Yhteiskuntaoppi

Alakouluun sopivat pelit

Rahalaakso
önappiloinen.pngRahankäyttöä ja talousasioita leikkimielisesti opettava peliympäristö 5-9-vuotiaille. Suomenkielinen. Mahdollisuus saada myös tekstitettynä suomeksi.

Taloustestipenkki
önappiloinen.pngTestaa asuuko sisälläsi talousnero. Pelissä on 12 kysymystä, jotka liittyvät kuluttamiseen ja järkevään rahankäyttöön. Testi sopii 5.-6.-luokkalaisille.

Talousaapisen euroviisut
önappiloinen.pngRahankäyttöön ohjaava ristikko, rahapeli ja hinnan arvioimispeli. Pelit sopivat jo 3.-4. luokkalaisille.

Säästyykö sentti?
önappiloinen.pngKokeile, oletko törsäilijä vai säästeliäs. Koeta tulla toimeen 100 € kuukausi. Talousaapisen peli opettaa harkitsevaisuutta kuluttamisessa.

Yläkouluun sopivat pelit

Budjettimestari
önappiloinen.pngPelin idea on tulla toimeen 3 kuukautta pienellä budjetilla. Pelaaja voi valita neljästä eri hahmosta (opiskelija, työtön, pätkätyöläinen tai omassa ammatissa työskentelevä). Tässä vaativahkossa pelissä pitää hallita taloudenpitoon liittyvät tulot ja menot.

Finanzity - Valloita finanssikaupunki!
önappiloinen.pngFinanzity on taloustietouden oppimista helpottamaan suunniteltu verkkopeli. Pelin tavoitteena on lisätä pelaajan tietämystä Suomen keskuspankin toiminnasta, oman talouden hallinnasta ja muista talouteen liittyvistä asioista, kuten inflaatiosta ja koroista. Opittavat asiat on upotettu osaksi juonta, josta ne nousevat luontevasti esiin.
Finanzityn ensisijaisena kohderyhmänä ovat yhdeksäsluokkalaiset, lukiolaiset ja ammattiopistolaiset. Pelin kesto on noin 30–45 minuuttia ja sitä voi pelata suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Galactor - The Codebreakers
önappiloinen.pngPohjoismaisen ministerineuvoston rahoittama, yhteispohjoismaista tuotantoa oleva nettikuluttamiseen ja sen tuomiin ongelmatilanteisiin vievä peli. Peli ei anna suoria ohjeita vaan ohjaa etsimään tietoa ja tiedostamaan uuden teknologian mukanaan tuomia mahdollisia riskejä. Aihepiirinä mm. mobiilipalvelut, nettikauppa ja matkakuume.

Lainsäätäjät
önappiloinen.pngLainsäätäjät on innovatiivinen tapa opiskella lainsäädännön prosessia, parlamentarismia ja politiikkaa. Lainsäätäjät on tarkoitettu yläasteikäisille ja heitä vanhemmillekin opiskelijoille. Lainsäätäjät opastaa pelaajille, miten laki syntyy Suomessa ja kertoo kansanedustajan työstä. Lainsäätäjät perustuu lakiehdotuksen eri käsittelyjärjestyksen vaiheisiin sekä välipeleihin, joissa tutustutaan eduskuntatyöhön ja otetaan kantaa käsiteltävään lakiehdotukseen. Lakiehdotuksia pelaajalla on valittavana viisi kappaletta pelin alussa.
Lainsäätäjät on pelattavissa verkossa yksinpelinä. Peliä voi pelata joko suomeksi tai ruotsiksi.
Peli kestää noin 25 minuuttia.

Taloustaito -visa
Taloustaito -visassa esitetään monipuolisia kysymyksiä talouden saralta. Tietovisassa peli esittää kysymyksen vasatusvaihtoehtoineen ja tehtävänäsi on valita vaihtoehdoista se oikea.

Talousaapinen
önappiloinen.pngKuluttajaliiton sivuilta löytyvät pelit auttavat oppimaan rahankäyttöä ja säästämistä. Sopii 5. luokasta yläkouluun.

Conflict Map 1900-2000
kirjanappi.pngmonetaineet.png In the course of the 20th century, mankind experienced some of the most devastating wars of all times. Where did these wars take place? Have some regions experienced more wars than others? Who were the main protagonists in these conflicts? This map gives you the opportunity to answer these questions. It displays wars with at least 1 000 military battle deaths.
The Nobel Peace Prize celebrated its centennial in 2001. Where did the Laureates and nominees come from? How many Africans have received the prize? Alongside the map on wars you will find statistics showing the geographical distribution of Nobel Peace Prize nominees and Laureates since 1901.

Democracy Map
kirjanappi.pngmonetaineet.pngDemocracy means “ruled by the people”. Democracy is a human right. Most countries in the world claim they are democratic, but are they? You can find out here by
having a look at the Democracy Map!

Lukioon sopivat pelit

Budjettimestari
önappiloinen.pngPelin idea on tulla toimeen 3 kuukautta pienellä budjetilla. Pelaaja voi valita neljästä eri hahmosta (opiskelija, työtön, pätkätyöläinen tai omassa ammatissa työskentelevä). Tässä vaativahkossa pelissä pitää hallita taloudenpitoon liittyvät tulot ja menot.

Finanzity - Valloita finanssikaupunki!
önappiloinen.pngFinanzity on taloustietouden oppimista helpottamaan suunniteltu verkkopeli. Pelin tavoitteena on lisätä pelaajan tietämystä Suomen keskuspankin toiminnasta, oman talouden hallinnasta ja muista talouteen liittyvistä asioista, kuten inflaatiosta ja koroista. Opittavat asiat on upotettu osaksi juonta, josta ne nousevat luontevasti esiin.
Finanzityn ensisijaisena kohderyhmänä ovat yhdeksäsluokkalaiset, lukiolaiset ja ammattiopistolaiset. Pelin kesto on noin 30–45 minuuttia ja sitä voi pelata suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Galactor - The Codebreakers
önappiloinen.pngPohjoismaisen ministerineuvoston rahoittama, yhteispohjoismaista tuotantoa oleva nettikuluttamiseen ja sen tuomiin ongelmatilanteisiin vievä peli. Peli ei anna suoria ohjeita vaan ohjaa etsimään tietoa ja tiedostamaan uuden teknologian mukanaan tuomia mahdollisia riskejä. Aihepiirinä mm. mobiilipalvelut, nettikauppa ja matkakuume.

Taito-rahapolitiikkapeli
önappiloinen.pngPelaaja pääsee ohjailemaan rahamarkkinoita ja sitä kautta koko yhteiskunnan hyvinvointia keskuspankin pääjohtajana. Peliä voi pelata suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

SnoWishönappiloinen.pngSnoWish- yrityspeli on reaaliaikainen yritystalouden pelisimulaatio internetissä. Pelissä valmistetaan, markkinoidaan ja myydään lumilautoja Suomen markkinoille. Oppilaat tai oppilasryhmät kilpailevat toistensa kanssa yrityksensä ja tämän tuotteiden menestyksestä. Yrityspelin avulla sovelletaan käytäntöön yritystalouden peruskäsitteitä, kuten yrityksen perustamista, työvoiman ja raaka-aineen hankintaa, markkinointia sekä tuloslaskelmaa että tasetta.
Opettaja voi rekisteröityä ohjelman käyttäjäksi Taloudellisen Tiedotustoimiston Koulutietopalvelusta tilattavalla käyttäjätunnuksella. Samalla opettaja saa ohjelman manuaalin, opettaja-aineiston.

Kovat kertoimet
önappiloinen.pngmonetaineet.pngIhmisoikeuspeli. UNCHR:n tuottama pakolaispeli, joka soveltuu yläkouluun ja lukioon. Pelissä seurataan pakolaisen vaiheita kotimaan paosta uuden elämän alkuun. Peli herättää tunteita, joten pelaamisen lisäksi peli kaipaa asian käsittelyä myös keskustellen. Peliin liittyy hyvä opettajan materiaali.

Lainsäätäjät
önappiloinen.pngmonetaineet.pngLainsäätäjät on innovatiivinen tapa opiskella lainsäädännön prosessia, parlamentarismia ja politiikkaa. Lainsäätäjät on tarkoitettu yläasteikäisille ja heitä vanhemmillekin opiskelijoille. Lainsäätäjät opastaa pelaajille, miten laki syntyy Suomessa ja kertoo kansanedustajan työstä. Lainsäätäjät perustuu lakiehdotuksen eri käsittelyjärjestyksen vaiheisiin sekä välipeleihin, joissa tutustutaan eduskuntatyöhön ja otetaan kantaa käsiteltävään lakiehdotukseen. Lakiehdotuksia pelaajalla on valittavana viisi kappaletta pelin alussa.
Lainsäätäjät on pelattavissa verkossa yksinpelinä. Peliä voi pelata joko suomeksi tai ruotsiksi.
Peli kestää noin 25 minuuttia.

Trade ruler
önappiloinen.pngNobel-palkitun Heckscher-Ohlinin teoriaa havainnollistava talouspeli.
The Heckscher-Ohlin Trade Theory is about how two countries can get greater gains from trading with each other if they have different resources – one have more labor and the other have more capital (that is technical equipment and machinery).
By specializing in production, and by trading with other countries, it is possible for countries to increase their incomes. Even though countries as a whole benefit from specialization and international trade, all groups in society, workers and capitalists, do not gain according to the Heckscher-Ohlin theory. If international trade leads a country to specialize in producing goods that require lots of workers and little capital, such a specialization increases wages (which benefits the workers) but decreases the income of the capital owners. But the country as a whole benefits because the gain of the workers is bigger than the loss of the capital owners.
The Trade Ruler game is set in "the Hechscher-Ohlin world" you are to make an island (a country) prosper by trading. As a ruler of an island you want to engage in international trade to achieve this goal.
For instructions on how to play the game, click on the HELP button found at the bottom of the game window.

Conflict Map 1900-2000
kirjanappi.pngmonetaineet.png In the course of the 20th century, mankind experienced some of the most devastating wars of all times. Where did these wars take place? Have some regions experienced more wars than others? Who were the main protagonists in these conflicts? This map gives you the opportunity to answer these questions. It displays wars with at least 1 000 military battle deaths.
The Nobel Peace Prize celebrated its centennial in 2001. Where did the Laureates and nominees come from? How many Africans have received the prize? Alongside the map on wars you will find statistics showing the geographical distribution of Nobel Peace Prize nominees and Laureates since 1901.

Democracy Map
kirjanappi.pngmonetaineet.pngDemocracy means “ruled by the people”. Democracy is a human right. Most countries in the world claim they are democratic, but are they? You can find out here by
having a look at the Democracy Map!

Peace Doves Game
önappiloinen.pngmonetaineet.pngThe Peace Doves game and related reading are based on the Nobel Peace Prizes in 1959, 1962, 1974, 1982, 1985, 1990, 1995 and 2005, which were awarded to people and organisations working for nuclear disarmament.
Which eight countries possess nuclear weapons? What is the Non-Proliferation Treaty? Which five states are the "Nuclear Weapons States" allowed to have nuclear weapons according to the Non-proliferation Treaty of 1970? How many nuclear warheads are there approximately in the world? Which country possesses the most number of nuclear warheads? Are there any nuclear warheads in space? What's the difference between a tactical and strategical nuclear warhead?
Several people and organisations have received the Nobel Peace Prize for their efforts concerning nuclear weapons disarmament. In this game your mission is to use the worldwide symbol of peace, the white dove, to disarm the world of nuclear weapons! You have eight "Peace Doves, each able to disarm one of the eight countries possessing nuclear weapons.
For instructions on how to play the game, click on the HELP button found at the bottom of the game window.

Prisoners of War Game
önappiloinen.pngmonetaineet.pngThe Prisoners of War game and related reading are based on the work made by the ICRC (The International Comittee of the Red Cross) awarded with the Nobel Peace Prize three times: in 1917, 1944 and 1963.
What do the symbols used by the Red Cross mean? What's the mission of the Red Cross Movement? What does the Geneva Convention III say? Whom can be treated as a prisoner of war?
Can people behave as they like during times of war? No, they can't. The Geneva Conventions of written rules and articles make some acts unlawful. Nearly all countries in the world have promised to follow these rules by signing up. The Red Cross ensures that these rules are followed. Among the Red Cross's tasks are to visit prisoners of war (POWs) who are protected by the Geneva Conventions, and provide them with assistance.
The Red Cross, three-time recipient of the Nobel Peace Prize, protects and helps war victims worldwide and ensures that the rules of war are followed. How will you manage as a commander of a prisoners of war camp? Your mission as a camp commander in this game is to try to run a prisoners of war camp without violating the human rights. The more right moves you make, the more points. You will get a summarizing evaluation in the end. You can end up as a "Humanitarian Champion", "Well Intentioned Humanitarian" or a "Sadistic Swine"!
For instructions on how to play the game, click on the HELP button found at the bottom of the game window.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä