Kasvatusalan asiantuntijoiden digiosaamisen kehittäminen

Kasvatusalan asiantuntijan digiosaamisen itsearviointi

Tervetuloa arvioimaan omaa kasvatusalan asiantuntijan/ opettajan digiosaamistasi Peda.netin arviointityökalun avulla! Toivomme itsearvioinnin ohjaavan sinua kehittämään TVT-taitojesi/digiosaamisesi oppimisprosessista tavoitteellisen oppimisprosessin. Itsearvioinnissa tarkastelet omaa digiosaamistasi neljällä osa-alueella, jotka ovat 1) Digitaalisen sisällön käyttö ja tuottaminen, 2) Digitaalinen viestintä ja yhteistoiminta, 3) Digitaalinen kansalaisuus ja 4) Digitaalinen pedagogiikka. Tällä arviointimallilla pyrimme mm. tuomaan läpinäkyvyyttä TVT-osaamiseen sinulle oppijana ammatillisen kehittymisesi tukemista varten. Jokainen osa-alue on jakaantunut alakategorioihin eli osatavoitteisiin, ja niitä arvioidaan kutakin omilla kriteereillään. Alakategoriat näet alla olevasta kuvasta.


Toimi näin:

1) Alta löydät itsearviointiarviointimoduulin. Aloita itsearvioinnin täyttäminen klikkaamalla joko nimeäsi tai ensimmäistä arviointikohdetta 1.1. ja jatka itsearvioinnin täyttämistä huolellisesti. Tallenna vastauksesi. Voit halutessasi perustella vastauksiasi (tämä on hyödyksi ammatillista kehittymistäsi varten).

2) Mene OmaanTilaasi, ja klikkaa vasemmasta navigointipalkista Arviointihistoria-sivua. Sivulla pitäisi näkyä tekemäsi digiosaamisen itsearviointi. Tulevaisuudessa kaikki Peda.netissä työkalun avulla tekemäsi arvioinnit näkyvät historiassasi, ja aina kun esimerkiksi itsearvioit omaa digiosaamistasi, tallentuu se samaan historiaan, eli voit seurata oman osaamisesi kehittymistä tätä kautta.

Peda.netin arviointityökalua ja opettajankoulutuksen arviointikäytänteitä on kehitetty osana OPA-hanketta (Opettajien arviointiosaaminen oppimisen, osallisuuden ja tuen toteutumisen edistäjänä), ja tavoitteenamme hankkeessa on edistää tavoiteorientoitunutta ja kriteeriviitteistä (/perusteista) formatiivista arviointia hyödyntämällä digitaalista oppimisympäristöä. Kehitystyötä voit lukea

Kasvatusalan asiantuntijan digiosaamisen itsearviointityökalu

Tavoitteet

1 Digitaalisen sisällön käyttö ja tuottaminen

Tavoitteet:
1.1 Digitaalisten resurssien valinta ja käyttö
1.2 Digitaalisen sisällön tuottaminen ja kehittäminen
1.3 Tekijänoikeudet ja lisenssit
1.4 Ohjelmoinnillinen ajattelu

1.1 Digitaalisten resurssien valinta ja käyttö
  • 1.1.1 Kyky arvioida digitaalista informaatiota (monilukutaito)
  • 1.1.2 Kyky valita ja käyttää digitaalisia resursseja ja työkaluja (esimerkiksi verkkosivustoja, kuvamateriaalia, oppimisympäristöjä, sosiaalisen median palveluita, lisättyä ja virtuaalista todellisuutta jne.)
1.2 Digitaalisen sisällön tuottaminen ja kehittäminen
  • 1.2.1 Kyky luoda ja edelleen kehittää sisältöä digitaalisten työkalujen avulla
1.3 Tekijänoikeudet ja lisenssit
  • 1.3.1 Tietämys ja ymmärrys tekijänoikeuksista ja lisensseistä sekä kyky soveltaa ja käyttää niitä
1.4 Ohjelmoinnillinen ajattelu
  • 1.4.1 Tietämys ja ymmärrys ohjelmointikielistä ja ohjelmoinnillisesta ajattelusta sekä kyky ohjelmoida (graafisia ympäristöjä ovat esim. Scratch, Code.org, Lightbot, Kodu; ohjelmoitavia laitteita ovat esim. Bee-Bot, Micro:Bit; tekstipohjaisia ohjelmointikieliä ovat esim. C, Java, PHP tai C++)

2 Digitaalinen viestintä ja yhteistoiminta

Tavoitteet:
2.1 Viestintä teknologiaa ja sosiaalista mediaa hyödyntäen
2.2 Informaation ja resurssien jakaminen
2.3 Verkko-osallistuminen
2.4 Yhteistoiminta digitaalisen teknologian välityksellä

2.1 Viestintä teknologiaa ja sosiaalista mediaa hyödyntäen
  • 2.1.1 Kyky valikoida erilaisia digitaalisia viestintäkanavia kohderyhmän mukaan
  • 2.1.2 Kyky ymmärtää ja hyödyntää eri ikäryhmien digitaalisten viestintätyökalujen käyttöä koskevaa informaatiota
2.2 Informaation ja resurssien jakaminen
  • 2.2.1 Kyky jakaa informaatiota ja digitaalisia resursseja (esim. kuvia, tiedostoja, sivustoja, videoita) toisten kanssa
2.3 Verkko-osallistuminen
  • 2.3.1 Kyky osallistua verkkoyhteisöihin
  • 2.3.2 Halukkuus ja kyky kehittää digitaitoja verkossa olevien tilaisuuksien (esim. webinaarit ja MOOCit) avulla
2.4 Yhteistoiminta digitaalisen teknologian välityksellä
  • 2.4.1 Kyky tehdä yhteistyötä verkossa tiedon rakentamiseksi ja resurssien luomiseksi

3 Digitaalinen kansalaisuus

Tavoitteet:
3.1 Käyttäytyminen verkossa
3.2. Digitaalisen identiteetin hallinta
3.3 Laitteiden suojaaminen
3.4. Terveys ja ympäristö

3.1 Käyttäytyminen verkossa
  • 3.1.1 Tietämys ja kyvykkyys asianmukaisesta vuorovaikutuksesta verkossa sekä verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksen erityispiirteistä (netiketti)
  • 3.1.2 Kyky tunnistaa sopimaton verkkokäyttäytyminen ja kehittää strategioita sen tunnistamiseksi ja siihen puuttumiseksi (esim. kiusaaminen verkossa, huijaukset
3.2. Digitaalisen identiteetin hallinta
  • 3.2.1 Kyky luoda ja hallita digitaalisia identiteettejäni turvallisesti
  • 3.2.2 Kyky suojella yksityisyyttä ja henkilökohtaista dataa digitaalisissa ympäristöissä
3.3 Laitteiden suojaaminen
  • 3.3.1 Kyky suojata omat laitteet digitaalisessa ympäristössä
3.4. Terveys ja ympäristö
  • 3.4.1 Kyky välttää teknologian käytöstä koituvat terveysriskit
  • 3.4.2 Kyky minimoida digitaalisen teknologian ympäristövaikutukset

4 Digitaalinen pedagogiikka

Tavoitteet:
4.1 Oppimisprosessin suunnittelu ja toteutus digitaalisen teknologian avulla
4.2 Digitaalisten oppimisympäristöjen suunnittelu ja hallinta
4.3 Digitaalisten arviointityökalujen hyödyntäminen

4.1 Oppimisprosessin suunnittelu ja toteutus digitaalisen teknologian avulla
  • 4.1.1 Valmiudet digitaalisten teknologioiden hyödyntämiseen ja kehittämiseen oppimisprosesseissa
  • 4.1.2 Suhde digitaalisen teknologian käyttöön ja vaikutukseen oppimisprosesseissa
  • 4.1.3 Kyky hyödyntää digitaalisia teknologioita oppijoiden sitouttamiseksi sekä pedagogisten strategioiden vaihtelemiseksi (esim. pelillisyys, oppimisympäristöt)
  • 4.1.4 Pedagoginen kyky käyttää digitaalisia teknologioita yksilöllisen oppimisen tukena
  • 4.1.5 Kyky suunnitella teknologiaa hyödyntäviä yhteistoiminnallisia työtapoja
  • 4.1.6 Kyky käyttää digitaalisia työvälineitä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa tai projekteissa
  • 4.1.7 Kyky opettaa ohjelmoinnillista ajattelua ja käyttää ohjelmoinnin apuvälineitä (esim. Bee-Bot, Scratch, Lego EV3, Micro:Bit) oppijoiden kanssa
4.2 Digitaalisten oppimisympäristöjen suunnittelu ja hallinta
  • 4.2.1. Kyky valita ja sisällyttää digitaalisia teknologioita oppimisprosesseihin
  • 4.2.2. Kyky hallita digitaalista oppimisympäristöä ja ohjata digitaalisia teknologioita käyttäviä oppijoita
  • 4.2.3 Kyky käyttää verkkopohjaisia oppimisympäristöjä
4.3 Digitaalisten arviointityökalujen hyödyntäminen
  • 4.3.1 Valmius käyttää digitaalisia arviointityökaluja erityyppisten arviointimuotojen tukena
  • 4.3.2 Kyky ohjata oppijoita hyödyntämään digitaalisia itse- ja vertaisarviointityökaluja
  • 4.3.3 Kyky käyttää digitaalisia teknologioita tukemaan metakognitiostrategioita ja -käytäntöjä oppijoiden kanssa (esim. bloggaamisen, vloggaamisen ja muunlaisen tuottamisen tuella)

Arviointitavat

  • Itsearviointi = Itsearviointi

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdä arviointikortteja.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä