OTPP1020 Hybridit oppimisympäristöt ja niiden pedagoginen kehittäminen
Ryhmiin jakautuminen: oppimateriaalitehtävä
- yhteisöllisen oppimisen alustat
- pelillistäminen oppimisessa Riikka, Inka, Henri, Niklas
- pakopelit oppimisessa
- simulaatiot oppimisessa
- laajennettu todellisuus (XR) oppimisessa
- AI oppimisessa. Kreetta, Virpi
- Virtuaalitodellisuus (VR) oppimisessa Annika, Roosa, Riia
AR-sovelluksiin tutustuminen
Lataa yksi tai useampi seuraavista lisätyn todellisuuden (AR, augmented reality) sovelluksista mobiililaitteellesi ja kokeile sitä joku ilta tähtitaivaan alla. Valmistaudu kertomaan seuraavalla kerralla kokemuksistasi ja ajatuksistasi niiden hyödynnettävyydestä oppimisessa.
HUOM! Useissa näistä sovelluksista on olemassa sekä ilmainen versio että enemmän ominaisuuksia sisältävä maksullinen versio. Ilmaisella versiolla pääset oikein hyvin testaamaan sovelluksen AR-ominaisuuksia. Sovelluksille kannattaa sallia sijaintitiedot sovellusta käytettäessa. Varmistakaa myös, että sovelluksissa on kompassi päällä/käytössä. Ilmaisversioiden ikävänä puolena on, että ne sisältävät lähes poikkeuksetta mainoksia, niin nämäkin tai ainakin suurin osa näistä. Sovellukset ovat listoilla täysin sattumanvaraisessa järjestyksessä, eli paremmuus tms. järjestyksessä.Applen AppStoresta löytyviä sovelluksia:
- Night Sky
- SkyView Lite
- Sky Tonight - Tähtikartta AR
- Sky Guide
- Sky Tonight - Star Gazer Guide
- Star Tracker
- SkySafari
- Stellarium
Maksullinen erityisesti lapsille suunnattu sovellus (Android): Sar Walk Kids (1,09€)
OTPP1020 Hybridit oppimisympäristöt ja niiden pedagoginen kehittäminen
Opintojaksolla perehdytään hybrideihin oppimisympäristöihin mm. laajennettujen todellisuuksin (XR) kautta. Opintojakson suoritettuasi
- pystyt arvioimaan ja hyödyntämään erilaisten oppimisympäristöjen soveltuvuutta ja käytettävyyttä oppimisprosessin suunnittelussa ja toteuttamisessa
- olet omaksunut erilaisten teknologisten oppimisympäristöjen hyödyntämisen osana tulevaa opettajan asiantuntijuutta.
- ymmärrät teknologisten oppimisympäristöjen toimintaperiaatteita
- pystyt yhdistämään erilaisia oppimisympäristöjä mielekkäiksi oppimista edistäviksi kokonaisuuksiksi
- olet omaksunut rohkean, kokeilevan ja innostuneen tavan käyttää oppimisen teknologioita sekä uskaltaa rohkeasti ennakoida ja visioida koulumaailman teknologista kehitystä
Opintojakson työskentely on mitoitettu seuravalla tavalla:
- 3 op (80 tuntia) kontaktiopetus tehtävineen (reflektio- ja ennakkotehtävät) ja arviointeineen
- 2 op (54 tuntia) pienryhmätehtävä arviointeineen
Opintojakson ohjelma
Ajankohta | Toteutus kokoonnumme Zoomissa https://jyufi.zoom.us/j/62986481506, ellei toisin ilmoiteta |
Tehtävät, muuta huomioitavaa |
Vko 3: Ma 17.01.2022 12.30–14.45 (3 h) |
Orientoituminen opintojaksoon ja sen sisältöihin |
Kotitehtäväksi reflektiotehtävä |
Vko 4: Ma 24.01.2022 12.30–14.45 (3 h) |
Syötetyöskentely: pelillisyys, pakohuoneet (Tuula, Emilia, Silja) | |
Vko 5: Ma 31.01.2022 12.30–14.45 (3 h) |
Syötetyöskentely: pelillisyys (Tuula, Emilia) | Ennakkotehtävänä |
Vko 6: Ma 07.02.2022 12.30–14.45 (3 h) |
Syötetyöskentely: Simulaatiot (Mikko ym.) |
Ennakkotehtävänä (linkki tullut tallenteeseen) |
Vko 7:
Ma 14.02.2022 12.30–14.45 (3 h) |
Syötetyöskentely: XR - eXtended Reality, laajennettu todellisuus, joka on kattokäsite VR:lle (virtuaalitodellisuus), AR:lle (lisätty todellisuus) ja MR:lle (yhdistetty todellisuus) (Memma, Silja) |
Ennakkotehtävänä: |
Vko 8: Ma 21.02.2022 12.30–14.45 (3 h) |
Syötetyöskentely: AI, analytiikka Verkkomateriaaliprojektiryhmiin jakautuminen ja työskentelyn ohjeistus |
Ennakkotehtävänä: |
Viikot 9 - 10 | Tiimien itsenäistä työskentelyä | |
Vko 11: Ma 14.03.2022 12.30–14.45 (3 h) | Verkkomateriaaliprojektien työstämistä ja ohjausta tarvitseville | |
Viikot 12 - 13: | Tiimien itsenäistä työskentelyä, ohjausta tarjolla tarpeen mukaan | |
Vko 14: Ma 04.04.2022 12.30–16.00 (4 h) | Verkkomateriaaliprojektien purku ja opintojakson päätös | |
Viikolta 14 alkaen itsearviointien laadinta ja viimeistely, ks. kriteerit opintojakson arviointisivulta
|