Ympäristö- ja luonnontieto

3.-4. luokalle soveltuvat pelit

Ympäristötiedon pelillisiä tehtäviä 3. luokalle : Polkupyörä liikenteessä, kasvin osat, eläinten jälkien tunnistaminen, hyönteisten tunnistaminen, sääkartta ja Suomi-tiedon testaaminen. 4. luokalle: Viljalajit, hevostalli, ruokavisa, yhteyttäminen, Pohjoismaat ja Baltia, kierrätys ja lajintuntemus (kalat, kasvit ja linnut).
Tutustu sieniin nettiretkellä Niilo Nupikan kanssa.
Täällä voit testata kasvitietouttasi ja oppia uutta. Tehtävät aloitetaan kasvientunnistustehtävistä, jonka jälkeen pääset päättelemään mikä kulttuuri-ilmiö kulloinkin yhdistää kyseessä olevia kasveja.
Tehtävät on jaoteltu aihepiireittäin (kohdat 1-5). Niiden pohjalta voit tehdä kasvigurun loppukokeen (kohta 6), jossa viimeistään testataan laajaa osaamista ja päättelykykyä.
Oletko hyvä tunnistamaan eläimiä? Nappaa kamera kainaloon ja lähde virtuaaliretkelle luontoon!
Räpsi valokuvia tietokoneen ehdottamista linnuista klikkaamalla oikean kameran kuvaa. Valitse alta, mitä eläimiä haluat kuvata.
Huom! Firefox-selaimella tehtävät eivät anna erikseen palautetta vääristä valinnoista, mutta kertovat kyllä, kun oikea valinta tehdään.
Oletko hyvä tunnistamaan eläimiä? Nappaa kamera kainaloon ja lähde virtuaaliretkelle luontoon!
Räpsi valokuvia tietokoneen ehdottamista perhosista klikkaamalla oikean kameran kuvaa. Valitse alta, mitä eläimiä haluat kuvata.
Huom! Firefox-selaimella tehtävät eivät anna erikseen palautetta vääristä valinnoista, mutta kertovat kyllä, kun oikea valinta tehdään.
Oletko hyvä tunnistamaan kasveja? Nappaa kamera kainaloon ja lähde virtuaaliretkelle luontoon!
Räpsi valokuvia tietokoneen ehdottamista kasveista klikkaamalla oikean kameran kuvaa. Valitse alta, mitä eläimiä haluat kuvata.
Huom! Firefox-selaimella tehtävät eivät anna erikseen palautetta vääristä valinnoista, mutta kertovat kyllä, kun oikea valinta tehdään.
Oletko hyvä tunnistamaan eläimiä? Nappaa kamera kainaloon ja lähde virtuaaliretkelle luontoon!
Räpsi valokuvia tietokoneen ehdottamista sammakoista klikkaamalla oikean kameran kuvaa. Valitse alta, mitä eläimiä haluat kuvata.
Huom! Firefox-selaimella tehtävät eivät anna erikseen palautetta vääristä valinnoista, mutta kertovat kyllä, kun oikea valinta tehdään.
Oletko hyvä tunnistamaan eläimiä? Nappaa kamera kainaloon ja lähde virtuaaliretkelle luontoon!
Räpsi valokuvia tietokoneen ehdottamista eläimistä klikkaamalla oikean kameran kuvaa. Valitse alta, mitä eläimiä haluat kuvata.
Huom! Firefox-selaimella tehtävät eivät anna erikseen palautetta vääristä valinnoista, mutta kertovat kyllä, kun oikea valinta tehdään.
On vuosi 2012 ja maailman tulevaisuus on uhattuna. Miljoonat autot, voimalat ja lentokoneet syytävät joka päivä valtavia määriä ilmastoa lämmittäviä kaasuja ilmakehään. Jos päästöjä ei vähennetä pian, ilmasto lämpenee niin nopeasti, että ihmiset ja luonto eivät ehdi sopeutua. Ilmastonmuutosta kiihdyttävät päästöt on saatava kuriin pikaisesti. Sinun tehtäväsi on valita yksi kolmesta sankarista ja ohjata häntä taistelussa saastuttajia vastaan.
Muistipeli liikennemerkeillä


Vili Vyötiäinen
Liikenneturvan Vili Vyötiäinen tarjoilee liikenneturvaan liittyviä tehtäviä eri vuodenaikoihin.

Kalapeli
Kalatalouden keskusliiton kalapelissä harjoitellaan kalalajien nimiä muistipelin avulla. Muistipelissä kaksi vaikeustasoa. Peleihin liittyy myös hyvät tietosivut kaloista ja kalastuksesta kuvineen ja videoleikkeineen. Sopii Suomen järvikalojen opiskeluun 4. luokalla.

Suomenlinna
Seikkaile ympäri Suomenlinnaa nähtävyyksiä tai saaren historiaa tutkien. Pelissä on tehtäväpolku, jota kiertämällä ja etismällä vastauksia oppii tietoja Suomenlinnasta. Peli soveltuu 3 .luokan Suomen maantiedon ja 5. luokan Suomen historian jaksoihin. Tätä voi pelata suomeksi tai englanniksi.

Tässä nopeassa ruokalapelissä oppilas pääsee testaamaan miten lautasmalli on hallussa. Peli vaatii nopeita valintoja, mutta sopii aiheeltaan jo 1. luokasta lähtien.

Kierrätyspeli
Kierrätä ja lajittele roskat oikein.

Lohen elämää Pohjois-Atlantilla
WWF:n pieni lohen hengissä säilymispeli, missä lohen on kerättävä ravintoa ja väisteltävä elämäänsä uhkaavia tekijöitä. Ohjeet englanniksi, pelin idea on helppo oivaltaa. Sopii mm. OPS:n 4. luokan Pohjoismaiden maantiedon jaksoon.

Laatuketjupeli Peruna
nappiloinen.pngkultanappi.pngRuokatiedon laatuketjupeli perunan matkasta pellolta keittiöön.

Laatuketjupeli Ruisleipä
nappiloinen.pngkultanappi.pngRuokatiedon laatuketjupeli rukiin matkasta pellolta keittiöön.

Laatuketjupeli Rypsiöljy
nappiloinen.pngkultanappi.pngRuokatiedon laatuketjupeli rypsin matkasta pellolta keittiöön.

Laatuketjupeli Jauheliha
nappiloinen.pngkultanappi.pngRuokatiedon laatuketjupeli jauhelihan matkasta maatilalta keittiöön.

Laatuketjupeli Luomumaito
nappiloinen.pngkultanappi.pngRuokatiedon laatuketjupeli luomumaidon matkasta maatilalta keittiöön.

Laatuketjupeli Kananmuna
nappiloinen.pngkultanappi.pngRuokatiedon laatuketjupeli kananmunan matkasta maatilalta keittiöön.

Pelejä 1.-2. luokalle

Otavan Koulun ympäristötieto
Pelillisiä tehtäviä 1. luokalle: Maatilan eläimet, ihminen, suo ja maailman eläimet.
2. luokalle: Puistossa, kierrätys, tutkimme ilmaa ja kuukaudet.

Muistipeli liikennemerkeillä


Turvapupu
Liikenneturvan pieniä liikenneaiheisia pelejä alkuopetukseen.

Sätky - Sähköturvallisuuspeli lapsille
Tehtävänäsi on päästä pelin maaliin mahdollisimman pienellä virrankulutuksella. Peli on tarkoitettu kaikille, jotka osaavat lukea ja kirjoittaa jo vähän.

Niilo Nupikan sieniseikkailu
Tutustu sieniin nettiretkellä Niilo Nupikan kanssa.

Earth hour-peli
WWF:n englanninkielinen energiansäästämispeli, jossa koetetaan sammuttaa mahdollisimman monta lamppua 2 minuutin aikana. Tarkoitus kiinnittää huomio omaan vastuuseen sähkönkulutuksessa, joten sopii kaikenikäisille kuluttajille.

Lohen elämää Pohjois-Atlantilla
WWF:n pieni lohen hengissä säilymispeli, missä lohen on kerättävä ravintoa ja väisteltävä elämäänsä uhkaavia tekijöitä. Ohjeet englanniksi, pelin idea on helppo oivaltaa. Sopii mm. OPS:n 4. luokan Pohjoismaiden maantiedon jaksoon.

Muistipeli uhanalaisilla eläimillä
WWF:n pieni muistipeli, joka sopii esikouluun ja alkuopetukseen. Pareja etsitään klikkaamalla hiirellä kuvia.

Kauho kouluruokaguruksi
Tässä nopeassa ruokalapelissä oppilas pääsee testaamaan miten lautasmalli on hallussa. Peli vaatii nopeita valintoja, mutta sopii aiheeltaan jo 1. luokasta lähtien.

Maatilan turvallisuuspeli
Tehtävänäsi on päästä pelin maaliin vastaamalla kysymyksiin oikein mahdollisimman nopeasti. Peli on tarkoitettu kaikille, jotka osaavat lukea ja kirjoittaa jo vähän.

Kierrätyspeli
Kierrätä ja lajittele roskat oikein.

Muistipeli ruuan reitiltä: Luonto
Ruokatiedon muistipeli 1-2. lk:lle.

Muistipeli ruuan reitiltä: Maatilamuistipeli
Ruokatiedon muistipeli 1-2. lk:lle.

Muistipeli ruuan reitiltä: Jalostusmuistipeli
Ruokatiedon muistipeli 1-2. lk:lle.

Muistipeli ruuan reitiltä: Kauppamuistipeli
Ruokatiedon muistipeli 1-2. lk:lle.

Muistipeli ruuan reitiltä: Keittiömuistipeli
Ruokatiedon muistipeli 1-2. lk:lle.

Muistipeli ruuan reitiltä: Ravintomuistipeli
Ruokatiedon muistipeli 1-2. lk:lle.

Muistipeli ruuan reitiltä: Lautasmallimuistipeli
Ruokatiedon muistipeli 1-2. lk:lle.