Greece 28.11.-4.12.2021

Oppilaiden kertomus Kreikan vaihdosta

Kreikan vaihto 27.11. – 4.12.2021

Koronaepidemian pitkittyminen on hankaloittanut kansainvälistä Erasmus+ -yhteistyötä kumppanimaiden Saksan, Kreikan ja Puolan koulujen kanssa. Syksyllä kaksi vuotta sitten juuri ennen epidemian puhkeamista Petäjäveden yläasteen viisi oppilasta oli vaihdossa Saksan Aachenissa ja nyt syyslukukauden lopulla, juuri ennen omikron koronavirusmuunnuoksen leviämistä, ehdimme käydä vaihdossa Kreikassa. Ennen matkaa olimme kokoontuneet usein kansainvälisyyskerhossa tehden vaihtoon sekä kansainvälisyyteen liittyviä töitä. Projektimme aiheena on ilmastonmuutos ja energia sekä kestävä kehitys. Olimme ennen vaihtoa teamsin kautta yhteydessä kumppanimaihimme valitessamme yhteiselle projektillemme logoa. Matkalla oli mukana viisi oppilasta ja kolme opettajaa.

Lauantai 27.11

Matka alkoi lauantaiaamuna, jolloin kokoonnuimme Jyväskylän matkakeskuksella. Junamatkan kohti Helsinkiä teimme aurinkoisessa talvisäässä. Lensimme Frankfurtin kautta Ateenaan, jonne saavuimme myöhään illalla. Ilta oli sateinen.

Sunnuntai 28.11

Sunnuntai oli ensimmäinen kokonainen päivämme Kreikassa, se oli myös ainoa vapaapäivämme. Vietimme päivän tutustumalla Ateenan kaupunkiin: matkustimme metrolla, parlamenttitalolla näimme vahdinvaihdon, ohitimme lukuisia roomalaisia raunioita ja toreja, näimme Hadrianuksen kaaren ja Zeus Olympioksen temppelin ja kävelimme National Gardenissa, jossa seurasimme mm. kilpikonnien elämää. Vierailimme Akropolis-kukkulalla ja näimme kuvista tutun Parthenonin temppelin. Iltakävelyllä näimme sen upeasti valaistuna. Kävimme myös stadionilla, jossa pidettiin ensimmäiset Olympialaiset. Oli jännä nähdä jouluvaloja ja -koristeita kaikkialla, vaikka ei ollut yhtään lunta ja päivä oli meille suomalaisille lämmin (19 astetta). Kreikkalaiset olivat pukeutuneet toppatakkeihin ja pitkähihaisiin vaatteisiin ja meillä suomalaisilla oli T-paitoja ja hameita. Päivä sujui mukavasti, mutta illalla takaisin hotellille tullessa kyllä väsytti, kun koko päivä oli kävelty. Hotellilla tapasimme ensimmäistä kertaa Saksasta ja Puolasta tulleita oppilaita. Tämä oli alku uusille ystävyyssuhteille.

Maanantai 29.11.

Uusi päivä koittaa; maanantaina heräämme totuttuun tapaan ja syömme herkullisen hotelliaamiaisen. Ruokalevon jälkeen kauan odotettu hetki koittaa: kreikkalaiset oppilaat saapuivat. Tutustumisen ja hetken juttelun jälkeen saamme kauloihimme oppilaskortit.

Päivän ohjelmaan kuuluu tutustuminen Akropolis-kukkulaan sekä käynti Akropolis-museossa. Kiertelimme oppaan johdolla museossa kuunnellen hänen kertomuksiaan patsaista ja esineistöstä, samalla supattaen uusien kavereiden kanssa. Museossa oli upeita marmorikappaleita antiikin Kreikan ajalta silmänkantamattomiin. Patsaat ja muut muistomerkit on siirretty Akropolis-kukkulalta museon sisälle suojaan niitä vaurioittavilta ilmansaasteilta, happamilta sateilta ja ilmastomuutokselta. Ilmansaasteet ja hapan sade lisäävät muistomerkkien rapautumista ja ilmastomuutokseen liittyvät äärimmäiset sääilmiöt, kuten kuivuus tai rankkasade vaurioittavat ikivanhoja muureja ja temppeleitä.

Seuraavana vuorossa oli suomalaisille tuttu Akropolis-kukkula. Siihen tutustumista varten meille annettiin korvanappi, jonka kautta kuulisimme oppaan äänen. Minä nokkelana tajusin, että onneksi laitteessa oli ON/OFF-kytkin. Ei sillä, etteikö kukkulan historia olisi kiinnostanut, rupattelu muiden oppilaiden kanssa jotenkin vain vei voiton.

Kukkulan jälkeen oli ruokailun aika. Ravintolasta palasimme takaisin hotellille. Siellä saimme kuningasidean mennä ala-aulaan pelaamaan korttia. Kreikkalaiset opettivat meille korttipelin, samoin me heille. Oli huvittavaa yrittää selittää englanniksi peliä, jonka säännöt ovat aina olleet päässä suomeksi. Jottei opettamisesta olisi tullut liian helppoa, kaikilla oli tietenkin oma näkemys pelin säännöistä. Jonkun ajan päästä hiljaisuus koitti, joten sanoimme heipat ja menimme huoneisiimme.

Tiistai 30.11.

Tiistai aamupäivällä kävimme kulttuurikeskus Stayros Niarchos Foundationissa. Siellä sijaitsee kansalliskirjasto ja ooppera ja siellä myös järjestetään monenlaisia tapahtumia ja aktiviteettejä. Rakennuksen 10 000 neliömetrin katon peittää aurinkopaneelit, jotka tuottavat rakennuksen tarvitsemasta energiasta kesäisin kaiken ja talvisin noin 30%. Osaa rakennuskompleksin katoista peittää laajana alueena kreikkalaisen luonnon alkuperäiskasvillisuus kuten suuret oliivipuut, rosmariini sekä erilaiset heinäkasvit. Nämä alueet muodostavat yhden Ateenan suurimmista viheralueista ja toimivat ympäröivän asuinalueen asukkaille tärkeänä virkistysalueena. Kulttuurikeskukselta on upeat näkymät merelle, vuorille ja Ateenan keskustaan. Kulttuurikeskus on sekä silmälle että ilmastolle ystävällinen.

Myöhemmin matka jatkui Ateenasta Volokseen. Matkan varrella näimme lukuisia tuulivoimaloita ja aurinkovoimaloita. Tuulivoimalat sijaitsivat kukkuloilla sekä avoimessa maastossa ja aurinkovoimalat alarinteillä. Reitti kulki pitkin aluetta, jossa pitkät merenlahdet halkovat lumihuippuisten vuorten koristamaa maisemaa. Vaikka matka kesti useamman tunnin, se antoi mahdollisuuden tutustua muihin oppilaisiin paremmin ja näkemään Kreikkaa myös pääkaupungin ulkopuolelta.

Keskiviikko 1.12.

Keskiviikkoaamuna kävelimme meren rannalla sijaitsevalta hotellilta Voloksen koululle, jossa kreikkalaiset Erasmus+ -opiskeliat näyttivät meille perinteisiä kreikkalaisia tansseja. He kertoivat meille myös Voloksen ja heidän koulunsa historiasta. Sen jälkeen menimme koulun pihalle, jossa meidät esiteltiin monille oppilaille, jotka ottivat meidät hyvin vastaan. Kävimme myös oppitunneilla ja tutustuimme paikallisten arkeen. Teimme kaupunkikierroksen oppaan johdolla, ja saimme lisää tietoa Voloksen historiasta. Vierailimme myös Voloksen Arkeologisessa museossa. Illalla matkasimme Portarian kylään ylös vuorelle. Söimme maukasta paikallista ruokaa ja ihailimme kaunista merimaisemaa. Kylässä oli paljon kulkukissoja ja -koiria ja moni koki sääliä niitä kohtaan. Illan huipentumana saimme ihailla auringonlaskua ja yöllisiä Volosin valoja.

Torstai 2.12.

Torstaina matkasimme Kreikan tärkeimmällä viljelyalueella, jolla tuotetaan puuvillaa ja erilaisia hedelmiä. Matkan varrella näimme myös Kreikan kuuluisimman vuoren, lumihuippuisen Olympos-vuoren. Kohteenamme oli Pindos-vuoristossa sijaitseva Meteoran alue. Siellä maanjäristykset ja vesieroosio ovat muovanneet hiekkakivestä korkeita pylväitä, joiden päälle on myöhemmin rakennettu luostareita. Meteoralla vierailimme eri luostareissa ja ihailimme maisemia kalliopylväiden päältä. Opas kertoi meille luostarielämästä ja alueen historiasta.

Perjantai 3.12.

Perjantai oli jännittävä päivä, sillä silloin esitimme omat tuotoksemme koulun auditoriossa ja kuuntelimme muiden esityksiä. Oli mielenkiintoista havaita, kuinka sama aihe voidaan käsitellä niin monin eri tavoin. Päivän aikana kävimme myös kahdessa vierailukohteessa. Ensin vierailimme Volosin aurinkoenergian tuotantolaitoksella, jossa meille kerrottiin tarkemmin laitoksen toiminnasta. Sieltä suuntasimme kohti Karlajärveä. Aikoinaan järvi kuivattiin maatalouden harjoittamista varten, mutta koska viljely entisellä järven pohjalla ei onnistunut on järveä osin palautettu luonnontilaan ja alueelle tyypilliset lajit ovat vähitellen palanneet takaisin. Kiireisen päivän päätteeksi palasimme koululle, jossa meitä odotti Farewell party – hyvän ruuan ja hyvästelyjen jälkeen meidän oli aika lähteä kohti Ateenaa ja lentoa kohti Suomea. Päivät tuntuivat usein melko raskailta, koska koko ajan oli jotain ohjelmaa ja piti olla menossa, mihin emme olleet Suomessa tottuneet. Mutta kaiken kaikkiaan matka oli hyvin onnistunut ja olen hyvin iloinen, että sain kokea sen! Käsidesi, maski ja koronapassi tulivat meille kaikille tutuiksi matkan aikana.

Meneillään olevasta Erasmus+ -hankkeesta on vielä jäljellä kaksi vaihtoa – toinen Suomessa ja toinen Puolassa ja toivomme, että koronaepidemian hellittäessä voimme tehdä ne vielä tämän kevään aikana. Kansainvälinen toiminta Petäjäveden yläasteella jatkuu myös tulevaisuudessa, sillä koulumme on hyväksytty Erasmus+ -akkreditoitujen koulujen joukkoon. Koulumme yhdeksäs- ja kahdeksasluokkalaiset oppilaat saavat näin mahdollisuuden kansainväliseen toimintaan uusien kumppanimaiden oppilaiden kanssa.