Ohjelmointisovellus

Satunnaislukujen arpominen Python-ohjelmointikielellä


Trinket.io-sovellus pelikorttien arpomisesta


1) Ohjelma heittää kolikkoa: kruunaa tai klaavaa

# Ladataan satunnaislukukirjasto
import random

# Lista kolikon puolista
kolikon_puolet = ["kruuna","klaava"]

# Sijoitetaan listan pituus muuttujaan (lasketaan ohjelmallisesti, vaikka tiedetäänkin, että listan pituus on kaksi)
listan_pituus = len(kolikon_puolet)

# Arvotaan kolikon puoli
puoli = kolikon_puolet [random.randint(0, listan_pituus-1)]

# Tulostetaan arvonnan tulos eli puoli
print puoli

2) Arpakuutio: silmäluvut yhdestä kuuteen

# Ladataan satunnaislukukirjasto
import random

# Lista nopan silmäluvuista
silmaluvut = [1,2,3,4,5,6]

# Sijoitetaan listan pituus muuttujaan (lasketaan ohjelmallisesti, vaikka tiedetäänkin, että listan pituus on kuusi)
listan_pituus = len(silmaluvut)

# Arvotaan kolikon puoli
silmaluku = silmaluvut [random.randint(0, listan_pituus-1)]

# Tulostetaan arvonnan tulos eli silmäluku
print silmaluku


3) Viikonpäivän arpominen

# Ladataan satunnaislukukirjasto
import random

# Lista nopan silmäluvuista
viikonpaivat = ["ma","ti","ke","to","pe","la","su"]

# Sijoitetaan listan pituus muuttujaan (lasketaan ohjelmallisesti, vaikka tiedetäänkin, että listan pituus on kuusi)
listan_pituus = len(viikonpaivat)

# Arvotaan kolikon puoli
viikonpaiva = viikonpaivat [random.randint(0, listan_pituus-1)]

# Tulostetaan arvonnan tulos eli silmäluku
print viikonpaiva


Satunnaisluku nollasta yhteen

import random

print random.random()


Satunnainen kokonaisluku väliltä 3 - 9 (sisältää myös luvut 3 ja 9)
import random

print random.randint(3,9)


Satunnainen kokonaisluku väliltä, jonka käyttäjä antaa

import random

alaraja = int(input("Anna alaraja"))
ylaraja = int(input("Anna ylaraja"))

print random.randint(alaraja,ylaraja)

# input-funktiolla luetaan merkkejä näppäimistöltä
# luetut merkit ovat tekstityyppisiä - int muuttaa merkit luvuksi, mikäli se on mahdollista
# alaraja ja ylaraja ovat muuttujia, joihin int- eli kokonaislukutyyppinen tieto tallenetaan



Harjoituksia

1. Laadi ohjelma, joka tulostaa näyttöön satunnaisen luvun väliltä 1-100


2. Laadi ohjelma, joka tulostaa listasta satunnaisen henkilön nimen. Henkilöt ovat Marko, Minna, Jarmo, Tiina, Tarmo ja Niina



3. Laadi ohjelma, joka tulostaa kaksi tulosta ykkösen ja kuutosen väliltä eli ikäänkuin heitettäisiin kahta noppaa. Vihje: tee koodiin kaksi arvontaa


4. Laadi ohjelma, joka pelaa Yatzy:a eli arpoo kerralla viiden nopan tulokset. Vihje: tee koodissa viisi arvontaa. LISÄTEHTÄVÄ: toteuta arvonta
viidesti for-silmukassa eli "refactoroi" koodia, siis muuta toteutusta tehokkaammaksi ja siistimmäksi


5. Jatka eurooppalaisen ruletin kehittelyä



Hiekkalaatikko