Barokin tyylipiirteitä

Tyylipiirteitä

  • Renessanssin polyfonian vastareaktiona syntyy säestetty yksinlaulu, monodia
  • Homofoninen tyyli: melodia ja säestyssoinnut, jotka merkitään numeroin (kenraalibasso)
  • Polyfonia säilyy, mutta ottaa harmonian entistä enemmän huomioon
  • Toisaalta kenraalibasso, toisaalta nouseva solistikulttuuri edellyttävät improvisointia
  • Kirkkosävellajien, moodien, rinnalle nousee perussäveleen ja kolmisointuun perustuva duuri–molli-sävellajijärjestelmä, tonaliteetti
  • Siirtyminen kohti tasavireistä viritystä
  • Soitinmusiikin itsenäistyminen ja siihen perustuvat uudet konsertoivat sävellystyypit
  • Terassidynamiikka: forten ja pianon selkeä vuorottelu soitinryhmien vuorottelusta ja soittimien rekisterivaihdoksista (esim. urut) johtuen
  • Dynaaminen, tasainen rytmi, tahtiviivan käyttö 1600-luvulta alkaen
  • Jatkuvan liikkeen periaate, päättymätön melodia, ei hengitystaukoja
  • Sanojen ja sävelmän yhteys, affektioppi, musiikin ja tunteiden yhteys, sävelmaalailu
  • Soitinrakennuksen kehittyminen, soittotekniikan tason nousu, virtuositeetti
  • Orkesterin kokoonpanon vakiintuminen, soinnin ja sointivärin merkityksen nousu
  • Kansainvälisyys