Scratch -ohjelmointi alakoulussa

Johdanto

Olin mukana seuraamassa sekä ohjaamassa Jyväskylän kaupungin Tikan koulun viidesluokkalaisten kahta ohjelmointiryhmää. Osallistuin jonkin verran myös tuntien ideointiin. Näiden opetus- ja oppimiskokemusten perusteella olen laatinut vastaavaan opintokokonaisuuteen sopivan suunnitelman sekä materiaalin. Tämä opintojaksosuunnitelma sekä sähköinen oppimateriaali on tarkoitettu noin 14 tunnin mittaiseen ohjelmoinnin opetteluun alakoulu 4.-6. luokilla.

Ohjelmointiin käytetään pääasiassa Scratchiä, mutta sen lisäksi tutustutaan algoritmisen ajattelun harjoituksiin sekä koodaustunti.fi - sivuston harjoitustehtäviiin. Jokaisella oppilaalla olisi hyvä olla oma tietokone käytössää harjoitustehtävien tekemiseksi. Harjoituksien tavoitteena on tuottaa oma peli Scratch-ohjelmoinnilla joko yksin tai parin kanssa.

Oppimistavoitteet

Scratch -ohjelmointijakson oppimistavoitteet ovat seuraavat:
  • Ryhmätyötaidot sekä itsenäinen työskentely
  • Algoritminen ajattelu
  • Ohjelmoinnin alkeet
  • Graafinen ohjelmointi: Koodaustunti.fi ja Scratch - ohjelmoinnin perusteet
  • Pienen pelin tuottaminen Scratchillä pareittain tai itsenäisesti

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä