ICT-world ja kokeilukeskus

Esittelyssä

ICT WORLD JA KOKEILUPISTE

”SuperPark Jyväskylä on SuperPark – perheen tuorein puisto, joka avattiin heinäkuussa Jyväskylään. SuperPark tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet iloisen liikunnan tuottamiseen niin lapsille, kuin aikuisväellekin. Pienten lasten seikkailualue, Freestyle Hall, sekä Game Arena tuovat myös huikeat mahdollisuudet retkien, liikuntatuntien sekä virkistyspäivien viettämiseen normaalin työ- ja kouluarjen keskellä. Vahva tavoitteemme on olla mukanayhteistyökumppanina myös hienossa Liikkuva koulu- hankkeessa. Tervetuloa tutustumaan! ” Mahdollisuus tutustua Superparkiin klo 9-11 välillä.

Digitaalinen tarinankerronnan projekti varhaiskasvatuksessa
STORIES-hankkeessa mukana olevat päiväkodit ja tutkijat esittelevät lasten kanssa toteutettuja digitarinoita sekä toiminnassa käytettyjä välineitä ja sovelluksia (iTheatre, Puppet Pals, Toontastic 3D, Book Creator, iMovie, iMotion).
Yhteyshenkilö projektitutkija Tuula Nousiainen, tuula.j.nousiainen@jyu.fi

”Tunne-etsivät – digitaalinen oppimisympäristö 5-12 –vuotiaiden lasten tunnetaitojen harjoitteluun.”
Sari Lipponen, yliopistonopettaja, varhaiskasvatus

Tule kokeilemaan Tabletkoulun uuden OPS:n mukaista oppimista käytännössä!
Tabletkoulun kokeilupisteessä pääset tutustumaan täysin uudenlaiseen oppimateriaaliin. Tabletkoulun monipuoliset sisällöt valmiine harjoituksineen ja helppokäyttöisine työkaluineen tukevat uudenlaista opetusta, oppimista ja arviointia. Tuo päätelaite mukanasi ja koe oppilaana, miten Tabletkoulun avulla toteutat uuden opetussuunitelman mukaista oppimista.

Google Expedition VR oppituntien elävöittäjänä.
“Kuvittele, että voisit tutkia sekä koralliriuttoja että Marsin pintaa samana päivänä. Expeditionsin avulla opettajat voivat johdattaa oppilaansa mukaansatempaaville virtuaalimatkoille.”

Chromebook kokeilualue. Miten toimii kynällinen Chromebook, mitä hyötyä on kosketusnäytöstä, miten käyttää Chromebookkia tehokkaasti luokkahuoneessa.

Konneveden kouluilla on otettu käyttöön luokkien välisessä kansainvälisessä yhteyden pidossa 3-D virtuaaliluokka.
OPH:n rahoittama Virtual Friends In Cloud -hanke jatkaa Konneveden koulujen aktiivista kansainvälisyystoimintaa tuomalla oppilaiden työt ja reaaliaikaisen yhteyden pidon yhteisiin virtuaaliluokkiin. Hankkeiden tavoitteena on koota oppilaiden työt 3-D ympäristöön, työskennellä yhteisten projektien parissa, jakaa kokemuksia ja tavata kavereita myös reaaliaikaisen video -yhteyden avulla. Tähän käyttöön on valjastettu pelkällä selaimella toimiva FinPeda oy:n Meshmoon virtuaalioppimisympäristö. Tervetuloa tutustumaan ja kokeilemaan! Toteuttaa Konneveden opettajat

Miten virtuaalitodellisuus (VR) voisi rikastuttaa oppimista? Tule sukeltamaan virtuaalitodellisuuden syövereihin mm. HTC Vive -virtuaalilasien avulla ja VRZoom pyörän kokeilulla yhdistettynä HTC Viveen sekä keskustelemaan VR:n mahdollisuuksista.

Minecraft Äänekoski – Nuoret kaupunkisuunnittelijoina
POKEn ja Äänekosken kaupungin yhteistyönä nuoret ovat mallintaneet Äänekosken Minecraft-peliin. Hanke on esimerkki yhteisöllisestä tiedonrakentamisesta ja yhdessä tekemisestä. Projektissa nähdään huimasti mahdollisuuksia nuorten osallistamiseen ja kaupungin kehittämiseen. Nuoret ovat mm. suunnitelleet peliin jo heitä kiinnostavia toimintoja Äänekosken keskusaukiolle. https://www.poke.fi/fi/ajankohtaista/?a=viewItem&itemid=642
Tule tapaamaan POKEn opettajaa Pekka Oulia, joka esittelee mitä kaikkea Minecraftin avulla voi opiskella.

Digitaalinen kynä – oppimisen ja opetuksen uusi työkalu
Windows 10 tietokoneissa on kosketusnäyttä ja digitaalinen kynä, jonka avulla sekä opettaja että opiskelija voi tuoda kynätyöskentelyn osaksi sähköistä portfoliota. Digitaalinen kynä tarjoaa mahdollisuuksia myös matematiikan opiskeluun. Lue lisää:https://uusioppimisenmaailma.com/2017/10/19/hameenkylan-koulussa-matematiikkaa-ja-fysiikkaa-opiskellaan-digitaalisen-kynan-avulla/Tule kokeilemaan uusia Dellin kynällisiä laitteita ja tutustumaan miten digitaalisella kynällä voi nopeuttaa opettajan arkea esim. arvostelussa. Myös opiskelija voi havainnollistaa oppimaansa ajatuskarttojen ja uudenlaisten muistiinpanojen avulla. Tervetuloa tutustumaan!

Mitä on green screen -teknologia ja miten sitä voisi hyödyntää oppimisessa?
Entä kiinnostaisiko sinua tehdä animaatioita oppilaittesi kanssa? Tule tutustumaan animaatioiden tekoon ja green screenin hyödyntämiseen okl:n opiskelijoiden ohjauksessa. Voit käydä ihan vain tutustumassa tai jäädä pidemmäksi aikaa tekemään omaa animaatiota. Tervetuloa niin aloittelijat kuin animaatiokonkaritkin.

Innokas-verkosto / Koko Suomi koodaa
Tule tutustumaan ja testaamaan "vanhat kunnon vempeleet" kuin myös uudet ja ällistyttävät tuulet ohjelmoinnin ja robotiikan oppimiskäytössä. Uudet uteliaat kokeilijat ja kokeneet konkarit ovat yhtä lailla lämpimästi tervetulleita. Esittelypisteellä Innokas-verkosto sekä Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan koulutusteknologian opiskelijat opastavat ohjelmoinnin mahdollisuuksiin.


Jyväskylän Perusopetuksen sähköiset oppimisympäristöt
Google Classroom oppilaiden oppimisympäristönä. O365-Teams opettajien yhteisenä työskentely-ympäristönä.

Tule tutustumaan uuteen Peda.net arviointityövälineeseen
Mitä arvioidaan? Kunta tai oppilaitos voi luoda arviointipohjia, joihin voi määritellä arvioinnin tavoitteet ja kriteerit vapaasti. Opettajat voivat hyödyntää arvioinnissaan useita eri arviointipohjia ja poimia näistä tavoitteita ja arviointikriteereitä esim. monialaisia oppimiskokonaisuuksia koskien. Arviointityöväline mahdollistaa opettajan arvioinnin lisäksi oppilaan/opiskelijan itsearvionnin ja omien tavoitteiden asettamisen. Yksittäisissä tavoitteissa etenemisen lisäksi saadaan näkyviin edistyminen koko oppiaineessa.
Tero Pelkonen Peda.net ja Riina Sutinen, Jyväskylän kaupunki

First Lego League esittelyssä http://www.fllsuomi.org/
FLL on opetusta tukeva ohjelma, jonka tarkoituksena on edistää 9–16-vuotiaiden kiinnostusta luonnontieteitä ja tekniikkaa kohtaan. Ohjelman on perustanut yhdysvaltalainen FIRST-säätiö vuonna 1998 ja maailmanlaajuisesti siihen osallistuu vuosittain jo yli 250 000 lasta ja nuorta. Kauden 2017–2018 teemana on Hydro Dynamics, jonka parissa tutkitaan ihmiseen liittyvää veden kiertokulkua. Nyt myös Keski-Suomessa aloitettavaa FLL-toimintaa organisoi voittoa tavoittelematon Robotiikka- ja tiedekasvatus ry yhdessä Keski-Suomen LUMA-keskuksen ja muiden toimijoiden kanssa.
Vinkki: Yhdistä LUMA-keskus Suomen StarT ja First Lego League, suomen suosituin robotiikkakisa. http://www.satakunta.fi/legorobottikisa-opettaa-tekniikkaa-luonnontieteit%C3%A4-ja-paljon-muuta

