JOPO - joustava perusopetus

Budapestin joulutoreilla 2018

Budapestissä kuljimme lentokentältä majoittumispaikallemme kahdella seitsemän hengen taksilla. Hotellimme oli nimeltään Hotel Elit, joka oli kolmen tähden arvoinen. Eniten matkustamiseen käytimme metroa eli hankimme kahdet metrokortit per henkilö koko reissun aikana. Linnavuorella kuljimme turistibussilla ja osa kuskeista ajoi kovaa teitä pitkin. Kuljimme myös autoilla Hungaroringillä, jotta pääsimme radalle ja takaisin konttorille.

Budapestissä söimme erilaisia ruokia. Söimme joulutorilta ostettuja lättyä, jonka sai täytettyä erilaisilla täytteillä. Söimme myös ravintolassa, josta sai valita mitä söi. Vaihtoehtoina oli pitsaa, salaattia ja pihvejä. Maistoimme myös paikallista kaakaota ja tykkäsimme siitä. Kauppakeskuksissa saimme valita mitä söimme, jotkut oppilaista maistoi aasialaista ruokaa. Aamupalan söimme hotellilla. Aamupalaan kuului leipää, jugurttia, vohveleita, kananmunaa ja nakkeja.

Katsoimme Budapestin reissulla paljon erilaisia nähtävyyksiä. Näimme Szechenyin ketjusillan sekä Szechenyin kylpylän, Matiaksen kirkon, Hungaroring formularadan, ja Linnavuoren. Kuljimme suurimmaksi osaksi metrolla, mutta myös kävellen ja joskus taksillakin.

Kylpylä, jossa olimme, oli sisältä kananmunan hajuinen, mutta ulkona se oli oikein mukava paikka, vedessä saattoi vaan tulla joillain heikko olo, koska lämpöero oli niin suuri. Ulkoaltaissa ei myöskään nähnyt kunnolla, kun höyryä oli niin paljon. IMG_4349[1].JPG (Ohessa on kuva ketjusillasta ilta-aikaan)

Mansikkatalkoot

Käytiin porukalla putsaamassa mansikanrönsyt Maikin puutarhalla.IMG-20180907-WA0001.jpg

Kanootin kapean jälleen vesille työnsin....13.8.2018

Ja niin lähti kymmenen kovaa jopoa kanotoimaan aamusta kohti Pirkon saarta. Vetovaljakko Konsta ja Miklas näyttivät heti alusta pitäen, miten alus saadaan liitoon. Heidän komennossaan mentiin niin meno- kuin tulomatkakin. Välillä syötiin evästä lauttamuodostelmassa ja taas matka jatkui. Pirkon saaressa oli nuotiopaikka ja makkarat maistuivat makoisilta. Omatoimeliaisuutta löytyi; makkaratikku tehtiin käyttäen niin sahaa, kirvestä kuin veistäkin. Ja hyvin tikulla makkarat paistettiin. Paluumatkalla pareja vaihdeltiin niin ja näin, samoin istumapaikkoja kanootissa. Vastatuuli oli voimakas ja vaati todellakin työtä päästä viimeinen järven selkä uimalaan takaisin. Lopussa joku jopa onnistui uimaankin. Onnistunut reissu, ei voi muuta sanoa. Kuvat alla kuvagalleriassa.

JOPO - joustava perusopetus

Petäjäveden yläasteella toimii 8-9. luokkalaisille joustavan opetuksen pienryhmä.
Luokassa opiskelee max. 10 oppilasta. Luokassa toimii luokanohjaajan lisäksi JOPO-ohjaaja.

TAVOITTEET

Joustavan perusopetuksen tavoitteena on perusopetuksen tehtävää jatkaen tukea opiskelijan kasvua ja kehitystä.

Tavoitteena on, että opiskelija
- saa todellista kykyä vastaavan päättötodistuksen
- muodostaa positiivisen asenteen ja motivoitumisen opiskeluun
- oppii itsenäisyyttä ja vastuullisuutta ja kehittää itsetuntoaan
- oppii yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja
- kehittää opiskelutaitojaan
- oppii suunnittelemaan jatko- opintojaan, uraansa ja tulevaisuuttaan
- saavuttaa toisen asteen koulutuspaikan
- oppii kehittämään taitojaan selvitä erilaisissa elämäntilanteissa

OPETUSSUUNNITELMA

Opiskelussa noudatetaan perusopetuksen opetussuunnitelmaa, opetusjärjestelyjen ollessa joustavia ja yksilöllisiä. Jokaiselle oppilaalle laaditaan henkilökohtainen oppimissuunnitelma. Opiskelussa vuorottelevat lähiopetus ja työssä oppiminen. Työpaikkaopiskelujaksoja voi olla 3-5, joiden pituuden voivat vaihdella 2-4 viikkoon. Työpaikkaopiskelun aikana osa viikon päivistä voi olla normaaleja koulupäiviä, osa työpaikkaopiskelua.
Lähiopiskelujaksolla opiskellaan luokissa sekä muissa oppimisympäristöissä, kuten esimerkiksi
leirikoulussa, vierailukäynneillä yrityksissä ja julkisissa toimitiloissa.
Oman erityisluokanopettajan lisäksi oppitunteja voivat pitää aineenopettajat. Valinnaisaineet integroidutaan pääsääntöisesti perusopetusryhmiin.

JOPOON HAKEMINEN
Valintakriteereinä ovat:
- koulumotivaation vähäisyys
- mahdollisuus hyötyä työpainotteisuudesta ja toiminnallisuudesta
- riittävän aktiivinen, pystyy myös itsenäiseen työskentelyyn
- riittävän motivoitunut ja sitoutunut JOPO-toimintaan ja -ryhmään
- vanhempien sitoutuminen tärkeää

Hakemuksien perusteella valitaan oppilaat, jotka haastatellaan. Haastattelun jälkeen huhtikuussa valitaan oppilaat JOPO-luokalle.
Oppilasvalintaan liittyvät asiat käsitellään koulun pedagogisessa ryhmässä ja lisäksi opettajakuntaa kuullaan oppilasvalinnassa.

JOPOn toimintaa ohjaa ohjausryhmä. JOPOn –ohjausryhmään kuuluvat koulun rehtori, opinto-ohjaaja, erityisluokanopettaja, JOPO-opettaja, JOPO-ohjaaja ja koulukuraattori.

Luokanohjaajana toimii Katri Holm (katri.holm@edu.petajavesi.fi) ja JOPO-ohjaaja Soili Jukola-Kytölehto (soili.jukola-kytolehto@edu.petajavesi.fi).