Germany 28.11.-4.12.2019

Oppilaiden kertomus Saksan vaihdosta

Erasmus+ -vaihto Saksaan (27.11. – 5.12.2019)

Lähdimme Petäjäveden yläasteelta kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää keskiviikkoaamuna 27.11.2019. Yhteensä meitä lähti viisi oppilasta ja kolme opettajaa. Matka bussilla yhdessä muiden kasiluokkalaisten kanssa sujui leppoisasti, vaikka matkajännitystä oli havaittavissa. Bussi heitti meidät lentokentälle ja muut ikätoverimme jatkoivat matkaansa kohti Espoota ja Taidetestaajat-reissua.

Syötyämme lentokentällä lensimme Riikan kiireisen vaihdon kautta Berliiniin. Berliinissä otimme taksin ja suuntasimme kohti hostelliamme, Three little pigs. Olimme ensimmäiset erasmuslaiset hostellilla, joten jouduimme odottamaan monta tuntia yöhön asti saksalaisia. Jaoimme huoneet saksalaisten kanssa. Olo oli tässä vaiheessa jo todella väsynyt, sillä pitkä matkustuspäivä oli takana.

28.11 torstai

Hyvän hostelliaamiaisen jälkeen suuntasimme Suomi-porukalla kiertelemään Berliiniä ja sen nähtävyyksiä. Näimme mm. Checkpoint Charlien, Brandenburgin portin, Juutalaisten muistomerkin ja televisiotornin. Shoppailimme myös Euroopan suurimmassa tavaratalossa. Ilta huipentui yhteiseen illalliseen. Sillä välin myös puolalaiset ja kreikkalaiset olivat saapuneet.

29.11 perjantai

Perjantaina saimme ainutlaatuisen tilaisuuden vierailla Saksan parlamenttitalossa Bundestagissa. Lentokentän tapaan menimme turvatarkastuksen läpi tapaamaan europarlamentaarikon edustajaa, jolta saimme kysyä valmiiksi mietittyjä kysymyksiä liittyen ilmastopolitiikkaan. Pääsimme ruokailemaan Bundestagin lounasravintolaan, jossa oli mitä mainioimmat kasvis- ja lihavaihtoehdot lounaalle jälkiruokia unohtamatta.

Ruokailun jälkeen muut lähtivät seuraamaan saksankielistä täysistuntoa, mutta me suomalaiset menimme eduskuntatalon lasikupoliin, josta ihailimme upeita maisemia voimakkaan tuulen puhaltaessa.

Illalla lähdettyämme kävelemään kohti DDR-museota, kadut olivat täynnä mielenosoittajia ilmaston puolesta. Mielenosoitus oli vaikuttava näky. DDR-museo oli monipuolinen – opimme paljon uusia asioita.

30.11 Lauantai

Lauantaina, viimeisenä päivänämme Berliinissä, vierailimme Futuriumissa. Pidimme museon erilaisuudesta sekä toiminnallisuudesta. Siellä oli paljon mielenkiintoista tekemistä liittyen tulevaisuuteen ja tieteeseen. Tämän jälkeen haimme laukkumme hostellilta ja menimme paikallisliikenteen bussilla rautatieasemalle, joka oli hyvin suuri. Ennen junamme lähtöä kohti Aachenia kävimme syömässä Vapiano-ravintolassa. Iltamme vierähti junassa matkustaen. Vaihdoimme junaa Düsseldorfissa. Asemalla vastassa olivat jokaisen host-perheen vanhemmat. Meidän kaikkien ilta jatkui perheidemme kodeissa. Opettajat yöpyivät hotellissa reissun loppuajan.

1.12 sunnuntai:

Sunnuntain vietimme yhdessä perheidemme kanssa. Kävimme muun muassa Belgian, Hollannin & Saksan yhteisellä rajalla sekä luistelemassa.

Illalla tapasimme muut erasmuslaiset Aachenin suurella joulutorilla, josta löytyi paljon herkkuja, joulukoristeita ja paljon muuta.

2.12 maanantai:

Maanantai oli ensimmäinen päivämme Couven Gymnasium- koululla, jota saksalaiset hostimme kävivät. Emme kuitenkaan viettäneet koululla paljoa aikaa, vaan siirryimme bussiin kohti tunnettuja saksalaisia ruskohiilikaivoksia. Kaivosalue laajenee ympäristöön ja ihmiset joutuvat muuttamaan pois kodeistaan. Jopa yli 60% Saksan energiasta tuotetaan ruskohiilellä. Vain 10% koko Saksan energiantuotannosta on uusiutuvaa. Kaivoksilta suuntasimme pienelle kaivosalueen reunalla sijaitsevalle metsäalueelle. Ihmiset ovat rakentaneet puihin taloja suojellakseen tätä viimeistä metsäaluetta alueella.

3.12 tiistai:

Aamulla saavuimme koululle, jossa teimme koko koulupäivän kirjoituksia liittyen matkaamme Berliinissä. Projekteja työstettiin ryhmissä, joissa olimme sekoitettuna muiden maiden edustajien kanssa. Tämän jälkeen suuntasimme Aachenin kaupungintalolle, jossa meitä vastassa odotti yksi kaupungin pormestareista. Hän esitteli meille paikkoja ja kertoi Aachenin historiasta. Sen jälkeen meillä oli koko loppu päivä vapaata.

4.12 keskiviikko:

Aamulla kreikkalaiset ja puolalaiset lähtivät kotimatkalle. Sen jälkeen olimme mukana seuraamassa hostien oppitunteja. Seuraavaksi menimme kemian luokkaan ja tapasimme paikallisen yliopiston opiskelijat, Energy birdsit. He kertoivat kuinka vaikuttaa ilmastonmuutokseen pienillä teoilla. Teimme myös ryhmätöitä aiheeseen liittyen.

Koulun jälkeen meillä koitti viimeinen ilta yhdessä saksalaisten kavereidemme kanssa. Kävimme muun muassa shoppailemassa ja Lindtin suklaatehtaalla, aivan keskustan tuntumassa.

5.12 torstai:

Viimeisenä päivänä hyvästelimme hostimme Aachenin juna-asemalla, josta jatkoimme Düsseldorfiin. Saavuimme lentokentälle, jätimme laukut ja siitä suuntasimme turvatarkastusta päin. Turvatarkastuksien jälkeen meillä oli lyhyesti vapaa-aikaa. Sitten olikin jo lennon aika, suunta kohti Kööpenhaminaa. Sitten saavuimme Tanskaan väsyneinä ja aloimme etsiä ruokapaikkaa. Päädyimme vietnamilaiseen katukeittiöön lentokentällä, jossa ruoka oli hyvää, vaikka melko tulista. Ruokailun jälkeen lähdimme lähtöportille kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Kun saavuimme illalla Suomeen, haimme laukut ja meitä odottikin hieno pikkubussi, jolla jatkoimme kohti Petäjävettä, jossa olimme yöllä perillä.