Pop up -workshop: Päivitä Somesi!
Mitä ne IG ja Snäppi ovatkaan ja voiko aikuinenkin niitä käyttää? Tule kysymään, keskustelemaan, jakamaan ajatuksia ja vaikka lähettämään se elämäsi ihka ensimmäinen twiitti tai snäppi! Tämä 'työpaja' pyörii non-stoppina koko päivän.
EduFutura viestintätiimi

"Jyväskylän yliopiston opettajaopiskelijat ovat tänä syksynä tarkastelleet koulun toimintaa ja oppiaineita mm. seuraavien teemojen näkökulmasta:

  1. monikulttuurisena kouluna
  2. kokemuksien kouluna
  3. tulevaisuuden kouluna
  4. ilon kouluna
  5. osallistavana ja monialaisena kouluna
  6. vuorovaikutuksen kouluna
  7. sukupuolittuneena kouluna
  8. tunnetaitojen kouluna
  9. kulttuurisen osaamisen ja ilmaisun kouluna.

Kokeilukeskuksen opettajaopiskelijoiden pisteellä pääset keskustelemaan opiskelijoiden kanssa suomalaisesta kouluinstituutiosta ja opettajankoulutuksesta ja tapaamaan tuoreita opeopiskelijoita..

Checkpoint Leonardo Network Pop up paja klo 13.15-14.00, Ständit koko päivän

  • Oppimateriaaleja kuvataiteen, luonnontieteen ja teknologian yhdistämiseen
  • Värittömästä värejä
  • Valmistetaan värittömistä, optisesti aktiivisista arjen materiaaleista ihmeellisiä väri-loistoja saavia taideteoksia.
  • Tiede goes Disco
  • Arjen materiaalit UV-valaistuksessa yllättävät. Tutkitaan aineita, jotka loistavat näkymättämässä UV-säteilyssä. Sommitellaan hehkuvia asetelmia.
  • Värien viemää
  • Miltä punainen pinta näyttää violetissa valossa? Entä päinvastoin? Tutkitaan pinnan värejä ja varjoja erivärisissä valaistuksissa ja suodattimien läpi.
  • Anssi Lindell ja Marjo Autio-Hiltunen, OKL, JYU

Struven ketju. Maapallon geometrian selvittäminen oppimisen lähtökohtana.
Anssi Lindell, Marjo Autio-Hiltunen ja OKL:n opiskelija


ICT Worldissa ja kokeilukeskuksen stagella tapahtuu päivän aikana

What makes an educational space? klo 14.00-1430
Josephine Moate, Tamás P. Szabo

  • YES Keski-Suomi huomionosoitukset
    Valtakunnallinen YES-verkosto palkitsee toimijoita työstään yrittäjyyskasvatuksen edistämisessä. Ketkä ovat tämän vuoden rohkeita opettajia, uraauurtavia rehtoreita, yrittäjämäisiä kouluja tai loistavia tiimejä tai yhteisöjä? YES Agentti – yrittäjyyskasvatuksen kehittäjä -tunnustus myönnetään toimijoille, jotka ovat edistäneet yrittäjyyskasvatusta omassa lähiympäristössään.
    Aika: 25.11.2017 klo 14.40
    Paikka: ICT-World ja kokeilukeskus
  • Kolkutin -palkinnon jako KEOS2017- tapahtumassa la 25.11.2017 Kolkutin on Keski-Suomenkestävän elämäntavan kasvatuksen yhteistyöryhmä KYKY:n myöntämäympäristökasvatuspalkinto

Aika: 25.11.2017 klo 14.45
Paikka:ICT-World jakokeilukeskus, lava (ennen KEOS Hack- tiimien töiden julkaisua)
Palkinnonjakajat: TarjaHyötyläinen,KYKYryhmänpuheenjohtaja ja Heta Kopra, Jyväskylänympäristöluotsit, KYKY-ryhmän jäsen​



KEOSHack Pitchauskisa klo 15.00-15.45
Hackathon tiimit pitchaavat tuomaristolle ratkaisuidensa tuomaristolle.
Tule kuulemaan tiimien ratkaisuehdotukset!




Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä