Ryhmäprojekti

Opintojaksoon liittyvän projektin ohjeistus

Välietapit/-ohjaukset (kesto n. 30-60 min)
  • Sopikaa ajankohta (10.–21.1.) jolloin esittelette Jannelle ja Siljalle (viesti: silja.m.penttinen@jyu.fi) aiheenne, luonnoksenne projektistanne ja aikatauluhahmotelmanne (ehdottakaa muutamia sopivia päiviä)
  • n. 2-4 viikkoa tämän jälkeen: ryhmän oma ensimmäinen ”väliohjaustapaaminen”, sisällöllinen ohjaus
  • tarvittaessa muita ohjauksia ja yhteydenpitoa, kysymykset ja yhteydenotot Siljalle
Ryhmäprojekti

Projektin laajuus on kokonaisuudessaan 1,5 opintopistettä (n. 40 h työtä / opiskelija). Käytettävä tuntimäärä kattaa projektin eri vaiheet suunnittelusta lähdekirjallisuuteen perehtymiseen ja varsinaiseen toteutukseen. Projekti voi esim. olla opetuskokeilu, kirjallisuuskatsaus/pienoistutkimus, oma laajempi ohjelmointityö tai lasten ja nuorten Innokas-ohjelmointitapahtumassa mukana oleminen Norssilla 30.3.2021. Valitkaa aihe, joka parhaiten tukee omaa oppimistanne opintojaksolla (mihin haluatte syventyä? millainen osaaminen kehittää parhaiten asiantuntijuuttanne?). Alla on kuvattu suuntaviivoja eri projektityyppien laajuudesta ja niihin käytettävästä ajasta.

Huom. ryhmäprojektiin tulee soveltaa kurssin lähdekirjallisuutta (ks. lista) tai muuta aihealueen (tutkimus)kirjallisuutta.

Kirjallisuuskatsaus tai pienoistutkimus
Tutkimusperustaisen kirjallisuuskatsauksen/pienoistutkimuksen laajuus on kokonaisuudessaan n. 1012 sivua.

Opetuskokeilu
Tavoitteena on 2–3 oppitunnin mittainen opetustuokio/kokonaisuus oppilaiden kanssa (Juha voi tarvittaessa auttaa luokan etsimisessä kokeilua varten). Opetuskokeiluun kuuluu havainnointi ennen kokeilua (1-2 h), opetuksen sekä materiaalien suunnitteleminen/valmistaminen, varsinainen opetuskokeilu ja kokeilun jälkipohdinta.

Oma ohjelmointityö/oman ohjelmointiosaamisen syventäminen
Ohjelmointityö koostuu omavalintaisen ohjelmointityön suunnittelusta/tavoitteiden asettamisesta, ohjelmointiympäristön valinnasta (esim. Scratch, Micro:bit, Lego EV3, Gdevelop) sekä siihen perehtymisestä ja itse ohjelmoinnista käytännössä. Projektin laajuuden voi laskea/suunnitella seuraavien kertoimien avulla (laajuus 40 h / opiskelija):

  • suunnittelu/oppimistavoitteiden asettaminen, ohjelmointiympäristöön perehtyminen ja valinta: 1 h vastaa 2h
  • ohjelmointi käytännössä 1 h vastaa 5 h
Lasten ja nuorten ohjelmointitapahtuma (Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnaus) Norssilla 30.3.2021
Projekti voi olla tapahtuman järjestelyissä mukana olemista, mahdollisten työpajojen tai toimintapisteiden suunnittelua ja ohjaamista tai mahdollisten kilpailulajien tuomarointia sekä jälkipohdintaa. Tehtävänkuva tarkentuu lähempänä. Tapahtumassa mukana oloon saa perehdytyksen. Tutustu tapahtumaan halutessasi etukäteen: https://www.innokas.fi/turnaus/

Eppujen koodauskerho (alkaa Norssilla joulukuussa)
Projekti voi olla koodauskerhon toiminnan suunnittelua, kerhokertojen vetämistä tms. Laajuus vertautuu opetuskokeiluun (ks. opetuskokeilu).

Muu/opiskelijoiden ehdottama
Muoto ja laajuus neuvotellaan yhdessä opintojakson opettajien kanssa.

Ryhmäprojektin palautuskansio

Tähän kansioon ryhmäprojektin palautus. Palautukset ovat kaikkien kurssin jäsenten nähtävissä vertaisarviointia varten.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki
  • Palauta äänitallenne

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä