Scratch-ohjelmointi
Yleistä
Tällä sivulla opastetaan opettajia käyttämään Scratchiä (graafinen ohjelmointiympäristö) omien ohjelmien tuottamiseen. Materiaalissa keskitytään erityisesti digitaalisen tarinan ohjelmointiin. Digitaalisen tarinan laatimisesta voidaan helposti tehdä laaja-alainen, useampi oppiaineita yhdistävä kokonaisuus.
Ohjelmoinnin oppimispolku
![ohjelmoinnin oppimispolku.png](https://peda.net/alajarvi/tk/ohjelmointi-3-6/oo/oo2:file/photo/0a21c482a66e0c5b602c4d7fe6d4ff056b010497/ohjelmoinnin%20oppimispolku.png)
Ohjelmoinnin oppimispolun mukaisesti luokilla 3-6 käytetään ohjelmoinnissa pääasiassa Code.org-palvelun kursseja 2-4 sekä Scratchiä. Painopiste siirtyy valmiista harjoituspohjista kohti omaa tuottamista. Oppilas ideoi, suunnittelee ja toteuttaa ohjelman Scratchillä ohjelmoiden. Käsityön yhteydessä voidaan käyttää lisäksi ja Micro:bit- ja mBlock -ohjelmointiympäristöjä omien laitteiden ja robottien ohjelmoinnissa.
OPS2014 ja ohjelmointi:
-
Tieto-ja viestintäteknologiaosaaminen L5 luokilla 3-6:
-
”Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.” (sivu 157)
-
-
Matematiikka luokilla 3-6:
-
”T14 innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä.” (sivu 235)
-
”S1 Ajattelun taidot: Suunnitellaan ja toteutetaan ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.” (sivu 235)
-
Arvosana 8 matematiikassa 6. luokan päätteeksi: ”Oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman graafisessa ohjelmointiympäristössä.” (sivu 239)
-
Koulutuksen materiaali
Tätä koulutusta varten on laadittu kokonaan uusi, tiivistetty materiaali. Voit ladata sen alla olevasta linkistä.
Scratch-ohjelmointi.pdf
![linkkikuva.png](https://peda.net/alajarvi/tk/ohjelmointi-3-6/km/linkkikuva-png3:file/photo/fcb5c4a300dd82918fd6e872077fd02ba9ca396d/linkkikuva.png)
Scratch-ohjelmointi.pdf
![linkkikuva.png](https://peda.net/alajarvi/tk/ohjelmointi-3-6/km/linkkikuva-png3:file/photo/fcb5c4a300dd82918fd6e872077fd02ba9ca396d/linkkikuva.png)
Digitaalinen tarina
Digitaalisen tarinan muodostuksessa voidaan yhdistää useiden aineiden tuotoksia yhdeksi kokonaisuudeksi. Erityyppisten oppimisprojektien tulokset voidaan myös esittää digitaalisen tarinan muodossa ja voihan perinteinen näytelmäkin olla digitaalinen tarina.
![mok.png](https://peda.net/alajarvi/tk/ohjelmointi-3-6/digitaalinen-tarina/mok-png:file/photo/1b5eb4c326d5b874331d8c3394315986458fc862/mok.png)
Esimerkki Scratchillä ohjelmoidusta digitaalisesta tarinasta. Klikkaa vihreää lippua ja tarina käynnistyy.
![mok.png](https://peda.net/alajarvi/tk/ohjelmointi-3-6/digitaalinen-tarina/mok-png:file/photo/1b5eb4c326d5b874331d8c3394315986458fc862/mok.png)
Esimerkki Scratchillä ohjelmoidusta digitaalisesta tarinasta. Klikkaa vihreää lippua ja tarina käynnistyy.