KU3

KU3 Kuva viestii ja vaikuttaa (2 op) valtakunnallinen valinnainen

Opintojaksossa sukelletaan median maailmaan: kuvajournalismi, mainonta, viihteen kuvat,
populaarikulttuuri, sarjakuva, sosiaalisen median ja tietokonepelien kuvailmaisu hahmottuvat oman
kuvatyöskentelyn kautta. Graafinen suunnittelu, valokuva mediassa, elokuva ja video ja visuaalinen
tuotteistaminen tulevat tutuiksi oman työskentelyn kautta. Tutkitaan median kuvia oman identiteetin
rakentamisen, kulttuuriperinnön välittämisen ja uudistamisen sekä kestävän tulevaisuuden
näkökulmista.
Arvioidaan numeroarvosanoin 4-10.

Antimainos kevät 2022

palauta tehtäväsi tähän
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki
  • Palauta äänitallenne

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Muutos-työn palautuspaikka

Palauta tähän muutostyösi. Anna työllesi nimi ja kirjoita se palautuksen yhteydessä.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

KU3 KEVÄT 2020

PALAUTA TÄHÄN VALMIS ANTIMAINOKSESI
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Antimainos-tehtävät

Palauta tähän antimainostehtävä, joko a tai b- vaihtoehto.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Ku3-kurssin tehtäviä

KU3-KURSSI TEHTÄVÄT



1.SARJAKUVA VIESTIMENÄ 2022!


Ensimmäinen sarjakuvahahmo 1800-luvun lopulta oli The Yellow Kid-Keltainen kakara. Tämä Yhdysvalloissa ilmestyneen hahmon ei niinkään ollut tarkoitus toimia viihdyttäjänä, vaan eräänlaisena kommentaattorina ajankohtaisille ja yhteiskunnallisille asioille. Tänä päivänä sarjakuvalla esimerkiksi sanomalehdessä on usein viihdyttäjän rooli - tai sitten- satiirin rooli; toimia viestin viejänä ytimekkäästi ja huumorilla höystettynä. Kotimainen Viivi ja Wagner-sarjakuva ottaa usein kantaa ajankohtaisiin asioihin. Mitä asioita sarjakuvalla voi ilmaista?




(kuva1: 1848art.wordpress.com, kuva2: ilmasto-opas.fi,viivi-ja wagner-sarjakuvatehtavat.html)


  1. Mikä ajankohtainen uutisaihe innostaa sinut sarjakuvan tekijäksi? Mikä aihe voi soveltua sarjakuvan aiheeksi?Onko olemassa mitään tabua, jota ei sarjakuvan keinoin voisi käsitellä? millaisia aiheita sarjakuvissa tällä hetkellä käsitellään? Voit keskustella kaverin/lähipiirin kanssa hetken ajankohtaisista aiheista ja sarjakuvan vaikutusmahdollisuuksista. Kerää ajatuksia paperille.
  2. Toteuta valitsemasi aihe muutamalla harkitulla sarjakuvaruudulla.Lopullisen työn koko A4-A3 (. Joko mustavalkoinen tai värillinen maalaus/piirustus. Muista kuvallisen tehostamisen keinot: kuvakokojen ja kuvakulmien merkitys! Katso tehtävän alla olevat linkit liittyen kuvakokoihin ja kulvakulmien käyttöön. Sarjakuva ja elokuva muistuttavat pitkälti toisiaan erityisesti elokuvaan laadittavan kuvakäsikirjoituksen kautta. Samat kuvakulmat ja kuvakoot pätevät molemmissa! Älä käytä pelkästään ääriviivoja, vaan "täytä" myös ääriviivojen sisäosat.
  3. Jaa valmistyösi Teamsissa KU3-Kuvis- tiimiin osioon Viestit. Myöhemmin katsomme yhdessä läpi tehtyjä töitä ja kommentoimme positiivisessa hengessä tehtyjä töitä. Luokassakin näemme toistemme töitä, joten on hyvä, että siihen on nytkin mahdollisuus.

http://elokuvantaju.uiah.fi/oppimateriaali/kuva/kuvakoko.jsp (kuvakoot)
https://elokuvapolku.kavi.fi/fi/elokuvapolku/ylakoulu/kuvakoot-ja-kameranliikkeet (kuvakulmat, katso muutama valitsemasi videoklippi)


 


2. MAINOSKUVAT tehtävät a ja b 2022!

2.Tehtävä A:  Etsi alla olevan linkin kautta jokin vanha mainoskuva (julkaistu Savon Sanomissa 2017) ja sille "pari" (vertailukohde) tämän päivän mainoksista. Huom! klikkaamalla vuosikymmenen kohtaa löydät runsaasti vanhoja mainoskuvaesimerkkejä Nykypäivään sijoittuvan mainoksen voitte etsiä netistä tai lehdestä. Miten mainoskuvat ovat muuttuneet vuosikymmenten aikana? kiinnitä erityinen huomio kuviin; miten kuvat ovat muuttuneet, vai ovatko? entä mainoksen teksti, millaisia muutoksia siitä löydät? vertaile myös tekstin ja kuvien luomaa visuaalista ilmettä; onko sommittelussa, värien käytössä , tekstin ja kuvan suhteessa tapahtunut muutoksia? mitä muuta pystyt mainoksesta löytämään? ehkä rivien välistä pystyt löytämään yhteiskunnan rakenteesta kertovia asioita? Mainokset sisältävät usein myös piiloviestintää eli mainostettavan tuotteen lisäksi mainos voi sisältää "mainontaa" vaikkapa elämäntavoista ja uskomuksista. https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Muistatko-n%C3%A4m%C3%A4-vanhat-mainokset-Ker%C3%A4simme-parhaat-palat-1900-luvun-sanomalehdist%C3%A4/1083801 Laadi vertailusta Wordilla n. 2 sivun mittainen kirjoitelma, joka sisältää ne mainoskuvat, jota kirjoitelmassa käsittelet. Muista kieliasun huolellisuus. Tallenna valmis työsi pedanetin palautuskansioon: KU3, 3.1-kurssi Mainoskuvien vertailua.


2.Tehtävä B:  Tarina mainoksessa.
 Lue mainosten tarinallisuudesta oppimateriaalin sivulta 6-7: https://www.aikakausmedia.fi/mediakasvatus/oppimateriaalit/totta-kai-aikakauslehtimainonnan-lukutaidon-oppimateriaali/. Aloitusaukeamalta pääset lukemaan oppimateriaalin joko ladattavana pdf:nä tai ePaperina. Etsi jostakin aikakausilehdestä tai verkosta (verkkolehdestä) kaksi mainosta, jotka hyödyntävät jollain tasolla tarinallisuutta. Onko mainoksissa käytetty jotakin tuttua tarinaa? entä muodostaako kuva sinulle tarinamaisuuden, ellette löydä tarinasta tuttuja piirteitä? Esittele valitsemasi mainokset Word-tiedostona ja kerro mainosten tarinallisuudesta. Perustele mielipiteesi. Jaa valmis Word-tiedosto ryhmänne tämän kurssin "Tarina mainoksesta"-pedanetkansioon.





Tehtävä "Antimainos": 2022! vaihtoehtona lyhyt elokuvalle!

Antimainos tarkoittaa sitä, että siinä kehoitetaan toimimaan alkuperäisen mainoksen vastaisesti tai kyseenalaistetaan mainostettava asia. Avaa oheinen linkki ja käy katsomassa esimerkkejä ja niiden tehoa antimainoksissa. Valitse tehtävävaihtoehdoista a tai b.
https://voima.fi/vastamainokset/
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/42368-tassa-paras-anti-mainos-%E2%80%93-vakuuttaako

a)Valitse jokin (tunnettu) mainos, jota lähdet muokkaamaan vastakkaiseen suuntaan. Skannaa tai tallenna kuva koneelle, käytä esim. Paintia tai Gimppiä kuvan muokkaukseen. Toteutustapa vapaa. Pyri ytimekkääseen ja vaikuttavaan lopputulokseen. Tallenna työsi pedaan "Antimainos"-ryhmäpalautuskansioon.

tai

B) käytä olemassa olevia mainostekstejä ja logoja ja luo niistä uusi merkitys. Voit ottaa kantaa työssäsi johonkin ajankohtaiseen asiaan tai antaa teksteille ja logoille kokonaan uuden merkityksen. Ilmaisutapa liittyy käsitetaiteeseen, jonka keskiössä on ajatusten ja uusien näkökulmien herättäminen.

Kuva: Jani Leinonen, Umpihanki, 2011.

Gimpin saat ladattua esim.tästä: http://www.gimp.org/downloads/

Jos valitset vaihtoehdon a, voi olla helponta lähteä rakentamaan antimainosta suoraan olemassa olevan kuvan päälle, kun taas vaihtoehdossa b on helponta lähteä tekemään puhtaalta alustalta (Valitse tällöin tiedosto, uusi, luo uusi kuva). Tarvotsemasi kuvamateriaali pitää siis ensin tallentaa omalle koneellesi ja avata sitten Gimp-näkymässä vasta kohdasta tiedosto, "avaa".

Vinkkejä työn etenemiseen:

Esineiden siirtäminen kuvasta kuvaan (lähde:http://www.joutsi.com/gimp-ohjeet/gimp-kuvien-manipulointi-pikselitasolla/ )
Ennen kuin lähdet mitään tekemään kuville, varmista, että olet laittanut työpöydällesi näkyviin työkalupakin(ei aina tule automaattisesti näkyviin), löytyy yläpaneelista kohdasta "työkalut" (tai cntr+B) ja "muokkaa"-kohdasta toimintohistorian. Kun toimintohistoria on koko ajan näkyvissä, niin voit helposti palata työvaiheessa taaksepäin klikkaamalla työvaiheen pientä kuvaketta.

Tämä onnistuu, kun avaat GIMP:issä kaksi kuvaa. Sen jälkeen rajaa toisesta kuvasta esim. "älykkäillä saksilla (sakset, josta lähtee langan näköinen)" tai ”hirttonuora”-työkalullahirtto jokin esine/kohde. Älykkäät sakset-työkalu on kaikista monipuolisin ja loppujen lopuksi helpoin työkalu käyttää: klikkaa valittu alue ympäri,, hiirtä ei tarvitse pitää pohjassa. Päätä klikkaaminen ensimmäisen klikauksen kohtaan, näin rajattu alue on sulkeutunut. Jokaiseta klikkauksesta jää näkyviin pieni pallukka. Tämän jälkeen vie hiiri rajatun alueen sisäpuolelle ja klikkaa hiiren vasemmalla kerran. Näin alue aktivoituu ja voit tehdä sen jälkeen mitä haluat. "Älykkäät sakset" -työkalu sopii hyvin epämmääräisen muotoisiin alueisiin, koska se hake automaattisesti muodon reunoja.
"Hirttonuora" on sen yksinkertainen käyttää, mutta se on usein riittämätön työkalu. Myös neliömäinenneliovalinta ja soikea/ympyrärajaussoikio toimii täsmälleen samalla lailla kuin hirttoytökalu, mutta silloin rajattavan alueen täytyy olla ko. rajausvälineen muotoinen.

Valitun alueen kopioiminen ja liittäminen toiseen kuvaan:
Paina ”Ctrl+C”(kopioi), ja siirry toiseen kuvaan, ja paina ”Ctrl+V”(liitä). Kuvan kokoa saat muutettua kuvaikkunan valikosta ”Kuva=>”Skaalaa kuvaa”. Kuvan asentoa saat luonnollisesti muutettua ”kierrä tasoa tai valintaa”-työkalullakierto. Alla kerrottu myös miten voit käyttää kuvan rajaamisessa ja leikkaamisessa "älykkäät sakset"-työkalua.

Kuvakkeet kertovat mikä työkalu on kyseessä, kun maltat hetken pitää hiirtä kuvakkeen päällä klikkaamatta. Kokeile erilaisia työkaluaja!

 

Kertauksena pikanäppäinten käyttö:
- ctrl+C leikattavan alueen päällä (=kopioi)
- crtl+V(=liitä)
- ctrl+Z=peruutus
-ctrl+B=saat työkalupakin kuvapöydälle


Muuta huomioitavaa:

Kuvaa voit siirtää paikasta toiseen nuoli-työkalulla, kiertää, skaalata, venyttää
Kuvan kokoa (tai kuvasta valittua aluetta) voit muuttaa kohdasta "TASO"--> skaalaa tasoa tai Skaalaa tasoa-työkalupakista
ks.linkin kuva:

Näin voit tehdä häivytystä kuvassa:

(lähde:http://www.joutsi.com/gimp-ohjeet/gimp-kuvien-manipulointi-pikselitasolla/ )
Joskus kuvaosien siirroissa jää suttuisia reunoja ja tarvitaan häivytystä. Siihen sopii hyvin sormen näköinen "tuhrintatyökalu"; se sekoittaa värienrajapinnat näppärästi keskenään. Myös pipetti (eng.dropper) ja kynä/sivelin yhdistelmä on hyvä, jos tarvitse jollekin alueelle selkeästi värien muuttamamista: Kun olet valinnut Dropper-työkalun, niin seuraavaksi napsauta kuvaa jostakin kohtaa. Tämä työkalu ottaa juuri sen pikselin värin, josta kohtaa kuvassa napsautat, edustaväriksi. Tämän jälkeen vaihda työkalu pensseliksi.

Ylävasemmalta oikealle: ”hirttonuora”hirtto, ”Dropper”dropper ja ”pensseli”pensseli


Muita käteviä työkaluja:

-kohdasta kuva--kääntö--peilaukset, voit kääntää ja tehdä peilikuvia
-varjostus+lisävalotus--"valot"--"varjot"--valitse siveltimen koko (työkalupakissa "musta nuppi")

TÄRKEÄÄ TIETOA TALLENNUKSESTA:

Jos joudut tallentamaan keskeneräisen kuvan: Tallenna nimellä--hyväksy ohjelman ehdottama tallennusmuoto (xcf) ja tallenna haluamasi kohteeseen. Näin seuraavan kerran työtä avattaessasi siinä näkyvät kaikki toimintohistoriat.

Ja lopuksi VALMIIN kuvan tallennus: valitse Export As (Vie nimellä), nimeä kuva, valitse tallennusmuodoksi jpeg tai png ja tallenna haluamaasi kohteeseen. 

TYÖT PALAUTETAAN PEDANETIN RYHMÄPALAUTUSKANSIOON!


2. Valokuvaus


Käydään tunnilla läpi valokuvauksen ilmaisuun vaikuttavia tekijöitä: sommittelua, rajausta ja liikettä.

https://kamerakoulu.fi/valokuvauksen-perusteet (täältä voit katsoa erityisesti 2 osaa: perspektiivi ja sommittelu valokuvauksessa, valon teoria)

2a) 2022!
Rakenna (kotona) mielenkiintoinen sommitelma, josta löytyy jännite. Jännite kuvaan syntyy niin, että jotakin asiaa/kohdetta painotetaan enemmän kuin toista. Vältä siis liian tasapainoista ratkaisua. Kultaisen leikkauksen sommittelutavalla kuvaan voidaan luoda helpostikin jännite. Toisaalta “sommittelunormien” rikkominen voi saada kuvasta entistä mielenkiintoisamman ja kuvaan voidaan saada uutta sisältöä. Ota useita kuvia, vähintään viisi ja valitse niistä paras, jonka viet KU3-kurssin ryhmäpalautuskansioon. Kun kuvaat tehtävää, kiinnitä huomiota seuraaviin:

  • valon suunta
  • rajaaminen
  • tarkennus haluttuun kohtaan

2b) Liikkeen vaikutelma (koulussa tehtävä)


Harjoitellaan pysähtyneen liikkeen ja liikkeen vaikutelman kuvaamista. Tässä tehtävässä tarvitset järjestelmäkameraa, sillä tarvitset tehdä manuaalisia valintoja halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi. Valotusaikaa säätämällä (ja aukon kokoa säätämällä) saat joko pysähtyneen tai liikkeen vaikutelman aikaiseksi. Ota molemmista useampia otoksia ja valitse parhaimmat molemmista. Vie kuvat koneelle ja tallenna nekin ryhmäpalautuskansioon. Jokainen kuvaa omat kuvat eli jokaisella pitää olla itse otettu liikevaikutelma sekä pysähtyneen liikkeen kuva.


2c) Värin vaikutus valokuvassa (kotona/koulussa) 2022!


Voit toteuttaa tämän joko rakennettuna sommitteluna tai tehdä kuvausretken ulkona: yritä löytää värillisesti mielenkiintoinen kuvauskohde! Kiinnitä huomioita ympäristön/esineiden sävyihin. Löytyykö sieltä vastakkaisuuksia? entä muistuttavatko värit toisiaan? onko kohde (maisema, ympäristö, asiat) musta-harmaa-valkoinen ja rikkooko tätä vaikutelmaa jokin? muista valon ja varjon sekä sommittelun merkitys kuvassa. Kännykkä tai järjestelmäkamera. Palautus ryhmäpalautuskansioon.


2d) (uutis)kuvan rajaaminen uudella tavalla.

-miten rajaus vaikuttaa informaation syntyyn? mihin haluat katsojan huomion kiinnittää? Valitse sanomalehdestä/verkosta yksi uutiskuva, joka kopioidaan. Rajaa kopio uudelleen joko käsin tai Gimp-ohjelmalla. Tulosta kuvat ja liimaa ne yhteiselle alustalle (esim.a4/a3-paperi). Kirjoita kuvan yhteyteen miten tulkinta muuttuu?


http://kuvanlukutaito.weebly.com/rajaaminen--lavastaminen.html

3.“Muutos “ 2022!


Valitse jokin kuva aikakausi- tai sanomalehdestä (tai vastaavan tyyppinen kuva verkkojulkaisusta), josta innostut. Luonnostele kuva elementteineen A3-paperille ja rajaa tässä vaiheessa osa kuvasta “laatikon” sisään, voit sen jättää jopa tyhjäksi. Laatikon ei tarvitse olla suorakulmainen, vaan voit rajata sen vapaamuotoisesti. Miten tilanne kuvassa muuttuu rajatun alueen sisällä? tuleeko tyhjyyteen tungosta? värien tilalle mustavalkoinen maailma? kurkistus menneisyyteen tai tulevaisuuteen?muuttuuko jokin yllättävästi tai poikkeavasti? Lyijykynä luonnosteluun, maalit/värit/värikynät mahdollisuuksien mukaan, kuvan valinta. Palauta työ tänne pedanettiin ryhmäpalautuskansioon.


 kuva: Uno Roosvalt 2013 



5. LYHYT ELOKUVA "VASTAKOHDAT" 2022! vaihtoehtona antimainokselle 2022!

 

Toteuta yksin (tai parin/kotoa mahdollisesti löytyvän "avustajan" kanssa, voi helpottaa työvaiheita) 1-2 minuutin pituinen lyhytelokuva. Pohdi aihetta vastakohdat: miten käsittelisit aihetta elokuvan keinoin? elämme itse asiassa vastakohtaisuuksien keskelle, lähes kaikelle löytyy jokin vastakohta, pari: yö-päivä, kylmä-kuuma, kuiva-märkä, hiljaisuus-melu, yksinäisyys-ystävät jne..lista voi jatkaa loputtomiin. Elokuvakerronnassa on yleensä mukana aina draaman kaari, joka tarkoittaa alkua, tapahtumaa ja loppua. Tilanteita ja muutoksia, yllätyksiä voi olla paljon tai vähän, lyhyessä elokuvassa riittää hyvin yksi käänteen tekevä siirto. Se voi tapahtua jo heti elokuvan alussa, keskivaiheella tai ihan lopussakin. Kun lähdet suunnittelemaan elokuvaa, ota kynää ja paPeria esille ja mieti aiheita vaikkapa yllä luetellun omaisesti eli etsit sanoille pareja. Valitse niistä sitten yksi, jonka ympärille suunnittelet elokuvan "tarinan".

 

Kuvaus, editointi, äänet, jakaminen:

Tehtävän voi täysin toteuttaa kännykkäkameralla. Videoeditoinnin voit tehdä myös vapaasti valittavalla sovelluksella. Maksuttomia sovelluksia on paljon tarjolla. Android- ja Iphone-pohjaisille on omansa (Androidille esim. Kinemaster). Useimmissa sovelluksissa on myös valittavissa jonkinlainen äänimaailma, jota on myös maksutonta käyttää. Huom! tekijänoikeudet on hyvä muistaa myös käytettäessä musiikkia/ääntä. Elokuvasi tulisi sisältää alku-ja lopputekstit, sekä ääntä ja /tai musiikkia.

 

Hyviä vinkkejä kuvaukseen ja koko elokuvan tekemiseen alusta loppuun saat näiden linkkien kautta: http://kaikkikuvaa.fi/tutoriaalit/
ja https://www.elokuvaviikko.fi/ylakoulun-elokuvaviikko/tehdaan/tyopajat/elokuvatyopaja/

 

Jaa valmis työ minulle katja.ruohonen@edu.kotka.fi. Elokuvat tulee olla valmiina koeviikon kerralla eli ---, tunnit klo ---- mennessä.

 








Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä