Finland 1.5.-6.5.2022

Lehtijuttu Petäjävesi-lehdessä (Article in newspaper Petäjävesi-lehti)

Sustainable development internationally

Petäjävesi secondary school got Erasmus+ -visitors from Germany, Poland and Greece. During the week students worked together dealing with sustainable development, climate change and energy. In addition, they got new experience while visiting in Äänekoski bioproduct mill, in Serlachius museum in Mänttä and in Petäjävesi old church.

The young people get to know Finnish culture and they were greatly impressed by the beautiful nature, the tranquility of surroundings and brightness.

With the projects the students’ world view expands and they get to know new cultures and habits. With new experience, daring and language skills the youth get skills they can use while studying or working abroad.

Liitteet:

Lehtiartikkeli 11.5.2022.pdf

Oppilaiden kokemuksia vaihtoviikosta Petäjävedellä

Maanantai 2.5.

Saavuimme koululle kahdeksaksi ja viimeistelimme koristelut viikkoa varten. Toisen tunnin aikana lähdimme bussilla kohti Jyväskylää. Piinallinen odotus alkoi. Lopulta saavuimme Alba-hotellin eteen ja siellä meitä odottivat ulkomaiset vieraamme. Vanhat tutut naamat ja uusia naamoja. Halaukset ja kuulumiset vaihdettiin, sitten annettiin nimilaput ja noustiin bussiin. Bussimatka meni rennosti jutellessa ja musiikkia kuunnellessa. Matkalla Äänekoskelle oli hyvää aikaa tutustua muiden maiden oppilaisiin. Saavuimme Äänekosken biotuotetehtaan Pro Nemus-vierailukeskukseen, jossa meille kerrottiin tehtaasta. Sen jälkeen saimme ihmetellä itse paikkaa. VR-laseja, simulaattoreita, pimeitä huoneita, kaikkea mielenkiintoista. Lopulta saimme paidat mukaan keskuksesta ja lähdimme kohti Jyväskylää. Saimme vapaa-aikaa ennen ruokailua Raxissa ja sen jälkeen. Tuon ajan käytimme Jyväskylän keskustaan tutustumiseen. Ruokailun jälkeen osa Petäjäveden oppilaista lähti bussilla kotiin ja osa jäi hengailemaan Jyväskylään.

Tiistai 3.5.

Tultuamme kouluun valmistauduimme vieraiden tuloon. Vieraat saapuivat bussilla Jyväskylästä Petäjävedelle hieman ennen yhdeksää. Ensin näytimme heille paikkoja koululla ja tämän jälkeen kuljimme luokkaan, jossa tutustuimme toisiimme leikkien avulla ja yhteisellä ajanvietolla. Vieraat saivat maistaa lakkahilloa, sen jälkeen kun kerroimme heille Suomen kulttuurista ja luonnosta. Tämän jälkeen menimme syömään lounasta. Ruoan jälkeen vietimme vapaa-aikaa koululla. Loppupäiväksi lähdimme Mänttään Serlachius-museoon, jossa meille oli valmisteltuna kaikkea mukavaa tekemistä. Jakauduimme kahteen ryhmään — toinen ryhmistä aloitti kierrätyspaperin valmistamisella ja toinen lähti oppaan kera museokierrokselle.
Paperin valmistus sujui nopeasti ja ehdimme kiertää myös patsasnäyttelyn, jossa kerrottiin Serlachiuksesta ja hänen elämästään paperitehtaan perustajana. Tehdyt paperit annettiin opettajalle myöhempää käyttöä varten. Itse museokierroksella käsiteltiin mm. Mäntän paperin valmistuksen historiaa, sen vaiheita ja itse Serlachiusta.
Museo oli erittäin interaktiivinen. Suurin suosikki oli huone, jossa oli vanhanaikaisia vaatteita ja tavaroita, niiden avulla voimme kokea mennyttä aikaa.

Keskiviikko 4.5

Aamulla ensimmäisenä aktiviteettinä pelasimme ilmastobingoa koko ryhmän kanssa, ja voittajat saivat palkinnoksi Petäjävesiaiheiset pelikortit ja kaikki saivat muumitikkarit. Sen jälkeen työskentelimme ilmastosanaston parissa. Käänsimme ilmastoon liittyviä sanoja kunkin osallistujamaan omille kielille työskennellen ryhmissä.
Menimme noin 11 syömään ja ruokana oli perunavelliä ja karjalanpiirakoita. Saimme myös hetken vapaa aikaa syönnin jälkeen.
Klo 11.30 lähdimme kaikki yhdessä kävelemään vanhalle kirkolle päin. Kirkossa menimme sisälle ja meille esiteltiin kirkkoa ja sen historiaa ja saimme sen jälkeen hetken kierrellä kirkossa. Otimme ennen lähtöä myös yhteiskuvan kirkon portailla. Kaksi oppilaista keksi myös idean opettaa tanssin mitä nuoret Puolassa usein tanssii yhdessä ja opettelimme ja tanssimme sitä. Tanssin jälkeen lähdimme kävelemään takaisin koululle päin ja saimme taas hiukan vapaa-aikaa. Kirkosta tullessa meillä oli kahvitauko, jonka jälkeen vapaa-aikaa noin puoli tuntia. Vuorossa oli eri maiden PowerPoint esityksiä, jotka esitettiin muille ryhmäläisille. Sen jälkeen työskentelimme ryhmissä ja yhdistimme metsäteollisuuden kestävän kehityksen sitoumuksia kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa. Myöhemmin neljältä lähdimme bussilla kohti Jyväskylää. Kävimme Pandan tehtaanmyymälässä, mistä oppilaat saivat ostaa haluamiaan herkkuja ja tuliaisia. Tämän jälkeen lähdimme Hutunkiin keilaamaan. Meille oli tehty ruokaa ja söimme paikan päällä. Kahdeksalta suuntasimme takaisin kotiin/hotelliin.

Petäjävesi- päivä, torstai 5.5.2022

Aamulla oppilaat jaettiin kolmeen ryhmään. Yksi ryhmä meni seuraamaan ruotsin tuntia, toinen ensiapukurssia ja kolmas jäi tekemään digitaalista posteria pareittain, siitä miten säästää energiaa ja vähentää CO2 päästöjä. Jokainen ryhmä vaihtoi paikkaa 2 kertaa vartin kuluttua ja yksi ryhmä pääsi seuraamaan 9.-luokkalaisten bändituntia.
Klo 11 koko ryhmä nautti lounasta yhdessä koulun ruokalassa.
Klo 12 työskentelimme tiistaina Mäntässä tehdyn paperin kanssa aiheesta ”Miltä minusta nyt tuntuu?” Paperiin täytyi tavalla tai toisella ilmaista omia tunteita esimerkiksi aiheista; Erasmus+ projekti, eurooppalaisuus, ilmastonmuutos yms. Kaikki työt koottiin yhteiseen kollaasiin.
Iltapäivällä oli kahvitauko, jossa tarjolla oli kotsan oppilaiden tekemiä suomalaisia herkkuja.
Kahvien jälkeen oli työpaja, jossa aiheena oli ”Minun kansainvälisyyteni”. Tämän jälkeen oli vielä oppilaiden ohjelmaa, johon sisältyi mm. suomalaista kansantanssia sekä hyvästit vaihto-oppilaille.

Aamunavaus Petäjäveden vaihtoviikosta

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! Puhuimme Erasmuksesta viimeksi tammikuun lopulla, mutta nyt on taas uutisten aika! Yläasteen oppilaiden kansainvälisyysryhmä on pitänyt yhteyttä muihin projektiin osallistuviin oppilaisiin keskustellen uusiutuvasta energiasta ja vaihtaen kuulumisia somen ja Teamsin kautta. Työskentelyn ja keskustelun lomassa nautimme herkkuja ja söimme pizzaa.

Huomenna koulullemme saapuu oppilaita Puolasta, Kreikasta sekä Saksasta. Oppilaita on yhteensä neljätoista. Heitä voikin havaita koulun käytävillä aika ajoin tämän viikon aikana. Vierailemme viikon aikana muutamilla oppitunneilla ja vieraita voi aina tilaisuuden tullen käydä moikkaamassa yhteisellä englannin kielellä.

Kuten tiedätte, kyseisen Erasmus+ hankkeen aiheena on ilmastonmuutokseen liittyvät asiat sekä kestävä kehitys. Käymme yhdessä useissa vierailukohteissa koko ryhmän kanssa. Vieraamme pääsevät tutustumaan Petäjäveden vanhaan kirkkoon. Tutustumme suomalaiseen metsäteollisuuteen vierailemalla Äänekosken biotuotetehtaan läheisyydessä olevassa Pro Nemus-keskuksessa sekä Mäntän Serlachius-museossa valmistamassa paperia. Käymme myös Jyväskylässä kaupoilla sekä Hutungissa keilaamassa. Jokaisen maan oppilaat ovat valmistelleet esityksiä metsiin ja metsäteollisuuteen liittyen. Petäjäveden kansainvälisyysryhmän tekemiin töihin voi tutustua ala- ja yläkäytävän ilmoitustauluilla. Kuvaamataidon luokan edustan vitriineihin on koottu näyttely suomalaisen metsäteollisuuden tuotteista.

Vierailujen ja yhteisen ajanvieton lisäksi työskentelemme ja tutkimme projektin aihetta ryhmissä pelaten ilmastonmuutosbingoa sekä laatien ilmastosanastoa viidellä kielellä. Pohdimme myös suomalaisen metsäteollisuuden sitoumuksia liittyen Agenda 2030 kestävän kehityksen tavoitteisiin. Lisäksi teemme ryhmissä digitaalisia julisteita energiansäästökeinoista ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä. Pohdimme myös omia tuntojamme liittyen ilmastomuutokseen, kestävään kehitykseen sekä eurooppalaiseen yhteistyöhön nuorten kesken ja kansainvälisyyteen yleensäkin.