2.2.7.4 Itsetajunnallinen taso

2.2.7.4

Neljäntenä ja korkeimpana perusominaisuutena voidaan erottaa vielä itsetajunta (itsetietoisuus, minätietoisuus, yksilöllisyys, minä, minuus tai henki). Tämä on nimenomaan ihmiselle tyypillinen ominaisuus. Ihmisellä on kyky ajatella omia ajatuksiaan, tarkastella itseään ja pohtia elämän tarkoitusta. Kysymys itsetietoisuuden olemuksesta on erityisesti filosofian alan ongelma. Tätä tasoa sivuavat filosofi Erik Ahlman[1] käsitteellään varsinainen minä ja filosofi Sven Krohn (1996) puhuessaan ydinihmisestä. Psykologi Tony Dunderfeltin[2] mukaan voimme itsetuntemustamme kehittämällä löytää omasta sisäisyydestämme kohdan tai olemuksen, joka aina ja kaikkialla voi melko hyvin riippumatta siitä, mitä ulkoisesti tapahtuu. Hän kutsuu tätä ydinminäksi. Se on sisäisyyden rauhallista aluetta, ok-kohta, läsnä oleva tietoisuus tai avoin ydinolemus.

Tähän henkiseen itsetietoisuuden ja arvotajunnan tasoon perustuu myös ihmisen vapaus ja vastuu. Meillä on mahdollisuus valita ja mahdollisuus moraalisuuteen. Tässä on keskeinen ihmisen ja eläimen ero: eläin toimii enemmän viettiensä, vaistojensa ja lajiominaisuutensa mukaan. Eläin ei ole esimerkiksi niin tietoinen omasta ajattelustaan kuin ihminen.

Steinerpedagogisen ihmiskäsityksen mukaan meillä on perimän ja ympäristön lisäksi myös yksilöllinen ja henkinen minuus, ydinminä. Kyse on ihmispersoonallisuuden tietävästä ylärakenteesta. Henkinen minuus on kaikkia ihmisen toimintoja ja tasoja toisiinsa yhdistävä tekijä.[3]

[1] (1982)

[2] (2006)

[3] Edellä kuvatut olemisen tasot voidaan esittää myös vaikeatajuisemmin käyttämällä perinteistä antroposofista sanastoa. Erityisesti vanhemmassa antroposofisessa kirjallisuudessa käytetään esim. termejä fyysinen ruumis, eetteriruumis tai muotovoimaruumis, astraaliruumis ja minä. Steiner erotteli vielä ihmisen tulevaisuuden tasoja eli niin sanottuja korkeampia olemuspuolia. Ihmisen olemassaolo kokonaisuudessaan on aina enemmän tai vähemmän arvoituksellinen. Oleellista on ymmärtää, että ihminen ei ole valmis vaan keskeneräinen ja kehittyvä olento. Ihmiskäsityksen on oikeastaan hyväkin olla yhtä aikaa sekä nöyrä että ylevä. (Paalasmaa 2009, 51–55; ks. myös Wilenius 2003, 11–58.)

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä