Yläkoulu

Yläkouluun

Cell Craftin pääosassa on kaksi vesinokkaeläinbiologia, jotka saavat tehtäväkseen tutkia solun selviämistä erilaisissa olosuhteissa. Pelissä pelataan omalla solulla, joka saa vähitellen uusia ominaisuuksia. Pelkkää valejalalla liikkumista peli ei kuitenkaan ole, sillä solu joutuu aika ajoin puolustautumaan esimerkiksi erilaisia virushyökkäyksiä vastaan.

Peli on englanninkielinen, mutta perusenglannilla pärjännee pitkälle. Biologiset termit selitetään napakasti. Tietotasoltaan peli sopinee paremmin lukiolaisille, mutta miksipä tätä ei voisi peruskoululainenkin pelata huvikseen.

Pelaamiseen tarvitaan toimiva Flash.

Lähde:Maikan työkalupakki -blogi http://maikanpakki.blogspot.fi/

Pandemic II:n idea on melko synkkä, mutta itse peli on kaikessa kauheudessaan koukuttava. Pelin tavoitteena on tartuttaa koko ihmiskuntaan tarttuva tauti mahdollisimman tehokkaasti ja sen verran nopeasti, että lääkettä ei ehditä kehittää eivätkä saarivaltiot sulkea rajojaan.

Peliä voi pelata viruksena, bakteerina tai loisena, joista jokaisella on erilaisia ominaisuuksia. Pelin edetessä itselleen saa kerättyä pisteitä, joilla voi ostaa taudinaiheuttajalleen erilaisia tartuntatapoja ja oireita.

Pandemic II:n avulla saa havainnollistettua tautien leviämistapoja ja se laittaa pohtimaan sitä millainen on “hyvä” taudinaiheuttaja ja miksi niitä on niin hankala pysäyttää.

AppStoresta löytyy pelin kehittyneempi versio nimellä Plague Inc.

Lähde:Maikan työkalupakki -blogi http://maikanpakki.blogspot.fi/

Kalapeli
Kalatalouden keskusliiton kalapelissä harjoitellaan kalalajien nimiä muistipelin avulla. Muistipelissä kaksi vaikeustasoa. Peleihin liittyy myös hyvät tietosivut kaloista ja kalastuksesta kuvineen ja videoleikkeineen. Materiaali sopii Suomen järvikalojen opiskeluun 7. luokalla OPS:n Järviekosysteemi-kokonaisuudessa.
WolfQuest-pelissä pelaaja pääsee kokeilemaan suden elämää liikkumalla laajassa 3D-ympäristössä, joka on mallinnettu Yellowstonen kansallispuiston mukaan. Peli sopii OPS:n 7. luokan Amerikan maantiedon jaksoon. Peli on englanninkielinen.

Vesikoulu
Vesi-Instituutti WANDER:in peli juomaveden ja jäteveden käsittelystä. Ylä- ja alakoululaisille on kehitelty omat pelinsä. Pelin lopuksi on testi vesitiedon hallinnasta. Opettajalle on tarjolla aiheista tietopaketit opettajan osiossa. Peli sopii OPS:n 7. luokan järviekosysteemi- tai ympäristönsuojelu-jaksoon.

Jätevisa
Pelissä yritetään ratkaista mahdollisimman nopeasti monivalintatehtäviä. Pelissä on hauskassa muodossa tietoa mm. kulutustottumuksista, jätteiden hyödyntämisestä ja ympäristönsuojelusta.

Seagull strikes back

WWF:n pieni peli, jossa muistutetaan ryöstökalastuksen haitoista myös ympäröivälle luonnolle. Pelissä merilokit kostavat kalastajille. Pelin yhteydestä löytyy myös tietoa kalastuksen ympäristövaikutuksista. Sopii esim. 7 luokan vesistöjen ekosysteemi-jaksoon.
Laaja tietopaketti suosta, sen suojelusta ja hyötykäytöstä. Linkin takaa löytyy monia eritasoisia pelejä liittyen suohon asiantuntijoiden laatimasta oppimispelistä koululaisten laatimiin peleihin ja tehtäviin.

Lintubongauspeli
Tunnista lintuja valokuvista. Voit valita 3 eri vaikeustasoa. Kielivalikosta voi valita 12 eri kielestä mm. suomen, ruotsin tai englannin, tai lintujen tieteelliset nimet.
Metsästä kadonnutta ekotietoa liikenne-, ruoka-, asuminen-, tavarat- ja vapaa-aika-planeetoilta. Peli soveltuu yläkouluikäisille OPS:n ympäristökasvatuksen jaksoon, missä pohditaan lähiympäristön tilaa parantavia toimia sekä omaa ympäristökäyttäytymistä.

Switch them off
WWF:n pienpeli, jossa suojellaan luontoa ja hidastetaan ilmastonmuutosta sulkemalla saastuttavia hiilivoimalaitoksia. Peli soveltuu yläkouluikäisille OPS:n ympäristökasvatuksen jaksoon, missä pohditaan lähiympäristön tilaa parantavia toimia sekä omaa ympäristökäyttäytymistä.

Earth hour-game
WWF:n pieni energiansäästöpeli. Sammuta mahdollisimman monta lamppua 2 minuutissa. Englanninkielisellä sivulla löytyy myös tietoa earth hour-kampanjan taustoista. Peli soveltuu yläkouluikäisille OPS:n ympäristökasvatuksen jaksoon, missä pohditaan lähiympäristön tilaa parantavia toimia sekä omaa ympäristökäyttäytymistä.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä