Stockholm

Dag 1: torsdagen den 5 maj

Lähtö ja kohteeseen saapuminen

Kaikki olimme ajoissa kirkolla ja valmiina lähtöön. Bussilla ajettiin Nummelan kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Kentällä vaihettiin rahaa ja odotettiin lentoa. Ensikertalaisia oli myös mukana joten matka oli monella tapaa jännittävä. Lento meni jees ja saavuimme turvallisesti maahan Arlandan lentokentälle. Kaikki oli hyvin mutta yksi laukku oli rikki mutta lentokenttä korvasi vielä laadukkaammalla laukulla. Porukalla alkoi kärsivällisyys loppua odotellessa nälän takia. Tulimme pikaisesti halvalla juna/metro yhdistelmällä meidän hostelliin. Laukun viennin jälkeen menimme syömään läheiseen pizzeriaan. Loppu illan kiertelimme kaupungilla ja vanhassa kaupungissa. Dagen var jätte roligt! Eetu Pellikka, Lauri Meetteri ja Emil Lönnqvist

Långholmen, Bellman ja Strindberg

Dag 2

Lähdimme hostellilta kymmenen aikaan Clara Kyrkan nimiseen kirkkoon ja sieltä Långholmen nimiseen vankilaan, joka on restauroitu hotelliksi. Löysimme Bellman-museon ja kuulimme museon ylläpitäjältä, miten 1700-luvulla Gamla Stan puhdistettiin kerjäläisistä, juopottelijoista ja kevytkenkäisitä ilotytöistä kuljettamalla heidät Långholmeniin Spinnhuset nimiseen paikkaan. Siellä heidät työllistettiin latriinintyhjentämishommilla ja muilla vähemmän mukavilla töillä. Kävelimme aurinkoisessa, puistomaisessa ympäristössä. Tämän jälkeen lähdimme metrolla Drottninggatanille, jossa menimme August Strindbergin Blå Tornet nimiseen museoon. Näimme Strindbergin asunnon, jonka jälkeen meillä oli vapaa aikaa. Se käytettiin kiertämällä kaupungissa sekä syömällä lounaan. 18.30 kokoonnuimme Sergelin rappusilla ja matka jatkui Södermalmille, Mosebackenin terassille Viking-laivojen tulosataman yläpuolella. Näimme Fjällgatanin vanhat talot ja katselimme kauniita maisemia näköalapaikoilta. Rappuset alas ja menimme Fotografiskaan valokuvanäyttelyyn. Dagen var jättefin! Aura, Pinja, Susanna ja Marianne

Dag 3: lördagen den 7 maj

Hautoja,Millesgården ja ABBA

Aamu alkoi aamiaisella, ja päivän esitelmien jälkeen menimme metrolla vihreää linjaa pitkin Slussenille, jossa ostimme evästä pikkukaupasta. Otimme sen jälkeen suunnaksi Maria Magdalena kyrkan, joka kuitenkin oli jonkinlaisen huolto- tai työurakan alla, emme päässeet sinne sisälle, mutta kirkkomaalle pääsi, joten kävimme katsomassa Evert Taubertin ja hänen vaimonsa hautaa. Samalla kävi ilmi että Ruotsissa ei ole varsinaista kansallissäveltäjää. Kuljimme Mariatorgetin kautta ja samalla tuli mietittyä myös miksi Tukholmassa tuntuu joka kulmassa olevan kirkko. Seuraavaksi otimme metron kohti Ropstenin asemaa. Matkalla mietimme että ropsten tarkoittaa sananmukaisesti "huutokivi". Ropstenin asemalta kiirehdimme bussiin, mutta bussi ei mennytkään sinne minne me olimme menossa, joten jouduimme kävelemään hiukan pidemmän matkan kuin oli tarkoitus. Millesgårdenissa katselimme hienoja patsaita, veistoksia ja kaikkea. Utsikten var underbara! Lähtiessämme Millesgårdenista, törmäsimme bussipysäkillä kahteen suomalaiseen ruotsinkielenopettajaan, joista toisella oli syntymäpäivä. Laulettiin siinä ja må hon leva ja hypättiin bussiin. Ilma oli lämmin ja aurinko paistoi. Ropstenin asemalta menimme t-centraleniin ja porukka hajaantui kuin pyssyn suusta vapaa-aikaa viettämään. Vapaa-aikaa meillä oli taas runsaasti. Levättyämme hetken hostellilla, kävimme Second Hand Shopissa Mariatorgetilla. Kauppa ei ollut kummoinen, joten palasimme metrolla T-centraleniin ja menimme kauppaan ostamaan sieltä ruokaa. Menimme takaisin hostellille syömään ja lepäämään. Kello 17:45 lähdimme kaikki yhdessä kohti ABBA-museota. ABBA-museossa oli paljon nähtävää. Hauskinta oli itse osallistua erilaisiin ABBA-aiheisiin peleihin, kuten tanssimiseen ja laulamiseen. Istuimme myös pitkäksi aikaa kuuntelemaan ruotsalaishittejä museon loppupäähän. Allt i all var dagen jättetrevlig!
Erika och Jertta

Dag 4: söndagen den 8 maj

Muumioita ja huvipuistoja

Heräsimme, söimme aamiaisen hostellilla ja lähdimme metrolle ennen kymmentä. Ajoimme Rådhusetin asemalle josta kävelimme Stadshusetille. Meillä piti olla vierailu Stadshusetissa sekä nousu Stadshustornetiin jotka kuitenkin olivat kiinni Euroviisujen vihkiäisten takia. Kävelimme läheiselle kiskalle suunnitelmien muutosten takia ja nautimme ihanasta säästä. Jatkoimme matkaa vanhaan kaupunkiin jossa meillä oli vapaa-aikaa parikymmentä minuuttia. Koska emme päässet kaupungintaloon päätimme vierailla Medelhavsmuseetissa jossa näimme mm. muumioita. Museolta jatkoimme seuraavalle museolle nimeltä Hallwylska palatset, loistokkaassa palatsissa saimme puoli tuntia aikaa kierrellä. Palatsi kierroksen jälkeen meillä oli taas vapaa aikaa ja kävimme omatoimisesti syömässä. Tämän jälkeen kokoonnuimme sergelin portailla ja lähdimme kohti Djurgårdenia. Sinne matkustimme lautalla. Kävimme katsomassa upeaa Vasa laivaa jonka jälkeen kävimme Gröna Lundissa muutamissa laitteissa. Huvittelun jälkeen lähdimme kohti hostellia syömään, suihkuun ja nukkumaan. Jenna ja Anna.

Dag 5: måndagen den 9 maj

Norra Real - yksi Ruotsin huippulukioista

Heräsimme kahdeksalta, laittauduimme, söimme aamupalan ja lähdimme hieman yhdeksän jälkeen tutustumaan Norra Realin lukioon. Kiertelimme koulussa ja seurasimme yhtä oppituntia.Lukio oli vanha ja hyvin näyttävä ja iso verrattuna Lohjan lukioon.
Pääsimme piipahtamaan nelikerroksisen vanhan rakennuksen kattoterassille - varsinainen supertreat, koska maisema on huikea ja myös koska sinne ei yleensä opiskelijoita päästetä...
Lukion jälkeen meillä oli hieman vapaa aikaa, jolloin kävimme ostamassa pientä syötävää ja kävelimme hostellin lähellä olevalle kukkulalle istuskelemaan ja ottamaan aurinkoa. Vapaa ajan jälkeen lähdimme kuuntelemaan Kalle Keijosta Finlandsinstituuttiin.
Finlandsinstitutet on Ruotsissa elävien suomenkielisten kulttuurikeskus, jossa järjestetään konsertteja, kirjailijavierailuja, taidenäyttelyitä, luentoja ja debatteja, suomen kielen kursseja kiinnostuneille.
Ennen iltaohjelmaa oli vapaata kaupunkiaikaa, jolloin kävimme ostoskeskus Galleriassa shoppailemassa ja syömässä PizzaHutissa poikien kanssa. Ruoan jälkeen käväsimme hyvin nopeasti vaihtamassa pidempää päälle ja lähdimme vihreällä metrolla Skogskyrkogården hautausmaalle ihailemaan Carl Millesin veistostaidetta.
Jatkoimme Farstaan, joka edustaa tavallista keskiluokkaista Medel-Svensson lähiötä. Kiertelimme aluetta ja kävimme kaupoilla. Sieltä sitten kahdeksan aikaan takaisin hostellille jossa puimme turistivaatteet ja menimme napsimaan hauskoja kuvia ja sen jälkeen kauppaan ostamaan pientä iltapalaa. Jasmine, Julia, Sani, Satu PS. Hostellissa ehdimme vielä nauttia Suomi-USA matsin kolmannesta erästä, joka päättyi ihan oikein leijonavoittoon!

Dag 6: tisdagen den 10 maj

Mera kyrkor!

Träff på Finska kyrkan vid Kungliga Slottet kl 9 med församlingsprästen Anna Bergman, så det blev lite bråttom med morgonmålet (serveras 8.30-10). Anna och kyrkovaktmästaren väntade redan vid dörren när vårt gäng pustade upp för backen, några minuter försenade.
Finska kyrkan har alls inte byggts till att vara kyrka utan det var kungens tennissal på 1700-talet.
Anna kertoi, että ensimmäinen suomenkielinen Raamattu kirjoitettiin Vanhassa kaupungissa, jossa sitä vieläkin säilytetään.
Finska kyrkan on aikaansa seuraava kirkko, jossa tavanomaisten sunnuntaijumalanpalvelusten ja muiden toimitusten lisäksi järjestetään ns. DROP-IN häitä: mukaan tarvitaan vain morsian ja sulhanen sekä esteettömyystodistus. Todistajina voivat kanttori ja vahtimestari toimia ja jos pappikin sattuu olemaan paikalla, vihkiminen voi alkaa.
Saimme muistoksi seurakunnan toimintaa kuvaavan kirjan ja jokaiselle annettiin lisäksi helmirannekoru.
Matka jatkui viereiseen Suurkirkkoon, jossa kruununprinsessa Victoria ja prinssi Daniel vihittiin.
Slottsbackenin toisella puolella, kuninkaanlinnan kivijalassa on historiallinen Livrustkammaren, jossa ihmettelimme kuningas Gustav II Adolfin alkuperäisessä nahassaan olevaa Streif-hevosta, joka kuoli Luetzenin taistelussa yhdessä kuninkaansa kanssa. Hevostytöt ihmettelivät hevosen pienikokoisuutta ja kuninkaan verisiä vaatteita.
Tultuamme ulos kuulimme, että Chilen presidentti ja kuningas olivat juuri ajaneet ohi avovaunussa ja sotilas- ja hevossaattuessa matkalla linnaan - Eetu ja muutama muu todistivat tapahtumaa, me muut missasimme elävän kuninkaan ihaillessamme liian pitkään kuolleita museokaluja...harmi.

Matkamme jatkui, kohteena Sveriges Radio ja siellä tarkemmin suomenkielinen Sisuradio. Osa meistä pääsi mukaan ohjelmaan nimeltä Tähti, jossa opiskelijoita haastateltiin elämästä suomalaisessa pikkukaupungissa ja leirikoulukokemuksista. Me muut istuimme juttelemassa musiikkituottajan ja toimituspäällikön kanssa.
Ledig tid för sista shoppingrundorna, sen till hostellet för att städa rummet (jättestort jobb), packa väskor och vila en stund. Sista besöket börjar 18.45 - då åker vi iväg till Nobel museet ock slutligen till Restaurang Movitz för avskedsmiddagen i medeltida stämning, under källarvalv och hoppeligen njutande av läcker mat.