TVT

Yleisimpiä näppäinkomentoja

ctrl + c kopioi
ctrl + v liitä kopioitu
ctrl + a valitse kaikki
ctrl + z kumoa
ctrl + y tee uudelleen


win + d avaa välittömästi työpöytänäkymän
win + s  haku tietokoneelta
win ja nuolet saat muutettua avoimen ikkunan paikkaa ja kokoa
win ja L lukitse kone
2 hiiren vasenta klikkausta valitse sana tekstistä
3 hiiren vasenta klikkausta valitse kappale tekstistä


ctrl + f etsi sivulta
ctrl + plus- tai
miinusmerkki
zoomaa
ctrl + B/U/I lihavoi, alleviivaa, kursivoi
ctrl + s tallenna esim. Word
ctrl ja nuolet liiku sana tai kappale kerrallaan tekstissä

Yleisimpiä tiedostomuotoja

Tiedostomuoto ilmaisee tietokoneiden tallennusmedialle talletetun tiedoston rakenteen. Tunnistamisen helpottamiseksi käytetään tiedostopäätteitä. Tunnistat ne tiedostonimen lopussa pisteellä eroteltuna (esim. testi.jpg)

Yleismpiä tiedostonimiä ja niiden lyhenteet:

Videotiedostot:

Tiedostopääte Tiedostomuoto
.avi Microsoftin videotiedostomuoto
.MPEG-4 (mp.4) Yleisimpiä videoformaatteja
QuickTime Applen käyttämä videotiedostomuoto


Kuvatiedostot:

Tiedostopääte  
.jpg (JPEG) Yleisimpiä selaimessa käytettäviä kuvatiedostomuotoja (heikompi laatu)
.bmp Microsoft Windows bitmap (pakkaamaton tiedosto
.gif häviötön tiedostomuoto (mahdollistaa pienen liikkuvan animaation)


Äänitiedostot:

Tiedostopääte Tiedostomuoto
.wav Microsoftin tiedostomuoto (parempi laatu, isompi tiedostokoko)
.mp3 Yleisin musiikin jakelussa käytettävä muoto (pienempi koko)
.FLAC häviötön äänenpakkausjärjestelmä (patentiton)
.MIDI soitinäänet tallentava tiedostomuoto


Tekstitiedostomuodot:

Tiedostopääte Tiedostomuoto
.doc Microsoft Office Word-dokumentti
.txt tekstimerkkitiedosto

KOODAUSTA

Tee tehtävät numerojärjestyksessä (kukin tehtävä loppuun asti).

1) Angry Birds https://studio.code.org/hoc/1

2) Minecraft https://code.org/minecraft

Seuraavaksi opetellaan liikkumista, kääntymistä ja parametrien antamista. Kun olet valmis, katso ohjelman koodi (JavaScript).

3) Frozen https://studio.code.org/s/frozen/stage/1/puzzle/1

4) Taiteilija https://studio.code.org/s/artist/stage/1/puzzle/1

Lisäharjoituksia
Mehiläinen: silmukoita https://studio.code.org/s/course1/stage/14/puzzle/1
Mehiläinen: funktiot https://studio.code.org/s/course3/stage/6/puzzle/1

5) Sitten kokeillaan pelin tekemistä. Sen avulla opitaan, mitä tarkoittaa, että tietokoneohjelma on vuorovaikutteinen ja mitä ohjelmoinnissa tarkoittaa event eli tapahtuma. Valitse joku näistä:
Flappy https://studio.code.org/flappy/1
Bounce https://studio.code.org/s/course3/stage/15/puzzle/1
Star Wars https://code.org/starwars

OPEN OPETUSMATERIAALI https://koodikerho.fi/wp-content/uploads/2017/11/Koodikerho-2.0-opetusmateriaali.pdf

Esimerkki: Dance Party https://studio.code.org/s/dance-2019/stage/1/puzzle/1

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä