Spheron ohjelmoiminen piirtämällä (alkuluokille)
Harjoitus: Spheron ohjelmoiminen piirtämällä
Tässä harjoituksessa opetellaan ensin Sphero Edun luokkatoiminnon käyttäminen (ensimmäinen diaesitys).
Lisäksi Spheroa ohjelmoidaan sen yksinkertaisimmalla ohjelmointitoiminnolla, piirtämällä. Harjoitus sopii osaksi kuvataiteen opetusta. Harjoitukseen voi liittää esimerkiksi valokuvaamista pitkällä valotusajalla.
Ennen tuntia:
Lisäksi Spheroa ohjelmoidaan sen yksinkertaisimmalla ohjelmointitoiminnolla, piirtämällä. Harjoitus sopii osaksi kuvataiteen opetusta. Harjoitukseen voi liittää esimerkiksi valokuvaamista pitkällä valotusajalla.
Ennen tuntia:
- Varmista, että Spherot on ladattuja ja jokaista Spheroa kohden on käytössä tabletti, johon on asennettu Sphero edu -sovellus.
- Luo halutessasi opettajatili ja luokka Sphero Edu -palveluun (ohjeet ensimmäisessä diaesityksessä)
- Varmista, että osaat itse seuraavat asiat:
- Spheron käyttöönotto (Kuvailtu aloitusharjoituksessa)
- Ohjelman luominen käyttäen toimintoa "piirrä"
- Spheron valon värin muuttaminen
- Spheron nopeuden muuttaminen
- Jos käytätte kameraa, harjoittele kuvaamista pitkällä valotusajalla (yksinkertaisimmillaan tämä toimii puhelimen hämäräkuvaustoiminnolla ilman salamaa)