Viha

Mozart: Taikahuilu - Yön kuningattaren aaria

Wolfgang Amadeus Mozart kuuluu klassisen musiikin kärkinimiin. Yksi hänen tunnetuimmista oopperoistaan on Taikahuilu ja sen tunnetuin yksinlaulu eli aaria on varmasti tämä Yön kuningattaren aaria. Se on vaikeimpia ja korkeimpia naiselle sävellettyjä lauluja. 
Yön kuningatar kokee asemansa uhatuksi ja laulaa tämän aarian, jossa uhkailee sekä kilpailijaansa Sarastroa että tytärtään Paminaa. Sanat englanniksi: 

The vengeance of Hell boils in my heart,
Death and despair flame about me!
If Sarastro does not through you feel
The pain of death,
Then you will be my daughter nevermore.
Disowned may you be forever,
Abandoned may you be forever,
Destroyed be forever
All the bonds of nature,
If not through you
Sarastro becomes pale!
Hear, Gods of Revenge,
Hear a mother's oath! 

Beethoven: 5. sinfonia "Kohtalonsinfonia"

Ludwig van Beethovenin viides sinfonia on klassisen musiikin yksi tunnetuimmista teoksista. 
Sitä kutsutaan Kohtalonsinfoniaksi, sillä Beethoven oli kuvannut teoksen ensimmäisiä nuotteja kohtalon koputuksiksi ovelle. 
Teoksen tunnelma alkupuolella on intensiivinen ja tätä käytetään usein esimerkkinä kapellimestarin raivoisasta heilumisesta. Elokuvissa myös usein tapahtuu tämän tahtiin jotakin hurjaa, vaikka esimerkiksi lyömäsoittimia wieniläisklassillisessa tyylissä ei juuri käytetty. 

Hatšhaturjan: Sapelitanssi

Armenialainen Aram Hatšhaturjan opiskeli ja teki uransa Neuvostoliitossa. Armenialaisen kansanmusiikin vaikutus hänen musiikissaan on huomattava. 

Sapelitanssi on myös armenialaisesta sotatanssista ammentava kappale. Se on alun perin sävelletty viimeiseksi osaksi Gajane-balettiin. 

Wagner: Valkyyria

Richard Wagner oli saksalainen mahtipontisen romanttisen musiikin säveltäjä. Hänen toisen oopperansa Valkyyrian tunnetuin osa on tämä Valkyyrioiden ratsastus, jossa määränpäänä on kallio, jonne kootaan kaatuneita sankareita. 


Prokofjev: Romeo ja Julia - Ritareiden tanssi

Sergei Prokofjev oli venäläinen säveltäjä, joka teki musiikkia 1900-luvun alkupuolella. Hänen sävellyksensä kunnioittivat perinteistä klassista linjaa, mutta ne kuitenkin sisälsivät joitakin yllättäviä ja omintakeisia sävelkulkuja. 
Tämä näyte Romeo ja Julia -baletista uhkuu uhoa ja vihaa kahden kilpailevat suvun miesten välillä.