Äidinkieli
Esiopetukseen sopivat pelit
Ekapeli
Ekapeli on kaikille avoin suomalainen oppimispeli, joka harjoittaa lukutaidon perusteita.
Ekapelin esi- ja alkuopetuksen versiot (Ekapeli-Eskari ja Ekapeli-Yksi) harjoittavat kirjain-äännevastaavuutta. Lisäksi Ekapeli-Yksi harjaannuttaa tavujen ja sanojen tunnistavaa lukemista. Ekapeli-Sujuvuus on tarkoitettu jo edistyneemmille, tarkoille lukijoille, joilla on vaikeuksia lukemisen sujuvuuden kanssa. Pelissä luetaan tekstejä ja tehdään harjoitteita, joilla pyritään nopeuttamaan tavujen, sanojen ja lauseiden lukemista.
Venäjää äidinkielenään puhuville on suunniteltu Ekapeli-Maahanmuuttaja, jossa korostuvat venäjänkielisille lapsille suomen kielessä tyypillisesti vaikeat äänteet, äänteiden kestoerot ja sanojen lukemisen vaiheessa myös vokaaliyhdistelmät.
Papunet
Pelejä lukemaan opetteleville, maahanmuuttajille ja erityisopetuksen tarpeisiin. Sivuilta löytyy myös käsitteistöä ja kuullun- /luetunymmärtämistä harjoittavaa materiaalia. Pelejä voi pelata äänillä tai ilman.
Luki-Luukas
Luki-Luukas on lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeuksista kärsiville oppijoille suunnattu interaktiivinen harjoitussivusto. Tehtävien suunnittelussa on kiinnitetty huomiota monikanavaiseen oppimiseen. Tekstien ohella monissa tehtävissä on kuuntelumahdollisuus.
Pelejä 1.-2. luokalle
Ekapeli
Ekapeli on kaikille avoin suomalainen oppimispeli, joka harjoittaa lukutaidon perusteita.
Ekapelin esi- ja alkuopetuksen versiot (Ekapeli-Eskari ja Ekapeli-Yksi) harjoittavat kirjain-äännevastaavuutta. Lisäksi Ekapeli-Yksi harjaannuttaa tavujen ja sanojen tunnistavaa lukemista. Ekapeli-Sujuvuus on tarkoitettu jo edistyneemmille, tarkoille lukijoille, joilla on vaikeuksia lukemisen sujuvuuden kanssa. Pelissä luetaan tekstejä ja tehdään harjoitteita, joilla pyritään nopeuttamaan tavujen, sanojen ja lauseiden lukemista.
Venäjää äidinkielenään puhuville on suunniteltu Ekapeli-Maahanmuuttaja, jossa korostuvat venäjänkielisille lapsille suomen kielessä tyypillisesti vaikeat äänteet, äänteiden kestoerot ja sanojen lukemisen vaiheessa myös vokaaliyhdistelmät.
Papunet
Pelejä lukemaan opetteleville, maahanmuuttajille ja erityisopetuksen tarpeisiin. Sivuilta löytyy myös käsitteistöä ja kuullun- /luetunymmärtämistä harjoittavaa materiaalia. Pelejä voi pelata äänillä tai ilman.
Luki-Luukas
Luki-Luukas on lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeuksista kärsiville oppijoille suunnattu interaktiivinen harjoitussivusto. Tehtävien suunnittelussa on kiinnitetty huomiota monikanavaiseen oppimiseen. Tekstien ohella monissa tehtävissä on kuuntelumahdollisuus.
Sanelupeli 1
Kirjoita kuvassa oleva sana, mikä kuuluu, kun klikkaat Kuuntele. Voit kokeilla myös kuuntelematta.
Isot tai pienet kirjaimet, ei ole väliä.
Sana voi olla tavutettunakin. Tehtävässä on 50 sanaa saneltuna. Oppilaalla on hyvä olla kuulokkeet.
Sanelupeli 2
Kirjoita kuvassa oleva sana, mikä kuuluu, kun klikkaat Kuuntele. Voit kokeilla myös kuuntelematta.
Isot tai pienet kirjaimet, ei ole väliä.
Sana voi olla tavutettunakin. Tehtävässä on 50 sanaa saneltuna. Oppilaalla on hyvä olla kuulokkeet.
Sanelupeli 3 eläinsanat
Kirjoita kuvassa oleva sana, mikä kuuluu, kun klikkaat Kuuntele. Voit kokeilla myös kuuntelematta.
Isot tai pienet kirjaimet, ei ole väliä.
Sana voi olla tavutettunakin. Tehtävässä on 50 sanaa saneltuna. Oppilaalla on hyvä olla kuulokkeet.
Kuuletko kaksoiskonsonantit?
Kuuntele ja kirjoita sana, tarkista.
Missä sanassa on kaksoiskonsonantti?
Kaksois- konsonantit
Kuuntele sanoja ja kirjoita oikein.
Yksi vai kaksi konsonanttia?
Kirjoita kuvassa oleva sana.
Lue teksti ja valitse oikea sana.
Kaksoiskonsonantti-taru
Etsi kaikki kaksoiskonsonantit runosta klikkaamalla niitä yksitellen hiirellä.
Diftongi
Yhdistä sanassa olevaan aukkoon oikea diftongi.
Puuttuva diftongi
Kirjoita sanaan puuttuva diftongi. Tarkista.
Mikä diftongi kuuluu sanaan?
Yhdistä oikeat diftongit sanoihin. Siirrä ylimääräinen roskakoriin. Tarkista.
Kuuntele ja kirjoita lauseet (diftongi)
Vie hiiri korvan päälle ja kuuntele lause. Kirjoita lause riville ja klikkaa hyväksy. Tehtävässä on 20 lausetta.
Diftongitaru
Etsi kaikki diftongit klikkaamalla niitä yksitellen hiirellä.
Yksi vai kaksi konsonanttia?
Kirjoituspeli. Tuleeko sanaan p vai pp, s vai ss?
Tunnista nk - ng ?
Poimi sanat, joista voi kirjoittaa ng-muotoja, esimerkiksi lanka-langan.
Taivuta nk -ng
Taivuta sanoja mallin mukaan. Paina lopuksi "Tarkista".
Kuuntele ja kirjoita lauseet (äng)
Vie hiiri korvan päälle ja kuuntele lause. Kirjoita lause riville ja klikkaa hyväksy. Tehtävässä on 20 lausetta.
Yhdistä yhdyssanan osat
Raahaa jokaisen yhdyssanan loppuosa oikean alkuosan perään. Paina lopuksi "Tarkista".
Yhdyssanat yhteen
Yhdistä sopiva loppuosa yhdyssanan alkuosaan. Paina lopuksi "Tarkista".
Lopetusmerkit
Kirjoita lauseen loppuun oikea lopetusmerkki: piste, kysymysmerkki tai huutomerkki.
Kuuntele ja kirjoita lauseet
Kuuntele lause. Sulje avautuva ikkuna rastista ja kirjoita lause viivoille. Muista iso alkukirjain, piste ja sanavälit.
Sanan ja kuvan yhdistäminen
Suo-ma-lai-si-a juu-rek-sia ja vi-han-nek-si-a
Kuun-te-le ja kir-joi-ta.
Yksikkö ja monikko - eläimet
Täytä kaikki aukot ja paina Tarkista. Vihje ja Vinkki -painikkeilla saat tarvittaessa apua, mutta pistemääräsi laskee.
Metsäretki
Tavuviivoitettu aukkotehtävä. Täytä kaikki aukot ja paina Tarkista. Vihje ja Vinkki -painikkeilla saat tarvittaessa apua, mutta pistemääräsi laskee.
Valitse verbi
Valitse kuvaan sopiva verbi valikosta. Sopii 2. luokalle.
Sanan ja kuvan yhdistäminen
Lue sanat listasta. Kirjoita kuvan alle oikea sana.
Täydennä oikea verbi
Lue ensin verbit. Kirjoita vihjeen alle oikea verbi.
Alkuopetuksen luku- ja kirjoituspelejä
Monipuolinen ja laaja kooste erilaisista lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvistä peleistä ja pelillisistä tehtävistä.
Puuttuvat kirjaimet
Kirjainpeli. Valitse sanaan puuttuva kirjain. Nopeus ja tarkkuus ratkaisee.
Mikä eläin? Kirjoita.
20 eläinkuvaa
Kirjaimet sekaisin
Mikä kotieläin kirjaimista muodostuu? Järjestä kirjaimet oikeaan järjestykseen ja paina Tarkista
Sanakäärme
Etsi kirjainpötköstä sana ja kirjoita se ruutuun.
Riimittelyä
Täytä kaikki aukot ja paina Tarkista.Vinkki -painikkeilla saat tarvittaessa apua, mutta pistemääräsi laskee.
Aukkotarina
Täytä kaikki tarinan aukot. Vihje painikkeilla saat tarvittaessa apua, mutta pistemääräsi laskee. Tarkista lopuksi.
Avaruustarina
Kopioi ja talleta alla oleva teksti omaan kansioon.
Korjaa se sitten oikein. Lisää isot alkukirjaimet ja pisteet.
Talleta korjattu teksti tai lähetä se sähköpostina opettajalle.
Avaruus - sanavälitarina
Kopioi ja talleta alla oleva teksti P-asemalle omaan kansioon.
Korjaa se sitten oikein. Lisää sanavälit, isot alkukirjaimet ja pisteet.
Talleta korjattu teksti tai lähetä se sähköpostina opettajalle.
Kauhugalleria
Kirjoita oma kauhutarina, tutustu kauhukirjallisuuteen ja niissä seikkaileviin hahmoihin.
Nalle-sivut
Luetunymmärtämisen tehtäviä ja pienpelejä eri vuodenaikoihin.
Ekapeli on kaikille avoin suomalainen oppimispeli, joka harjoittaa lukutaidon perusteita.
Ekapelin esi- ja alkuopetuksen versiot (Ekapeli-Eskari ja Ekapeli-Yksi) harjoittavat kirjain-äännevastaavuutta. Lisäksi Ekapeli-Yksi harjaannuttaa tavujen ja sanojen tunnistavaa lukemista. Ekapeli-Sujuvuus on tarkoitettu jo edistyneemmille, tarkoille lukijoille, joilla on vaikeuksia lukemisen sujuvuuden kanssa. Pelissä luetaan tekstejä ja tehdään harjoitteita, joilla pyritään nopeuttamaan tavujen, sanojen ja lauseiden lukemista.
Venäjää äidinkielenään puhuville on suunniteltu Ekapeli-Maahanmuuttaja, jossa korostuvat venäjänkielisille lapsille suomen kielessä tyypillisesti vaikeat äänteet, äänteiden kestoerot ja sanojen lukemisen vaiheessa myös vokaaliyhdistelmät.
Papunet
Pelejä lukemaan opetteleville, maahanmuuttajille ja erityisopetuksen tarpeisiin. Sivuilta löytyy myös käsitteistöä ja kuullun- /luetunymmärtämistä harjoittavaa materiaalia. Pelejä voi pelata äänillä tai ilman.
Luki-Luukas
Luki-Luukas on lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeuksista kärsiville oppijoille suunnattu interaktiivinen harjoitussivusto. Tehtävien suunnittelussa on kiinnitetty huomiota monikanavaiseen oppimiseen. Tekstien ohella monissa tehtävissä on kuuntelumahdollisuus.
Sanelupeli 1
Kirjoita kuvassa oleva sana, mikä kuuluu, kun klikkaat Kuuntele. Voit kokeilla myös kuuntelematta.
Isot tai pienet kirjaimet, ei ole väliä.
Sana voi olla tavutettunakin. Tehtävässä on 50 sanaa saneltuna. Oppilaalla on hyvä olla kuulokkeet.
Sanelupeli 2
Kirjoita kuvassa oleva sana, mikä kuuluu, kun klikkaat Kuuntele. Voit kokeilla myös kuuntelematta.
Isot tai pienet kirjaimet, ei ole väliä.
Sana voi olla tavutettunakin. Tehtävässä on 50 sanaa saneltuna. Oppilaalla on hyvä olla kuulokkeet.
Sanelupeli 3 eläinsanat
Kirjoita kuvassa oleva sana, mikä kuuluu, kun klikkaat Kuuntele. Voit kokeilla myös kuuntelematta.
Isot tai pienet kirjaimet, ei ole väliä.
Sana voi olla tavutettunakin. Tehtävässä on 50 sanaa saneltuna. Oppilaalla on hyvä olla kuulokkeet.
Kuuletko kaksoiskonsonantit?
Kuuntele ja kirjoita sana, tarkista.
Missä sanassa on kaksoiskonsonantti?
Kaksois- konsonantit
Kuuntele sanoja ja kirjoita oikein.
Yksi vai kaksi konsonanttia?
Kirjoita kuvassa oleva sana.
Lue teksti ja valitse oikea sana.
Kaksoiskonsonantti-taru
Etsi kaikki kaksoiskonsonantit runosta klikkaamalla niitä yksitellen hiirellä.
Diftongi
Yhdistä sanassa olevaan aukkoon oikea diftongi.
Puuttuva diftongi
Kirjoita sanaan puuttuva diftongi. Tarkista.
Mikä diftongi kuuluu sanaan?
Yhdistä oikeat diftongit sanoihin. Siirrä ylimääräinen roskakoriin. Tarkista.
Kuuntele ja kirjoita lauseet (diftongi)
Vie hiiri korvan päälle ja kuuntele lause. Kirjoita lause riville ja klikkaa hyväksy. Tehtävässä on 20 lausetta.
Diftongitaru
Etsi kaikki diftongit klikkaamalla niitä yksitellen hiirellä.
Yksi vai kaksi konsonanttia?
Kirjoituspeli. Tuleeko sanaan p vai pp, s vai ss?
Tunnista nk - ng ?
Poimi sanat, joista voi kirjoittaa ng-muotoja, esimerkiksi lanka-langan.
Taivuta nk -ng
Taivuta sanoja mallin mukaan. Paina lopuksi "Tarkista".
Kuuntele ja kirjoita lauseet (äng)
Vie hiiri korvan päälle ja kuuntele lause. Kirjoita lause riville ja klikkaa hyväksy. Tehtävässä on 20 lausetta.
Yhdistä yhdyssanan osat
Raahaa jokaisen yhdyssanan loppuosa oikean alkuosan perään. Paina lopuksi "Tarkista".
Yhdyssanat yhteen
Yhdistä sopiva loppuosa yhdyssanan alkuosaan. Paina lopuksi "Tarkista".
Lopetusmerkit
Kirjoita lauseen loppuun oikea lopetusmerkki: piste, kysymysmerkki tai huutomerkki.
Kuuntele ja kirjoita lauseet
Kuuntele lause. Sulje avautuva ikkuna rastista ja kirjoita lause viivoille. Muista iso alkukirjain, piste ja sanavälit.
Sanan ja kuvan yhdistäminen
Suo-ma-lai-si-a juu-rek-sia ja vi-han-nek-si-a
Kuun-te-le ja kir-joi-ta.
Yksikkö ja monikko - eläimet
Täytä kaikki aukot ja paina Tarkista. Vihje ja Vinkki -painikkeilla saat tarvittaessa apua, mutta pistemääräsi laskee.
Metsäretki
Tavuviivoitettu aukkotehtävä. Täytä kaikki aukot ja paina Tarkista. Vihje ja Vinkki -painikkeilla saat tarvittaessa apua, mutta pistemääräsi laskee.
Valitse verbi
Valitse kuvaan sopiva verbi valikosta. Sopii 2. luokalle.
Sanan ja kuvan yhdistäminen
Lue sanat listasta. Kirjoita kuvan alle oikea sana.
Täydennä oikea verbi
Lue ensin verbit. Kirjoita vihjeen alle oikea verbi.
Alkuopetuksen luku- ja kirjoituspelejä
Monipuolinen ja laaja kooste erilaisista lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvistä peleistä ja pelillisistä tehtävistä.
Puuttuvat kirjaimet
Kirjainpeli. Valitse sanaan puuttuva kirjain. Nopeus ja tarkkuus ratkaisee.
Mikä eläin? Kirjoita.
20 eläinkuvaa
Kirjaimet sekaisin
Mikä kotieläin kirjaimista muodostuu? Järjestä kirjaimet oikeaan järjestykseen ja paina Tarkista
Sanakäärme
Etsi kirjainpötköstä sana ja kirjoita se ruutuun.
Riimittelyä
Täytä kaikki aukot ja paina Tarkista.Vinkki -painikkeilla saat tarvittaessa apua, mutta pistemääräsi laskee.
Aukkotarina
Täytä kaikki tarinan aukot. Vihje painikkeilla saat tarvittaessa apua, mutta pistemääräsi laskee. Tarkista lopuksi.
Avaruustarina
Kopioi ja talleta alla oleva teksti omaan kansioon.
Korjaa se sitten oikein. Lisää isot alkukirjaimet ja pisteet.
Talleta korjattu teksti tai lähetä se sähköpostina opettajalle.
Avaruus - sanavälitarina
Kopioi ja talleta alla oleva teksti P-asemalle omaan kansioon.
Korjaa se sitten oikein. Lisää sanavälit, isot alkukirjaimet ja pisteet.
Talleta korjattu teksti tai lähetä se sähköpostina opettajalle.
Kauhugalleria
Kirjoita oma kauhutarina, tutustu kauhukirjallisuuteen ja niissä seikkaileviin hahmoihin.
Nalle-sivut
Luetunymmärtämisen tehtäviä ja pienpelejä eri vuodenaikoihin.
3.-4. luokalle soveltuvat pelit
Perunakellarin äidinkielen tehtävät
Iso vai pieni alkukirjain?
Valitse oikea vaihtoehto.
Iso vai pieni alkukirjain 2
Kirjoita sana auk-ko-koh-taan. Muista käyttää nuo-li-näp-päin-tä yh-tä-ai-kaa kirjaimen kanssa, jos haluat kirjoittaa isolla al-ku-kir-jai-mel-la.
Konsonanttisanelupeli
Tehtävässä on 20 virkettä, paljon pitkiä ja lyhyitä konsonanatteja. Klikkaa korvaa, niin kuulet sanelun. Kirjoita riville. Oppilas tarvitsee kuulokkeet.
Diftongitaru
Etsi kaikki diftongit klikkaamalla niitä yksitellen hiirellä.
Avaruus
Kopioi ja talleta alla oleva teksti omaan kansioon.
Korjaa se sitten oikein. Lisää isot alkukirjaimet ja pisteet.
Talleta korjattu teksti tai lähetä se sähköpostina opettajalle.
Yhdistä päälauseet
Yhdistä oikein. klikkaa Tarkista.
Yhdistä päälauseet 2
Täydennä kuhunkin aukkoon JA, MUTTA tai SILLÄ, ja paina lopuksi Tarkista. Joihinkin kohtiin kelpaa kaksikin vastausta.
Yhdistä päälause ja sivulause
Täydennä kuhunkin aukkoon ETTÄ, JOTTA, KOSKA, KUN, JOS tai VAIKKA, ja paina lopuksi Tarkista. Joihinkin kohtiin kelpaa kaksikin vastausta.
Verbit
Lue ensin verbit. Kirjoita vihjeen alle oikea verbi. Verbintunnistustehtävä sopii 3.luokkalaisille.
Verbien taivutus
Moped-suvuston verbitehtäviä 3.-4. luokkalaisille.
Adjektiivien vertailumuodot
Täydennä puuttuva vertailumuoto.
Päivämääräharjoitus
Kirjoita päivämäärä numeroin ja paina Tarkista
Akun & Pellen Kielikoje
Sanavalmiutta ja Suomen kielen kiemuroita luotaava leikkisä peli, joka haastaa käyttäjän kielivalmiutta neljässä eri osa-alueessa. Kielikoje on tarkoitettu kaiken ikäisille. Pelin järjestää Aku Ankka-lehti ja Sanoma Magazines Finland Oy.
Murrepeli
Testaa murresanaston taitosi Ylen sivuilla. Hauska peli sopii 3.-6.-luokalle.
Kirjakuja
Iso vai pieni alkukirjain?
Valitse oikea vaihtoehto.
Iso vai pieni alkukirjain 2
Kirjoita sana auk-ko-koh-taan. Muista käyttää nuo-li-näp-päin-tä yh-tä-ai-kaa kirjaimen kanssa, jos haluat kirjoittaa isolla al-ku-kir-jai-mel-la.
Konsonanttisanelupeli
Tehtävässä on 20 virkettä, paljon pitkiä ja lyhyitä konsonanatteja. Klikkaa korvaa, niin kuulet sanelun. Kirjoita riville. Oppilas tarvitsee kuulokkeet.
Diftongitaru
Etsi kaikki diftongit klikkaamalla niitä yksitellen hiirellä.
Avaruus
Kopioi ja talleta alla oleva teksti omaan kansioon.
Korjaa se sitten oikein. Lisää isot alkukirjaimet ja pisteet.
Talleta korjattu teksti tai lähetä se sähköpostina opettajalle.
Yhdistä päälauseet
Yhdistä oikein. klikkaa Tarkista.
Yhdistä päälauseet 2
Täydennä kuhunkin aukkoon JA, MUTTA tai SILLÄ, ja paina lopuksi Tarkista. Joihinkin kohtiin kelpaa kaksikin vastausta.
Yhdistä päälause ja sivulause
Täydennä kuhunkin aukkoon ETTÄ, JOTTA, KOSKA, KUN, JOS tai VAIKKA, ja paina lopuksi Tarkista. Joihinkin kohtiin kelpaa kaksikin vastausta.
Verbit
Lue ensin verbit. Kirjoita vihjeen alle oikea verbi. Verbintunnistustehtävä sopii 3.luokkalaisille.
Verbien taivutus
Moped-suvuston verbitehtäviä 3.-4. luokkalaisille.
Adjektiivien vertailumuodot
Täydennä puuttuva vertailumuoto.
Päivämääräharjoitus
Kirjoita päivämäärä numeroin ja paina Tarkista
Akun & Pellen Kielikoje
Sanavalmiutta ja Suomen kielen kiemuroita luotaava leikkisä peli, joka haastaa käyttäjän kielivalmiutta neljässä eri osa-alueessa. Kielikoje on tarkoitettu kaiken ikäisille. Pelin järjestää Aku Ankka-lehti ja Sanoma Magazines Finland Oy.
Murrepeli
Testaa murresanaston taitosi Ylen sivuilla. Hauska peli sopii 3.-6.-luokalle.
Kirjakuja
5.-6. luokalle soveltuvat pelit
Pidä Suomi siistinä
Alivaltiosihteerin kielikoulu, jossa harjoitellaan kolmea osa-aluetta:
alkukirjaimia, yhdyssanoja ja välimerkkejä. Aluksi on taitojen alkutestaus, jonka perusteella saat jatkotehtäviä. Tehtävätasot ovat perusvirkamiestaso, asiallinen virkamiestaso ja huippuvirkamiestaso. Pelissä on mahdollista suorittaa diplomeja eri tasoilta.
Iso vai pieni alkukirjain?
Valitse oikea vaihtoehto.
Sanaluokat
Kertaa sanaluokat vierailemalla sanaluokkien linnunpöntöissä ja testaa taitosi pöntön tehtävällä.
Pilkkutesti
Kotimaisten kielten keskuksen pilkkutesti. Tuleeko virkkeeseen pilkku vai ei, ja mikä virkkeistä on pilkutettu oikein? Valitse mielestäsi oikea vaihtoehto ja paina Seuraava sivu -painiketta päästäksesi eteenpäin. Lopuksi näet saamasi pisteet ja oikeat vastaukset perusteluineen.
Osaatko kirjoitaa yhdyssanat oikein? Valitse sanoista oikein kirjoitettu muoto. Kullakin pelikerralla saat eri sanalistan. Sanat on tarkastanut Lassi Mäkinen, kielipoliisi.
Kirjoittajan ABC (yhdyssanat)
Verbin persoonamuodot
Täydennä verbit oikeassa muodossa.
Verbin kieltomuodot
Lisää verbit kieltomuodossa tarinaan.
Substantiivin monikko
Substantiiveistä verbeiksi
Muunna sanat verbeiksi.
Persoonapronominit 1
Päivämääräharjoitus
Kirjoita päivämäärä numeroin ja paina Tarkista
Akun & Pellen Kielikoje
Sanavalmiutta ja Suomen kielen kiemuroita luotaava leikkisä peli, joka haastaa käyttäjän kielivalmiutta neljässä eri osa-alueessa. Kielikoje on tarkoitettu kaiken ikäisille. Pelin järjestää Aku Ankka-lehti ja Sanoma Magazines Finland Oy.
Murrepeli
Testaa murresanaston taitosi Ylen sivuilla. Hauska peli sopii 3.-6.-luokalle.
Vuorosanaviivan käyttö
Pelillinen tehtävä vaatii Internet Explorerin toimiakseen. Soveltuu 4.-6.luokkalaisille vuorosanaviivan käytön harjoitteluun.
Vuorosanat
Mummot hautausmaalla. Korjaa virheet tekstiin. Sopii 5.-6.luokkalaisille.
Vuorosanaviiva
Mummot lukee lehteä. Kirjoita lauseet oikein. Sopii 5.-6. luokkalaisille
Äidinkielen harjoituksia
Harjoituksia sanaluokista, sijamuodoista ja lauseenjäsenistä.
Paikallissijat
Taivuta sanoja kolmas ja kirja& kaikissa paikallissijoissa. Ensin yksikössä, sitten monikossa.
LyhennetestiKotimaisten kielten keskuksen testi suomen kielen lyhenteistä.
Kielenhuoltopeli
Monivalintatehtävässä valitaan oikein kirjoitettu vaihtoehto. Peli sopii 5.-6. luokalle.
Vinkkejä runoon
Runo, nonsense-lyriikka, tanka tai haiku...
Perunakellarin äidinkielen tehtävät
Kirjakuja
Alivaltiosihteerin kielikoulu, jossa harjoitellaan kolmea osa-aluetta:
alkukirjaimia, yhdyssanoja ja välimerkkejä. Aluksi on taitojen alkutestaus, jonka perusteella saat jatkotehtäviä. Tehtävätasot ovat perusvirkamiestaso, asiallinen virkamiestaso ja huippuvirkamiestaso. Pelissä on mahdollista suorittaa diplomeja eri tasoilta.
Iso vai pieni alkukirjain?
Valitse oikea vaihtoehto.
Sanaluokat
Kertaa sanaluokat vierailemalla sanaluokkien linnunpöntöissä ja testaa taitosi pöntön tehtävällä.
Pilkkutesti
Kotimaisten kielten keskuksen pilkkutesti. Tuleeko virkkeeseen pilkku vai ei, ja mikä virkkeistä on pilkutettu oikein? Valitse mielestäsi oikea vaihtoehto ja paina Seuraava sivu -painiketta päästäksesi eteenpäin. Lopuksi näet saamasi pisteet ja oikeat vastaukset perusteluineen.
Osaatko kirjoitaa yhdyssanat oikein? Valitse sanoista oikein kirjoitettu muoto. Kullakin pelikerralla saat eri sanalistan. Sanat on tarkastanut Lassi Mäkinen, kielipoliisi.
Kirjoittajan ABC (yhdyssanat)
Verbin persoonamuodot
Täydennä verbit oikeassa muodossa.
Verbin kieltomuodot
Lisää verbit kieltomuodossa tarinaan.
Substantiivin monikko
Substantiiveistä verbeiksi
Muunna sanat verbeiksi.
Persoonapronominit 1
Päivämääräharjoitus
Kirjoita päivämäärä numeroin ja paina Tarkista
Akun & Pellen Kielikoje
Sanavalmiutta ja Suomen kielen kiemuroita luotaava leikkisä peli, joka haastaa käyttäjän kielivalmiutta neljässä eri osa-alueessa. Kielikoje on tarkoitettu kaiken ikäisille. Pelin järjestää Aku Ankka-lehti ja Sanoma Magazines Finland Oy.
Murrepeli
Testaa murresanaston taitosi Ylen sivuilla. Hauska peli sopii 3.-6.-luokalle.
Vuorosanaviivan käyttö
Pelillinen tehtävä vaatii Internet Explorerin toimiakseen. Soveltuu 4.-6.luokkalaisille vuorosanaviivan käytön harjoitteluun.
Vuorosanat
Mummot hautausmaalla. Korjaa virheet tekstiin. Sopii 5.-6.luokkalaisille.
Vuorosanaviiva
Mummot lukee lehteä. Kirjoita lauseet oikein. Sopii 5.-6. luokkalaisille
Äidinkielen harjoituksia
Harjoituksia sanaluokista, sijamuodoista ja lauseenjäsenistä.
Paikallissijat
Taivuta sanoja kolmas ja kirja& kaikissa paikallissijoissa. Ensin yksikössä, sitten monikossa.
LyhennetestiKotimaisten kielten keskuksen testi suomen kielen lyhenteistä.
Kielenhuoltopeli
Monivalintatehtävässä valitaan oikein kirjoitettu vaihtoehto. Peli sopii 5.-6. luokalle.
Vinkkejä runoon
Runo, nonsense-lyriikka, tanka tai haiku...
Perunakellarin äidinkielen tehtävät
Kirjakuja
Yläkouluun sopivat pelit
Pidä Suomi siistinä
Alivaltiosihteerin kielikoulu, jossa harjoitellaan kolmea osa-aluetta:
alkukirjaimia, yhdyssanoja ja välimerkkejä. Aluksi on taitojen alkutestaus, jonka perusteella saat jatkotehtäviä. Tehtävätasot ovat perusvirkamiestaso, asiallinen virkamiestaso ja huippuvirkamiestaso. Pelissä on mahdollista suorittaa diplomeja eri tasoilta.
Kielenhuollon pikatesti
Kymmenen lauseen kielenhuoltotesti.
Pronominiralli
Pronominirallissa voit ratkaista pronominienkäytön mestaruuden Pronominirallin pikataipaleella. Tankkausasemilta ja välietapeilta on saatavissa vihjeitä ja sääntöjäkin.
Kielenhuoltopeli
YLE-opetuksen monivalintatehtävässä valitaan oikein kirjoitettu vaihtoehto.
Kirjoittajan ABC-testi
Kirjoittajan ABC-testissä on yhdeksän aihealuetta, joista kustakin viisi kysymystä kerrallaan. Testin alussa kysytään käyttäjänimi, jonka kirjoitettuasi voit aloittaa. Tehtävät saat näkyviin yksi kerrallaan tai vaihtoehtoisesti kaikki kerralla. Osion lopuksi siirrytään automaattisesti seuraavaan tehtävään, kunnes testi on ohi. Testin lopussa näytetään tulossivu, jossa on testin tulos eriteltynä tehtävittäin. Tuloksen voit halutessasi tulostaa paperille tai tallentaa tiedostoksi (File -> Save As).
Kielikukkasia
Kielikukkasia on PowerPoint-esitys (saatavilla myös HTML-versio), jossa jäljitetään kielivirheitä, tutkitaan omituisia tekstitapauksia, selvitetään merkillisiä merkityksiä ja löydetään ratkaisuja.
Tekstinkatsastus
Lue teksti läpi ja muodosta siitä kokonaisnäkemys (tekstikokonaisuuden haltuunotto). Katsasta teksti ja korjaa kaikki havaitsemasi ongelmat. Tehtävän tarkastus: Liikuttamalla kursoria tekstin päällä saat näkyviin kommentteja ja korjausehdotuksia tekstin ongelmakohdista.
Agricola-peli
Testaa Agricola-tietosi YLE-opetuksen pelissä.
Murrepeli
Yle-opetuksen hauska murrepeli.
Kirjakuja
Alivaltiosihteerin kielikoulu, jossa harjoitellaan kolmea osa-aluetta:
alkukirjaimia, yhdyssanoja ja välimerkkejä. Aluksi on taitojen alkutestaus, jonka perusteella saat jatkotehtäviä. Tehtävätasot ovat perusvirkamiestaso, asiallinen virkamiestaso ja huippuvirkamiestaso. Pelissä on mahdollista suorittaa diplomeja eri tasoilta.
Kielenhuollon pikatesti
Kymmenen lauseen kielenhuoltotesti.
Pronominiralli
Pronominirallissa voit ratkaista pronominienkäytön mestaruuden Pronominirallin pikataipaleella. Tankkausasemilta ja välietapeilta on saatavissa vihjeitä ja sääntöjäkin.
Kielenhuoltopeli
YLE-opetuksen monivalintatehtävässä valitaan oikein kirjoitettu vaihtoehto.
Kirjoittajan ABC-testi
Kirjoittajan ABC-testissä on yhdeksän aihealuetta, joista kustakin viisi kysymystä kerrallaan. Testin alussa kysytään käyttäjänimi, jonka kirjoitettuasi voit aloittaa. Tehtävät saat näkyviin yksi kerrallaan tai vaihtoehtoisesti kaikki kerralla. Osion lopuksi siirrytään automaattisesti seuraavaan tehtävään, kunnes testi on ohi. Testin lopussa näytetään tulossivu, jossa on testin tulos eriteltynä tehtävittäin. Tuloksen voit halutessasi tulostaa paperille tai tallentaa tiedostoksi (File -> Save As).
Kielikukkasia
Kielikukkasia on PowerPoint-esitys (saatavilla myös HTML-versio), jossa jäljitetään kielivirheitä, tutkitaan omituisia tekstitapauksia, selvitetään merkillisiä merkityksiä ja löydetään ratkaisuja.
Tekstinkatsastus
Lue teksti läpi ja muodosta siitä kokonaisnäkemys (tekstikokonaisuuden haltuunotto). Katsasta teksti ja korjaa kaikki havaitsemasi ongelmat. Tehtävän tarkastus: Liikuttamalla kursoria tekstin päällä saat näkyviin kommentteja ja korjausehdotuksia tekstin ongelmakohdista.
Agricola-peli
Testaa Agricola-tietosi YLE-opetuksen pelissä.
Murrepeli
Yle-opetuksen hauska murrepeli.
Kirjakuja
Oppimispelejä lukioon
Kirjallisuuspeli "Lord of the Flies"
Lord of the Flies Game
Lord of the Flies Game
Who are the different characters in the book Lord of the Flies? What is a symbol? How can you interpret the book?
Have you read the book Lord of the Flies? William Golding's first novel, Lord of the Flies, published in 1954, rapidly became a world success and has been read by tens of millions of readers. If you are one of them, you may challenge your memory with this game. If you haven't read the book, read it and come back! It's an exciting book about a group of young boys who are isolated on a desert island.
This game presents one possible interpretation of Golding's book, which is no more legitimate than any other. As Golding himself claimed, "The right interpretation is the one that rises to the reader the first time he reads the book."
The aim of this game is to introduce some basic analytical aspects of the book and to challenge the reader's memory through play.
For instructions on how to play the game, click on the HELP button found at the bottom of the game window.
Lord of the Flies Game
Lord of the Flies Game
Who are the different characters in the book Lord of the Flies? What is a symbol? How can you interpret the book?
Have you read the book Lord of the Flies? William Golding's first novel, Lord of the Flies, published in 1954, rapidly became a world success and has been read by tens of millions of readers. If you are one of them, you may challenge your memory with this game. If you haven't read the book, read it and come back! It's an exciting book about a group of young boys who are isolated on a desert island.
This game presents one possible interpretation of Golding's book, which is no more legitimate than any other. As Golding himself claimed, "The right interpretation is the one that rises to the reader the first time he reads the book."
The aim of this game is to introduce some basic analytical aspects of the book and to challenge the reader's memory through play.
For instructions on how to play the game, click on the HELP button found at the bottom of the game window.