Johann Sebastian Bach

Barokin aikakauden huipennus

Bachin teoksiin huipentuu barokin aikakausi. Hänen teoksensa ovat ainutlaatuinen yhteenveto kaikesta siitä, mitä musiikinhistoriassa oli tapahtunut edellisten 50 vuoden kuluessa. Bach kehitti huippuunsa polyfonian sekä mm. konsertot, urku- ja klaveerimusiikin ynnä koraalin sävellysmuotoina. Viisi hänen poikaansa kuului aikansa suurimpiin säveltäjiin. Kesti kuitenkin vuosikymmeniä, ennen kuin Bachin todellinen merkitys ymmärrettiin. Hänen urku- ja cembaloteoksiaan soitettiin 1700-luvulla paljon, mutta vasta kun Mendelssohn alkoi 1820-luvulla esittää myös Bachin vokaalimusiikkia, tämä huomattiin yhdeksi kaikkien aikojen suurimmista säveltäjistä.

Bachin elämä kului pienellä alueella Pohjois-Saksassa. Toisin kuin moni muu, hän ei matkustellut. Bachilla oli omat, vahvat näkemyksensä työstään ja säveltämisestä. Itsepäisenä henkilönä hän joutui joskus erimielisyyksiin työnantajiensa, kirkkoneuvoston tai hovin, kanssa. Weimarissa 1708–17 Bach sävelsi useimmat urkuteoksensa sekä joukon kantaatteja. Köthenin hovissa Bach työskenteli 1717–23 musiikkia harrastavan ruhtinaan suojeluksessa. Tätä kautta leimasivat kamarimusiikki ja soitinteokset: orkesterisarjat, Das Wohltemperierte Klavier, ranskalaiset sarjat, sellosarjat, viulusonaatit ja -sarjat. Kuuluisat Brandenburgilaiset konsertot huipensivat concerto grosson historian. Niissä toteutuu orkesterin ja vaihtelevien solistikokoonpanojen vuoropuhelu mielikuvituksekkaan vapaasti.

Bach oli Leipzigin Tuomaskirkon kanttorina 27 vuotta. Virka oli musiikin alalla yksi Saksan arvostetuimmista ja merkitsi mittavaa kirkkomusiikin sävellystyötä. Bach opetti Tuomaskoulussa ja sävelsi mitä milloinkin tarvittiin, soitti urkuja ja ja johti sunnuntaisin kantaatteja, joita hän sävelsi yli 200. Elämänsä viimeisellä vuosikymmenellä Bach vetäytyi julkisuudesta. Loppuaikaa sävyttävät puhtaasti musiikilliset ideat, jotka ovat kaukana ajan säveltaiteen yleishengestä, esim. keskeneräiseksi jääneessä yhteenvedossa fuugan mahdollisuuksista: Die Kunst der Fuge.

Elinaikanaan Bach oli arvostettu urkurina, ei sävellystensä ansiosta. Niitä pidettiin "mahtipontisina" ja niistä "puuttui luonnollisuus". Nyt hänen tunnetuimpia teoksiaan ovat h-mollimessu, Johannes-passio (1722–23), Matteus-passio (1727) ja Jouluoratorio, 200 kirkkokantaattia, Brandenburgilaiset konsertot ja orkesterisarjat, viulukonsertot, viulu- ja sellosarjat, monet urkusävellykset sekä keskeneräiseksi jäänyt Die Kunst der Fuge. Erityisilmeensä Bachin teokset saavat elävyydestään, polyfonisesta rakenteestaan ja mielikuvituksekkaasta soinnutuksesta. Selkeä melodiikka ja motorinen elementti ovat tärkeässä asemassa.

Bachin klaveerisävellyksiin kuuluu yksi pianokirjallisuuden suurimmista teoksista: kaksiosainen Das wohltemperierte Klavier (1722 ja 1744). Molemmissa on 24 preludia ja fuugaa, yksi kussakin duuri- ja mollisävellajissa. Teoksen nimi tarkoittaa "hyvin viritettyä". Bach kehittää fuugaa siten, että siitä tulee, tilanteen nyt salliessa, moduloiva l. sävellajia vaihtava. Fuugan muodossa ei sittemmin ole tapahtunut oleellista kehitystä.

KUUNTELU.Bach: Toccata ja fuuga

Viritysjärjestelmä

Viritysjärjestelmistä
Antiikin Kreikassa havaittiin, että kun soivan kielen pituus puolitetaan, se värähtelee kaksinkertaisella nopeudella ja sävelkorkeus nousee oktaavilla. Pituuksien suhde oktaavilla on siis 2:1. Suhdeluvusta 3:2 saatiin puhdas kvintti ja luvusta 4:3 kvartti. Pythagoralainen viritys perustuu puhtaisiin kvintteihin, sen terssit taas olivat liian laajat. Puhtaista kvinteistä tehtiin kirkon piirissä myöhemmin lähes uskonnollinen vertauskuva, jolla vastustettiin muita viritysjärjestelmiä.
Terssiharmonioiden yleistyttyä myöhäisrenessanssin aikaan kosketinsoittimet viritettiin luonnonpuhtaisiin tersseihin ja kvintteihin, minkä seurauksena sävellajit, joissa oli vähän etumerkkejä, kuulostivat puhtailta. Esim. Fis-duurissa oli kuitenkin niin paljon epäpuhtaita intervalleja, että sitä ei voitu käyttää.
Luonnonpuhdasta viritystä temperoitiin myöhemmin. Siihen tehtiin pieniä tahallisia epäpuhtauksia, jotta suurilta vältyttiin, ja näin kehittyi keskisävelviritys, jossa kvinttejä vähän pienennettiin. Eri sävellajeille tuli näin eri karaktäärit joita säveltäjät, mm. Bach, saattoivat hyödyntää. Epäpuhtauksista ei tässäkään päästy eroon.
Vuoden 1700 vaiheilla oktaavi keksittiin jakaa 12 yhtä suureen puolisävelaskeleeseen, jolloin kvintit ja terssit tulivat hieman epätarkoiksi, mutta kaikki sävellajit saatiin käyttöön. Kosketinsoittimet, varsinkin pianot, viritetään nykyään tasavireisesti. Tarkkaan ottaen "puhtaita" ovat tässä järjestelmässä vain oktaavit, mutta muuhun epävireisyyteen korva on tottunut. Wieniläisklassikot ovat ensimmäiset säveltäjät, jotka saattoivat vaihtaa sävellajia, moduloida, kesken teoksen pelkäämättä odottamattomia viritysongelmia. Nykyisin käytetään vanhoja järjestelmiä mm. urkumusiikissa haluttaessa antaa teoksille alkuperäinen sointi.
Lue lisää viritysjärjestelmistä.

Termistöä

Bachin suurimmat sävellykset ovat h-mollimessu, Johannes-passio (1722–23), Matteus-passio (1727) ja Jouluoratorio. Hänen teoksilleen on ominaista johdonmukainen liikkeen tuntu, joka ilmenee melodialinjan tavoitteellisuutena ja kuuluu jännitteisyytenä, intensiteettinä ja ilmaisuvoimana.

Passio

Passio sävellystyyppinä tarkoittaa evankeliumitekstin mukaista Kristuksen kärsimyshistorian sävelesitystä. Passiot saavat nimensä kyseessä olevan evankelistan mukaan: esim. "Matteuspassio". Passiotekstin esitys kuului alkuaan pääsiäisviikon liturgiaan, jossa määrättyinä päivinä esitettiin eri evankeliumin passiotekstit gregoriaanisen laulun keinoin. Esityksiin saatiin vaihtelua siten, että teksti jaettiin kolmen henkilön laulettavaksi: yksi esitti Jeesuksen, toinen muiden henkilöiden repliikit ja kolmas evankelistan kertovan osuuden. Laulajilla oli oma sävelalueensa, ja tämä perinne on jatkunut: Jeesuksen osa on useimmiten kirjoitettu bassolle ja evankelistan osuus tenorille.

Kansanjoukkojen yms. vuorosanoja alettiin ensin säveltää moniäänisiksi n. 1400-luvulla. Varsin pian syntyi kuitenkin passiosävellyksiä, joissa koko teksti, myös yksityisten henkilöiden sanat, oli käsitelty moniäänisesti. Myöhemmin eri henkilöosista tuli passiossa täysin solistisia. Passiotekstiin liitettiin uskonpuhdistuksen jälkeen kansankielen mukana muita Raamatun tekstejä, koraaliaineksia ja vapaata tunnelmarunoutta: raja kantaatin, oratorion ja passion välillä ei useinkaan ole selvästi määriteltävissä. Musiikillisina muotoina näitä ei voida pitää – nimi kertoo korkeintaan ylimalkaisesti teoksen sisällön.


Resitatiivi

Resitatiivi on laulajan puheenomainen, säestetty soolo-osuus oopperassa, oratoriossa, passiossa, kantaatissa tms. vokaaliteoksessa, "keskitie laulun hitaitten, pitkitettyjen ja puheen nopeiden liikkeiden välillä". Resitatiivinomaista laulutapaa oli käytetty vuosisatoja kirkollisten tekstien luvussa, kunnes se 1500-luvulla tuli maallisen oopperamusiikin käyttöön. Yhdistelmä resitatiivi–aaria on tyypillinen: resitatiivi kertoo tapahtuman ja aaria kuvailee sen aikaansaaman tunnelman.

Esimerkki: Bach Recitative


Imitaatio eli jäljittely

Varsin vanha musiikin rakennusperiaate on imitaatio, jossa eri äänet (soittajat, laulajat) jäljittelevät toistensa esittämiä teemoja tai aihelmia. Kaanonissa kukin ääni vuorollaan esittää saman sävelkulun kuin edellinen tai muuntelee sitä ankarien sääntöjen mukaan. Pisimmälle tämä periaate on kehitetty fuugassa
, joka sävellysmuotona saavutti huippunsa J. S. Bachin tuotannossa.

Esimerkki 1: Bach Fuuga d-molli
Esimerkki 2. Final Countdown

Mikä on fuuga:


Inventio

Inventio (lat. keksintö) on terminä saanut historiallisen merkityksen Bachin opetuskäyttöön tarkoitetun kokoelman ansiosta. Kokoelma sisältää 15 kaksi- ja 15 kolmiäänistä inventiota (sinfoniaa). Esipuheessa v. 1723 Bach toteaa, että sävellysten tarkoituksena on "edistää niin klaveerinsoittotaitoa, jossa on pyrittävä saavuttamaan ennen kaikkea laulava soittotapa, kuin sävellystekniikkaa ja tyylitajua". Nykyään pianon- tai urkujensoiton opiskelua on mahdoton kuvitella ilman Bachia. Kontrapunktin alueella yhdessä Palestrinan kanssa Bach-tyyli on samoin ohittamaton.

Esimerkki: Bach Inventio no 1.


Affektioppi

Affektioppi oli barokkiin liittyvä näkemys, jonka mukaan musiikki ilmentää selvästi rajattuja tunnesisältöjä. René Descartes määritteli affektit kirjoituksessaan
 Les passions de l'âme (1649). Aikakauden teoreetikot korostivat, että affektin on suoraan vaikutettava kuulijaan, niitä ei siis tule ainoastaan "esittää". Musiikilliset affektit määriteltiin usein yksityiskohtaisesti: "Lyhyet nuottiarvot ja suuret hypyt samoin kuin pisteelliset rytmit ilmaisevat iloa ja terhakkuutta".

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä