisalla, johon myös saksalaiset vieraamme pääsivät osallistumaan. Ohjelma jatkui juhlasalissa väittelykilpailulla ja hienoilla musiikki- ja tanssiesityksillä. Myös uslarilaiset vierailivat lavalla esittäytymässä ja jokainen esittelikin itsensä suomen kielellä! Kerroimme lisäksi hieman vaihtoprojektista koko koululle ja mitä kaikkea viikon aikana on ohjelmassa.
Päivä jatkui ohjelmapisteillä Aurlahden rannassa. Tarjolla oli eri lajeja aina valokuvasuunnistuksesta rantalentikseen ja sup-lautailuun, ja aurinkoinen sää teki päivästä jälleen täydellisen!

Iltapäivällä suuntasimme vielä kohti Tytyriä, ja pienten alkuvaikeuksien (uuden vierailukeskuksen sisäänkäynnin löytämisen) jälkeen pääsimme kaivoskierrokselle kahdessa ryhmässä joko saksan tai englannin kielellä. Uusi vierailukeskus hisseineen oli tosi hieno, ja oppaat olivat hyviä.

Tiistai 15.5.

Tekijä: Tiia Anttila
Tiistaina oli jälleen normaali koulupäivä. Kaikki saksalaiset olivat mukana myös saksantunnilla, jossa yhdessä kaikkien kurssilaisten kanssa kierrettiin koulua QR-rastien perässä tehden erilaisia tehtäviä. Tehtävänä oli mm. keskustella eroista saksalaisen ja suomalaisen koulun välillä, täydentää laulun sanoja saksaksi sekä koota kesätekemisiä yhteiseen Answergarden-pohjaan.

Illalla kokoonnuimme Partioniemeen viettämään saunailtaa, joka osoittautuikin yhdeksi viikon kohokohdista. Kaikki olivat tuoneet mukana nyyttäriherkkuja, ja sauna lämpesi kauniin ilta-auringon valaistessa rantaa. Lohjanjärven vesi oli yllättävän lämmintä, ja lähes kaikki kävivätkin uimassa järvessä. Aika meni nopeasti, ja vanhempien tullessa hakemaan opiskelijoita moni olisi varmaan toivonut voivansa viettää saunalla vielä tunnin lisääkin. Kaikilla tuntui olevan mukavaa, ja ilta oli kaiken kaikkiaan rentouttava muuten melko hektisen viikon keskellä.

Maanantai 14.5.2018

Tekijä: Tiia Anttila

Tänään oli ensimmäinen koulupäivä saksalaisten kanssa. Saksalaiset opiskelijat olivat meidän suomalaisten kanssa samoilla tunneilla ja tutustuivat kouluumme. Iltapäivällä koulun jälkeen menimme Lohjan Pyhän Laurin kirkkoon. Saksalainen pappimme Horst Gripentrog kertoi saksalaisille opiskelijoille kirkkomme historiasta ja maalauksista.

Kirkkoon tutustumisen jälkeen kävelimme kaupungintalolle, jossa saimme hieman välipalaa. Kaupunginjohtaja Mika Sivula kertoi Lohjan hallinnosta, historiasta ja tulevaisuuden suunnitelmista. Luennon lopussa saksalaiset opettajat antoivat kaupunginjohtajallemme kirjeen heidän omalta Uslarin pormestarilta.

Kaupungintalolta kaikki lähtivät viettämään vapaa-aikaa kavereidensa ja perheidensä kanssa.

(Teksti ja kuvat: Meeri Nuutinen)

Lauantai 12.5. - Herzlich willkommen in Finnland!

Tekijä: Tiia Anttila

Uslarilaiset ovat täällä! Ystävyyskouluvaihtomme saksalaisen Uslarin lukion kanssa käynnistyi lauantaina vierailulla Helsingissä ja viikko jatkuu koulunkäynnin ja yhteisen ohjelman parissa Lohjalla. Viikon aikana saksalaiset nuoret asuvat isäntäperheissä ja käyvät koulua yhdessä suomalaisten opiskelijoiden kanssa. Uslarilaiset pääsevät tutustumaan suomalaiseen arkielämään ja koulunkäyntiin sekä useisiin Lohjan ja lähialueen nähtävyyksiin. Tärkeintä koko viikossa ohjelman ja kieliharjoittelun lisäksi on ehkä kuitenkin uusien ystävyyssuhteiden ja kontaktien luominen, joka toivottavasti säilyy vielä pitkään projektin jälkeenkin. Meidän vastavierailumme Saksaan järjestetään joulukuussa 2018, jolloin me pääsemme puolestamme viikoksi Uslariin tapaamaan jo tutuksi tulleita uusia ystäviämme.

Tässä hieman tunnelmia lauantailta:

"Lauantaina kun saavuimme Helsinkiin, käytiin ensin Forumissa kahvilassa ja sitten käveltiin tuomiokirkolle.
Siinä matkalla nähtiin Ateneum ja rautatieasema. Lopulta päädyimme Kiasmaan odottamaan bussia ja samalla menimme katsomaan hyvin erikoista näyttelyä. Kiasmassa näkyi myös monia muitakin vaihtareineen. Oli tosi kuuma ja kaikki olivat väsyneitä, mutta onneksi päästiin pian nukkumaan."

(Teksti ja kuvat: Tiia Anttila, Sara Huusela)

Vaihtoviikon ohjelma Lohjalla 12. - 19.5.2018

Bussilla Helsinkiin, vapaata ohjelmaa Helsingissä
Bussi Lohjalle n. klo 18

Su 13.5.
Äitienpäivä (perheiden omaa ohjelmaa)

Ma 14.5.
15.00 Vierailu Lohjan kirkossa
16.00 Kaupunginjohtaja Mika Sivulan tervehdys

Ti 15.5.
Koulupäivä
klo 18-21 illanvietto (sauna, grillausta, uintia?) Partioniemessä; omat kyydit!

Ke 16.5.
Kulttuuripäivä koulussa
aamupäivällä väittelykilpailu juhlasalissa + Uslar-ryhmän esittely!
iltapäivällä ohjelmaa Aurlahden rannassa
15.00  Opastettu kierros Tytyrin kaivosmuseossa (kesto n. 1,5 h)

To  17.5.
16.00 vierailu Meriturvassa
18.30 Kahvitilaisuus perheille koululla (ruokalassa)

Pe 18.5.
klo 10 – 15 Puuhapark Vihdissä, bussikuljetus

La 19.5.
8.15 Uslarilaisten bussi lähtee Kirkkokentältä

Uslar-matkablogi 7. -16.12.2018

Lauantai 15.12

Tänään jokaisella oli omaa ohjelmaa perheensä kanssa. Heräsin itse yhdeksältä ja lähdimme perheen kanssa Hannoveriin.

Ajoimme juna-asemalle, jonka jälkeen junamatka Hannoveriin kesti tunnin. Kiersimme kaupunkia kävellen, kävimme syömässä ja ostoksilla joulutorilla sekä ostoskeskuksessa. Kaupunki oli täynnä jalkapallofaneja ja perheeni osasi kertoa, että tuona päivänä on Hannoverissa merkittävä jalkapallopeli. Olin myös yllättynyt, kun näin kaupassa mynnissä Marimekkoa.

Päivä meni nopeasti, sillä olimme takaisin Uslarissa vasta viideltä. Illalla lähdimme vielä pikkujouluihin, jossa menikin loppuilta.

Perjantai 14.12.

Aamu alkoi tavallisesti. Heräsin herätyskelloni pirinään, puin vaatteet ja lähdin keittiöön aamiaiselle.
Keittiössä minua odotti yllätys, kun vaihtoparini vanhempineen alkoi toivottaa minulle onnea ja antaa lahjaa. En ollut muistanut edes omaa syntymäpäivääni.
Aamiaisen jälkeen lähdimme koululle vaihtoparini kanssa. Koulussa meillä oli vain pari oppituntiaa aamulla. Keskellä päivää meidän piti kuitenkin mennä koulun auditorioon kuuntelemaan joitain esityksiä.
Esityksien jälkeen kävimme vaihtoparini kanssa syömässä kaupungilla, ja sitten vain odottelimme muiden kanssa lähtöä kävelemään
Kävelimme noin kymmenen kilometriä koululta upeissa saksalaisissa maalaismaisemissa. Matkalla toinen saksalaisten opettajista yritti opettaa meitä jodlaamaan. Silti ainakin omasta puolestani voin sanoa kävelyn olleen mukava. Määränpäässämme odottivat vaihtopariemme vanhemmat ja heidän järjestämänsä juhlat. Ja koska olin syntymänpäiväsankari kaikki halusivat tietenkin laulaa minulle.
Illemmalla kävin vaihtoparini perheen ja muiden sukulaisten kanssa syömässä heidän kylänsä Intialais-Italialaisessa ravintolassa.

Keskiviikko 12.12.

Aamulla kun heräsin, luulin, että olin kotona ja ihmettelin mitä äiti oikein tekee. Tajusin, että en olekaan kotona, kun nostin pääni tyynystä ja löin sen kattoon.

Menimme aamulla ensin koululle ja kahdeksalta bussi lähti kohti Hildesheimia. Ensimmäisenä menimme katsomaan Marienburgin linnaa. Kuten kuvista huomaa, se oli kuin suoraan jostakin sadusta. Linnalta menimme muutaman mutkan kautta NordZucker-tehtaalle katsomaan, miten sokeria valmistetaan. Saimme valita, menemmekö englannin- vai saksankieliseen ryhmään. Itse valitsin englanninkielisen. Se oli mielestäni mielenkiintoista, koska naapurini viljelee sokerijuurikkaita. Tehtaalta jatkoimme matkaa kohti Hildesheimin keskustaa.

Hildesheimiin päästyämme kävimme ensin yhdessä kahdessa kirkossa ja siitä pääsimme omin päin kiertelemään joulumarkkinoita. Joulumarkkinoilla söimme todella paljon. Monet söivät pizzaa, suklaaomenoita ja muita paikallisia herkkuja. Maistoimme Schmalzkucheneita, jotka suomalaiseen makuumme maistuivat vappumunkeilta. Ennen lähtöä haimme vielä hattaraa ja kotiinviemisiksi paikallisia Lebkuchenherzeneita. Bussimatka meni nopeasti jutellessa ja pian olimmekin jo koululla, jossa odotimme muutaman tunnin kotiinpääsyä, saksalaisten vaihtopariemme ollessa orkesteriharjoituksissa.

Tiistai 11.12.

Teksti: Anna
Kuvat: Tiia

Heräsin jälleen varttia vaille kuusi, ja koulu alkoi varttia vaille kahdeksan. Ensimmäiseksi oli liikuntaa, mutta se ei sujunut kovin hyvin niin aikaisin aamulla väsyneenä. Pian me kaikki viisi tunnille osallistunutta suomalaista olimme karanneet pukuhuoneeseen. Onneksi meillä ei ole uudestaan liikuntaa…

Liikuntatunnin jälkeen oli musiikkia, jossa piti tehdä jouluinen sovitus laulusta ”Tuiki tuiki tähtönen” valitsemansa tunnetilan mukaan. Musiikinluokassa oli paljon soittimia, joista monet olivat samoja kuin omissa kouluissamme Suomessa (kuten erilaiset lyömäsoittimet ja ksylofoni), mutta luokassa oli myös pieni flyygeli pelkän pianon sijasta sekä viulu. Olin todella innoissani viulun nähtyäni, sillä harrastan itse viulunsoittoa enkä luonnollisesti voi soittaa viikkoon. Sainkin soittaa sitä vähän, ja ilmeisesti myöhemmin lisää.

Tuntien jälkeen osalla saksalaisista oli jonkinlainen abi-info, jonka aikana me muut menimme kunnanjohtajan luo kunnantalolle. Talon julkisivulla on iso joulukalenteri, jonka luukut ovat ikkunoissa. Itse talo on muutenkin hyvin kaunis – sekä sisältä että ulkoa. Kunnanjohtaja piti meille esittelykierroksen talossa, jonka aikana pääsimme näkemään ainakin kaksi vihkihuonetta. Ilmeisesti kunnantalossa on paljon enemmän häitä kuin hallintotoimia. Toinen vihkihuoneista olikin todella kaunis holvikattoinen kivikellari, mikä tekee siitä paljon suositumman vihkitilan.

Kunnantalon vierailun jälkeen pääsimme katsomaan museota, jossa kerrottiin Uslarin historiasta. Onneksi meillä oli opastus (josta saimme myös suomenkielisen käännöksen), sillä muutoin olisi vierailu jäänyt paljon latteammaksi. Piippu- ja huonekaluteollisuuden lisäksi museossa esiteltiin mm. ”kuoleman kruunuja”, jotka liittyvät eteläsaksalaiseen perinteeseen.

Kotona pelasimme Unoa ja toista korttipeliä, jossa todella täytyi ajatella. Lopulta päädyin höpöttämään värejä suomeksi, sillä on mahdotonta samanaikaisesti puhua saksaa ja ajatella loogisesti. Seitsemältä menin vaihtoparini Melinen kanssa kuoroon, mikä myös oli minusta todella hauskaa. Ei haitannut, vaikken aina ymmärtänytkään, mitä kuoronjohtaja eli paikallisen seurakunnan kanttori sanoo, sillä se oli aina mahdollista arvata eleistä ja esimerkeistä. Lisäksi on aina mukava laulaa kuorossa, jossa muut osaavat kappaleet jo valmiiksi…

Kuoron kesto on ilmeisesti vaihteleva, mutta tällä kertaa se loppui vasta lähes kymmeneltä. Kotiin päästyämme menimmekin melkein heti nukkumaan, sillä keskiviikkona oli taas aikainen herätys.

Maanantai 10.12.

Vihdoinkin ensimmäinen koulupäivä Uslarissa. Koska saksalaiset vaihto-oppilaamme ovat eri luokilta, jokaisella myös päivän ohjelma oli erilainen. Olimme mukana mm. liikunnan, fysiikan, uskonnon ja englannin tunneilla. Oli hienoa tutustua saksalaiseen koulunkäyntiin ja huomata eroja saksalaisen ja suomalaisen koulunkäynnin välillä.

Ensimmäisen eron huomaa jo aamulla, kun isäntäperheen vanhemmat antavat eväät mukaan; koulussa ei ole ilmaista kouluruokaa. Jos ei ota omia eväitä, koulun ruokalasta tai lähellä olevista pikaruokaravintoloista/kaupoista voi ostaa itselleen syötävää. Syöminen tapahtui muutenkin eri tavalla kuin Suomessa, sillä syömään pystyi periaatteessa menemään milloin vain. Tiettyjä ruokailuaikoja ei ole, ja koulun ruokalassa voi myös ihan oleskella ja tehdä vaikka läksyjä.
Tunneilla opiskellaan ahkerasti ja ehkäpä suurin syy siihen on se, että puhelimien käyttö on todellakin kielletty. Kaikki tekivät annetut tehtävät ja viittasivat ahkerasti - onhan tuntityöskentely suuri osa arvosanojen arviointia. Tuntitehtävät olivat muutenkin ryhmä- ja paritehtävä painoitteista.
Liikunta oli samantapaista kuin Suomessa, pelasimme tälla tunnilla sulkapalloa, mutta Saksassa tytöt ja pojat ovat samassa ryhmässä toisin kuin meillä Suomessa.
Koulussa (Gymnasium) liikkuu myös pienempiä oppilaita, mikä on merkittävä ero Suomen lukioon. Suomessa kouluissamme näkyy vahvasti digitalisaatio, täällä Uslarissa monessa luokassa on vain pelkkä (liikuteltava) liitutaulu eikä videokameraa tai tietokoneita. Oppikirjat eivät myöskään ole uusimpia ja ne ovat melko suurikokoisia.

Koulupäivän jälkeen teimme pienen kierroksen Uslarissa ja kävimme nopeasti Uslarin joulumarkkinoilla. Vaikka markkinat olivatkin pienet, siellä vallitsi koko ajan iloinen joulufiilis. Markkinoilta kävelimme uimahalliin, jonne oli keksitty paljon erilaista tekemistä, pystyi esimerkiksi kokeilemaan uimista pyrstön kanssa.

Uimisen jälkeen siirryimme omiin isäntäperheisiimme viettämään iltaa.

Sunnuntai 9.12

Aamu lähti käyntiin hotellin aamupalalla noin kahdeksan aikoihin. Pakkasimme tavarat, jätimme ne säilöön ja lähdimme kaupungille. Suuntana oli ensimmäiseksi Museosaari ja Berliinin tuomiokirkko. Tällä kertaa ihailimme niitä vain ulkopuolelta, koska aika ei riittänyt vierailuun sisäpuolella. Rakennukset olivat kyllä vaikuttavan näköisiä myös ulkoa!

Museosaaren jälkeen suuntasimme DDR-museoon, johon meille oli varattu opastuskierros. Oppaana toimi suomalainen opiskelija, joten kierros oli luonnollisesti suomeksi. Museo oli mielenkiintoinen ja kertoi hyvin arkielämästä Itä-Saksassa. Pääsimme mm. kokeilemaan simulaattorissa miltä tuntui ajaa itäsaksalaista Trabant-autoa. Museossa oli myös paljon muuta interaktiivista toimintaa ja se oli mukavaa vaihtelua pelkkien tietolaatikoiden lukemiseen.

DDR-museolta matkasimme takaisin hotellille hakemaan matkatavaroita. Tavaroiden kanssa siirryimme Berliinin päärautatieasemalle, josta juna kohti Göttingeniä ja Uslaria lähtisi. Ennen junan lähtö oli vielä aikaa käydä syömässä ja ostoksilla. Juna lähti aikataulussa noin puoli neljältä.

Nyt istumme junassa, jonka pitäisi olla Göttingenissä kuuden aikoihin. Sieltä perheet hakevat meidät ja jokainen pääsee viettämään iltaa oman vaihtoparinsa perheen kanssa. Huomenna odottaa koulupäivä Uslarissa!

Meri-Helmi ja Iida

8.12.2018

Herätys soi aamulla noin kello 7. Suurin osa nukkui yönsä luultavasti hyvin, mutta joissain huoneissa oli ongelmia lämmönpoiston kanssa. Söimme aamupalan hostellilla, jonka jälkeen lähdimme kiertämään Berliiniä.

Ensimmäinen kohteemme oli Checkpoint Charlie. Sitten piipahdimme suklaakauppaan, jonka nimi oli Ritter Sport. Melkein kaikki ostivat sieltä jotain. Kuljimme Bebelplatzin ja joidenkin muiden nähtävyyksien kautta Tv-tornille, jossa nousimme hissillä korkealle. Ylhäällä tornissa oli hienot näkymät kaupunkiin. Siellä oli myös hirveä tungos, koska se on erittäin suosittu nähtävyys.

Tv-tornin jälkeen jokainen sai haluamissaan porukoissa mennä syömään lounasta ja muutenkin shoppailemaan tai jonnekin. Palasimme porukkaan kello 14, jonka jälkeen lähdimme kohti East Side Gallerya. Se oli reilun kilometrin pituinen. Tässä vaiheessa alkoi sataa ja tuulla kovaa. Tämän jälkeen jokainen sai päättää mitä teki loppupäivän - mennä takaisin hostellille lepäämään, jatkaa muihin nähtävyyksiin, mm. Weltzeituhr, tai mennä shoppailemaan. Ilta kului leppoisissa tunnelmissa. Jalat oli varmasti jokaisella kipeät kävelemisestä, mutta ei se mitään.

Lilja ja Laura

Liitteet:

7.12.2018 Matka kohti tuntematonta

Tekijä: Tiia Anttila

Herätys soi n. klo 6.30 ja siitä alkoi matka kohti Berliiniä. Lento oli täynnä, mutta se ei vaikuttanut viihtyvyyteen! :) Havaitsimme, että Tegelin lentokenttä on aika pieni. Hostellille päästyämme pääsimme syömään hyvää ruokaa. Jälkiruokana oli todella herkullista panna cottaa ja kiiviä <3.

Lounaan jälkeen pidimme pienen hengähdystauon ja pääsimme viemään tavaramme huoneisiin. Huoneemme on oikein mukava ja raikas, ei ole tunkkaisen huumebaarin näköinen :) Vessa ja suihku ovat eri huoneet, mikä on plussaa!!

Päivä jatkui vauhdikkaasti kohti Valtiopäivätaloa, mistä pidimme lyhyen esitelmän. Sen jälkeen pääsimme tutustumaan siihen tarkemmin ja kuuntelemaan audiolaitteella tietoa siitä. Rakennuksesta sai hienoja kuvia! Siellä oli kuin lentokentän turvatarkastus.

Sitten saimme lähteä omille teillemme ja näimme vielä pari muuta nähtävyyttä mm. Brandenburgin portin ja Holocaust-muistomerkin. Kävimme Primarkissa vähän ostelemassa tavaraa ja syömässä mäkkärissä, jossa ei muuten ollut gluteenitonta hampurilaista tarjolla ja suolakurkut olivat aika pahoja, muuten hyvää!

Kaiken kaikkiaan päivä on ollut antoisa, mutta nyt väsyttää kovasti. Gute Nacht!!!