5.-6. luokka

5.-6. luokalle soveltuvat pelit


Mittaamisen pelit
Laaja kokoelma erilaisia mittaamiseen liittyviä pelejä. Tilavuus, pinta-ala jne.

Tilavuustehtäviä

Pythagoraan -teoria joukkuepeli
Jopa neljä joukkuetta voi ratkaista hypotenuusaa ja muita haasteita
tässä Jeopardy -tyyppisessä pelissä.

Arcademic skill builder
Academics + Arcade = Fun Learning!
Boost student engagement with our free multiplayer educational games, math games, language arts games, and much more.
Siellä on moninpelejä ja yksinpelejä, sivusto lajittelee pelit haluttaessa luokka-asteittain tai aihepiireittäin.

Manga High
Hyvä englanninkielinen peleihin perustuva matematiikan opetusohjelma, jossa on 17 erilaista eri luokka-asteille sopivaa peliä. Pelit edistävät matemaattisten taitojen lisäksi oivaltamista ja ne vaikeutuvat tasolta toiselle edetessä. Pelaaminen on ilmaista, mutta palvelun käyttö vaatii opettajan ja koulun rekisteröimistä. Rekisteröidyttyään opettajalle on tarjolla valmiita tuntisuunnitelmia peleihin (englanniksi) sekä mahdollisuus seurata opiskelijan edistymistä peleissä (Prodigy-opetus). Jotkut peleistä sopii jo alakouluikäisille, mutta peleissä riittää haastetta yläkoululaisillekin.5tahti_g2.gif

Sumdog
Tässä amerikkalaisessa ohjelmassa on 17 peliä, joista kussakin voi valita yli 100 laskutoimituksesta, joita harjoitellaan. Pelaaja valitsee vastustajan joko samaan aikaan pelaavista on-line-pelaajista tai pelaa tietokoneen hahmoa vastaan.Tehtävät vaikeutuvat pelaajan edetessä, joten peli sopii kaiken ikäisille ja -tasoisille laskijoille. Pelaaja saa peleistä palkinnoksi kolikoita, joilla hän voi hankkia pelihahmolleen uusia varusteita shopista.
Ohjeet on englanniksi, mutta pelaaminen ei vaadi kielitaitoa. Peli vaatii sisäänkirjautumisen (pelinimi ja salasana). Pelaaminen on ilmaista, mutta jos opettaja haluaa ryhmästä koosteen, mitkä asiat oppilailla sujuvat hyvin, mitkä tarvitsevat tukea, muuttuu palvelu maksulliseksi. Pelejä joka makuun mm. Junk Pile - Jätepino, Endangered - Pelasta eläimiä häkistä, Jet-Ski Rescue - Aja vene omaan satamaan, Dress Down - Pukemiskilpailu, Pop Tune - Sävelyskisa, jossa vastaukset muodostaa melodioita, Submarine - Kalasta sukellusveneessä jne.5tahti_g2.gif

Geogebra
Ohjelmaa geometrian oppimisen ja opettamisen avuksi. Monentasoisia tehtäviä, jotka sopivat alakoulusta lukioon.tahti4_g.gif

Timez Attack
Englanninkielinen kertolaskuja drillaava seikkailupeli, jossa useita eri vaikeustasoja eri luokille. Hieno 3D-ympäristö ja hyvä pelattavuus innostavat jatkamaan kertolaskujen harjoittelua. Pelin perusversio on ilmainen ja ladattavissa pelin nettisivulta.5tahti_g2.gif

10monkeys
10monkeys -matematiikkaohjelmassa lapsi voi harjoitella matematiikan perustaitoja ja soveltamisia hauskassa pelillisessä ympäristössä. 10monkeys on suunniteltu alakouluihin sekä harjoitteluun kotona. 10monkeys on suunniteltu yhteistyössä suomalaisten alakoulujen ja yliopistojen kanssa. Opetussisällön on suunnitellut kokenut oppimateriaalien suunnittelija Lisen Häggblom.
Ilmaisversiossa on yli 100 erilaista tehtävätyyppiä seitsemästä eri aihealueesta: numeroiden ymmärtäminen, yhteen- ja vähennyslasku, sanalliset ja rahatehtävät, jako- ja kertolasku. tahti3_g.gif

Summaa hulluna
Summaa, kerro tai vähennä ruudukossa olevilla luvuilla. Laske niin monta laskua kuin ehdit kahden minuutin aikana. Nopeus ja nokkeluus on valttia!

Matikka
Linkin takaa löytyy runsaasti pelejä, joissa harjoitellaan hahmottamista, lukujonoja alueelta 0-10 alueelle 0-100, luku- ja määräharjoituksia, yhteen- ja vähennyslaskupelejä, kerto-, jako- ja prosenttilaskupelejä.

Matikkanarkki
Testaa matikkataitojasi! Kehity mestariksi. Taistele konetta vastaan laskennassa.(Mathemaddicts)
Pelin ohje: Valitse matikka operaatori (yhteen-, vähennys-, kerto- tai jakolaslut). Vastaa laskuihin oikein niin saat pisteitä. Mitä nopeammin vastaat niin enemmän saat pisteitä.

Lukusuora
Siirrä murtoluvut, desimaalit ja prosentit oikeille kohdille lukusuoralla.

Kung Fu kulmat
Taltuta vihollinen laskemalla oikea kulma.

Jn- Matematiikan opetusohjelmia
Power Pointilla ja Excelillä toteutettuja pelillisiä harjoituksia 5-6. luokan desimaali-, prosentti- ja geometrian jaksoihin. Täältä löytyy myös kertotaulupelejä.

Matikkamaan pelimatto
Pelimatolta löytyy kaksinpelejä, muistipelejä ja matopelejä. Kaksinpelejä voi pelata yksittäisellä työasemalla yksin tai kaksin. Aiheita: Vetomitat, Massat, Ajat, Etuliitteet, Prosentit, Kokonaisluvut, Jaollisuus, Potenssit, Termit ja Yhtälöt.
Muistipelejä voi pelata yksittäisellä työasemalla tai interaktiivisella esitystaululla. Aiheet: Kertotaulut 2-9 , Pyöristäminen ja Desimaaliluvut, Murtoluvut, Negatiiviset luvut, Neliöt, Pituuden yksiköt, Pinta-alan yksiköt, Tilavuuden yksiköt, Vetomitat, Kulmat ja Tasokuviot.
Lisäksi sivustolla on puuhamatto (puuhaa ilmaisohjelmien ja toimisto-ohjelmien parissa), muovimatto (yhdistää muoviset toiminnalliset välineet sekä interaktiiviset tutkimustehtävät), fakiirimatto (haastaa perinteisillä ja ajankohtaisilla ongelmatehtävillä) ja punaisen maton tavoitteena on muodostaa kuva matematiikan historiasta ja sen merkkihenkilöistä.

Tarjan Matikkamaa
Tämän linkin takaa löytyy ainakin seuraavat 5.-6.-luokkalaisille sopivat tehtävät:
7. Kertolaskuja Ohjelman aluksi valitaan kertolaskutehtävien tekijöiden suuruusluokka. Oppilaan tehtävänä on tehdä mahdollisimman monta kertolaskua ennen kuin taivas putoaa. Lopuksi ohjelma näyttää vaikeusasteen ja saavutetun tuloksen.
8. Desimaalinen pyöristys Tehtävänä on pyöristää annettu desimaaliluku vaadittuun tarkkuuteen. Työskentelyaika päättyy, kun taustamaisema on muuttunut!
9. Desimaalien kertolasku Tehtävänä on laskea mahdollisimman monta desimaalilukujen kertolaskua ennekuin loora putoaa alas. Laskun tuloksen voi syöttää hiirellä tai kirjoittaa näppäimistöllä.
10. Päässälaskuja kokonaisluvuilla Peruslaskutoimitukset kokonaisluvuilla päässälaskuna Tehtävänä on laskea ohjelman arpomat päässälaskutehtävät. Aluksi valitaan harjoitustehtävätyypit.

Perunakellarin matematiikan tehtävät