Ohjelmointi luokilla 0-2 = Ohjelmoinnillisen ajattelun opetus

Ohjelmoinnillisen ajattelun opetus luokilla 0-2 sijoittuu ohjelmoinnin oppimispolun alkuun. Opetuksella luodaan valmiudet myöhempien luokkien ohjelmointiin.

Mitä ohjelmoinnillinen ajattelu on ja miten sitä voidaan opettaa?

Ohjelmoinnillista ajattelua voitaisiin aivan yhtä hyvin kutsua loogiseksi ajatteluksi tai systemaattiseksi ajatteluksi. Tällaista ajattelua tarvitaan ihan jokapäiväisessä elämässäkin. Me kaikki suoritamme joka päivä useita tehtäviä, jotka muodostuvat vaiheista. Monissa tehtävissä asiat tulee suorittaa oikeassa järjestyksessä, jotta pääsemme haluamaamme lopputulokseen. Esimerkiksi pukeutumisessa housut ja sukat tulee pukea ennen kenkiä, muuten koko pukeutuminen ei onnistu.

Ohjelmoinnillisessa ajattelussa harjoitellaan tehtävien ja ongelmien jakamista pieniin vaiheisiin ja niiden laittamista oikeaan suoritusjärjestykseen. Oleellista on myös oppia antamaan täsmällisiä komentoja, joilla vaiheet voidaan suorittaa. Ohjelmoinnin perusidea on varsin yksinkertainen, laitetaan vain oikeat komennot oikeaan järjestykseen. Näin muodostetaan toimintaohje, eli algoritmi, joka suorittaa jonkin tehtävän tai ratkaisee jonkin ongelman. Esimerkiksi ruuan valmistamiseen käytettävä resepti on myös algoritmi. Reseptissä koko ruuan valmistus on jaettu vaiheisiin, jotka tulee suorittaa oikeassa järjestyksessä. Reseptissä myös kuvataan hyvin tarkasti, miten vaiheet suoritetaan. Jos kuvaus on epämääräinen, ei ruuan valmistus onnistu toivotulla tavalla. Algoritmi on tarkka, yksikäsitteinen kuvaus jonkin tehtävän suorittamisesta vaihe kerrallaan.

Ohjelmoinnillisen ajattelun opettaminen on hyvä aloittaa ilman tietokonetta, jotta oppilaat oppivat ensin ajattelun mahdollisimman tehokkaasti. Tähän voidaan käyttää erilaisia leikkejä, pelejä, harjoituksia ja välineitä. Koulutusmateriaalista löydät kuvauksia ja linkkejä sopiviin menetelmiin. Esimerkiksi kynällä ja ruutupaperillakin voidaan tehdä jo paljon. Harjoituksia voi keksiä myös itse, oleellista on opettaa niiden kautta miten:
  • Annetaan täsmällisiä komentoja.
  • Miten tehtävä jaetaan järjestettyihin vaiheisiin.
  • Mitä komentoja käyttämällä yksittäiset vaiheet voidaan suorittaa.
  • Miten oikeaan järjestykseen asetetut oikeat komennot muodostavat toimintaohjeen, joka ratkaisee koko tehtävän suorituksen.

Ohjelmoinnillisen ajattelun perusidean oppimisen jälkeen opetuksessa voidaan ottaa mukaan tietokoneella tehtäviä harjoituksia. Oppiminen on pelillistetty siten, että oppimispelissä pelihahmoa ohjataan pelaajan muodostamalla ohjelmakoodilla. Koodia suunnitellessaan pelaaja joutuu jakamaan koko tehtävän vaiheisiin ja miettimään missä järjestyksessä vaiheet suoritetaan sekä mitä komentoja käyttämällä vaiheet voidaan ratkaista. Usein miten pelaajan tulee tehdä koodi, joka ohjaa pelihahmon pisteestä A pisteeseen B. Tämä tehdään käyttämällä koodissa oikeassa järjestyksessä oikeita komentoja, joilla pelihahmo liikkuu tai kääntyy haluttuun suuntaan. Tietokoneellakin tehtävissä harjoituksissa kyse on vain oikeiden komentojen laittamisesta oikeaan järjestykseen haluttuun lopputulokseen pääsemiseksi. Koulutusmateriaalista löydät lisätietoa ohjelmoinnillisen ajattelun opettamiseen tarkoitetuista oppimispeleistä ja ympäristöistä.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä