lv.2022-2023

Toimintakertomus lv. 2022-2023

Lukuvuoden painopistealueet ja toteuma

TAVOITE

Sivistys- ja hyvinvointiavaliokunnan määrittelemä tavoite lukuvuodelle 2022-2023 oli ICT-infrastruktuurin ja digitaalisen pedagogiikan kehittäminen (siv. hyv. valiokunta 6/2021) .

TOTEUMA

Kehitystyö on kesken ja työskentely asian parissa jatkuu henkilöstön ja oppilaiden tvt-taitojen kehittämisellä, DigiPolun sisällöin ja uusien 6.luokkalaisten oppilaskoneiden käyttöönotolla.

MYLLYLÄN KOULU:
Koronavuosien ja muutosvaiheen (uusien tilojen käyttöönotto ja uusi rehtori) jälkeen Myllylän koulussa lähdettiin lukuvuonna 2022-2023 rakentamaan unelmaa:
Neljän lukuvuoden kuluttua koulumme on positiivinen organisaatio, on hyvinvointia, innostusta, työniloa ja oppimisen iloa!

1. Yhteisen arvopohjan luominen tulevan lukuvuoden aikana

TOTEUMA
Työ aloitettiin uuden rehtorin johdolla vesopäivässä 9.8.2023, jolloin luotiin yhdessä unelma, tavoitteet ja pohdittiin millaisia toimenpiteitä, rakenteita ja ajattelua niihin pääseminen vaatii. Toimintakulttuurin rakentamista on jatkettu sitkeästi arjessa, henkilöstökokouksissa ja pedagogisissa kahviloissa, joiden ajankohdat ja sisällöt on sovittu kokouskalenterissa. Yhteisiä aiheita ovat olleet mm: turvallisuus, positiivinen pedagogiikka, työhyvinvointi, tiimityö ja TuVu. Vetovastuu on ollut rehtorilla ja johtoryhmällä ja käytäntöjä on testattu ja hiottu luokka-astetiimeissä ja kehittämistiimeissä.
Johtoryhmää on koulutettu lukuvuoden aikana. Työ jatkuu lukuvuonna 2023-2024. Johtoryhmän ja työryhmien tehtävänkuvia on selkeytetty, yhteisten pelisääntöjen kirjaamista ja perehdytystä lisätään.
Työyhteisö on kärsinyt vaihtuvuudesta ja siksi yhteisen toimintakulttuurin vahvistamista ja johtajuuden kehittämistä on jatkettava lukuvuonna 2023-2024.

2. Koulun kestävän kehityksen suunnitelman jalkauttaminen

TOTEUMA
Keväällä 2022 laaadittua Kestävän Kehityksen suunnitelmaa on toteutettu arjessa mm.järjestämällä paperinkierrätyspisteitä luokkiin, toteuttamalla vesiviikko ja erilaisia kiertotalouteen liittyviä vierailuja kevään aikana. Vetovastuu on ollut Globe-kehittämistiimillä, joka on onnistunut hienosti yhdistämään maailmanlaajuisia kestävän kehityksen teemoja ja kansainvälisyyttä. Kestävän Kehityksen toiminta jatkuu työryhmävetoisena osana opetus-ja kasvatustyötä.

3. Työhyvinvointisuunnitelman laatiminen

TOTEUMA
Työhyvinvointisuunnitelma on laadittu ja osittain käyttöönotettu keväällä 2023. Lukuvuoden aikana on toteutettu erilaisia toiminnallisia tuokioita hyvinvoinnin kehittämiseksi esim.rentoutumisnurkka, hankittu hierontalaite ja henkilöstökokouksien yhteydessä pidetty pieniä harjoituksia. Suunnitelman käyttöönottoa, arviointia ja toiminnan kehittämistä jatketaan lukuvuosittain. Työhyvinvoinnin ylläpitäminen ja kehittäminen on osa työyhteisön toimintakulttuurin vahvistamista.

Myllylän koulun työhyvinvointisuunnitelma 2023.docx

LUKUVUODEN 2022- 2023 keskeisiä piirteitä

Lukuvuosi aloitettiin uuden rehtorin johdolla. Työyhteisö kärsi muutosvaiheesta, henkilöstössä oli tapahtunut valtavasti vaihtuvuutta ja elokuussa 2022 talossa oli uusia työntekijöitä rehtorin lisäksi lähes puolet. Oman jännityksensä syksyyn toivat toimintansa aloittavat erityisluokat. Toiminnan käynnistämiseen oli suuria odotuksia, eivätkä ne kaikki toteutuneet. Kaikilta osin ei ollut riittäviä työkaluja, ei uudella rehtorilla eikä henkilöstöllä. Haastavien lasten kohtaamiseen olisi tarvittu lisää kokemusta ja osaamista ja toisella neljänneksellä vaihtuvuutta henkilöstöön tuli lisää. Onneksi tammikuuhun mennessä saatiin kuitenkin lisättyä eriyttämistiloja ja kevättä kohti mentäessä resurssi hiottua kohdilleen. Lukuvuoden aikana tehtiin vielä uusien tilojen osalta takuutarkastuksia ja täydennettiin tilauksia. Koronavuosien jälkeensä jättämä uhka työn kuormittavuudesta varjosti myös työssä jaksamista ja siihen asennoitumista. Siksi ihan alusta asti oli selvää, että yhteiseen hyvinvointiin, työssä onnistumiseen, työniloon ja perustyöhön tulee panostaa. Yhteisen arvopohjan, rakenteiden ja toimintatapojen rakentaminen aloitettiin heti ensimmäisenä päivänä ja sitä jatkettiin kevään viimeiseen työpäivään saakka.

Työn tueksi Myllylän koulun johtoryhmä pääsi "Inklusiivinen valmentava johtajuus"- koulutukseen, joka toteutettiin lähiopetuksena, 4 jaksossa Vantaalla Mercuria-oppilaitoksessa. Koulutuksen avulla yhteisö on saanut pelimerkkejä yhteisen toimintakulttuurin rakentamiseen ja muutosvaiheesta selviämiseen. Välitehtävien avulla johtoryhmä on opetellut vastuun jakamista ja sen ottamista ja tehtävänkuvat ovat alkaneet muodostua. Välitehtävien avulla on saatu sammuteltua myös pieniä työssä jaksamisen riskejä, opeteltu ymmärtämään toistemme vahvuuksia ja temperamentteja sekä tietoisesti opeteltu kannustamista, kiittämistä ja toisen huomioimista. Ammatillisen vuorovaikutuksen kehittäminen aikuisten kesken on koettu yhtä tärkeäksi kuin tunne-ja vuorovaikutustaitojen opettaminen lapsille. Kaikin välimittarein ja kevään arvioinnin yhteydessä onkin saatu vahva palaute siitä, että työyhteisö koetaan voimavaraksi ja ilmapiiri on hyvä.

Erityisluokkien haasteisiin ja haastavien lasten kohtaamiseen on saatu välineitä kaupungin Roteva-turvallisuuskoulutuksella, johon henkilöstö osallistui koulutussuunnitelman mukaisesti. Lisäksi pedagogisessa kahvilassa on perehdytty Mapa-koulutuksen sisältöihin ja kehitetty oman koulun arkeen soveltuvia tapoja psykologisen turvallisuuden lisäämiseen erityisesti haastavissa tilanteissa ja niiden jälkeen. Kevätlukukaudella saimme lisäresurssiksi resurssiopettajan, joka työskentelee koulupudokkuuden parissa ja koulunuorisotyöntekijän kahdeksi päiväksi. Kevätlukukauden koittaessa arki alkoi muutenkin jo sujumaan, henkilökunta oli pysyvämpää ja yhteinen nuotti alkoi löytymään. Haasteena toki olivat keväälle kasaantuneet Erasmus-reissut, kun 7 henkilökunnan jäsentä vuorollaan oli kouluttautumassa kansainvälisillä kursseilla. Sijaisjärjestelyt ovat kuitenkin sujuneet kokonaisuutena melko jouhevasti ja opettajien ei ole tarvinnut sijaistaa toisiaan oman työnsä ohessa. Erasmus- toiminnan suurena plussana on sen tuoma lisäosaaminen ja innostuksen lisääntyminen kouluarjessa.

Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tunti (TuVu-tunti) on ollut osa Myllylän koulun oman toiminnan kehittämistyötä jo edellisvuosina. TuVu-tunnit ovat solahtaneet arkeemme ja jatkamme tuntien pitämistä kaupungin OPS:iin tuotujen lisäyksien mukaisesti jatkossa hyvinvointi-tunteina. Kiitosta saimme erityisesti TuVu-kahveista, joita pidettiin 3-4 kertaa huoltajille torstai iltapäivisin syyslukukauden aikana oppilashuoltohenkilöstön aloitteesta ja joiden teemana oli aina sama kuukauden teema/tunnetaito kuin oppilailla koulussa. Haasteensa muuhun oppilashuoltoon, erityisesti yhteisölliseen oppilashuoltoon on tuonut kuraattorin vaihtuminen kahteen kertaan kevään aikana. Toisaalta se on mahdollistanut sen, että olemme rauhassa voineet arvioida tarpeita ja toimintaa tulevalle lukuvuodelle ja odottaa kaupungin uuden oppilashuoltosuunnitelman valmistumista ja hyvinvointialueen toiminnan suuntia.

Opetuksessa on satsattu ohjausta ja ys-aikaa yhteisopettajuuden vahvistamiseen. Useassa tiimissä yhteisopettajuudesta on tullut voimavara, jonka turvin kouluarki on helpottunut ja työn kuorma keventynyt. Myös opettaja-ohjaaja työparityöskentely toimii. Erityisluokkien toiminta on vakiintumassa arkeen ja lukuvuoden aikana olemme onnistuneet toteuttamaan eri luokka-asteilla myös kaksisuuntaista integraatiota. Toiminnan todellinen joustavuus erityisluokkien ja yleisopetuksen luokkien välillä ilmenee parhaiten arjessa tiimien yhteistyönä, jaettuna osaamisena erilaisissa oppimiskokonaisuuksissa, taito-taideaineissa, teemapäivissä ja toimintahetkissä.

Kokonaisuutena Myllylän motto "Jokaiselle oppijalle mahdollisuus" on ollut kantavana teemana niin oppilastyössä kuin henkilöstötyössä. Yhdessä opettelemalla on saatu lukuvuosi päätökseen ja matka kohti positiivista, oppivaa organisaatiota on alulla.