lv.2023-2024

Lukuvuoden painopistealueet ja toteuma

Lukuvuoden tavoitteet olivat:

1) Toimintakulttuurin kehittäminen
  • jaettu johtaminen, johtamisjärjestelmän kehittäminen, tiimien ja työryhmien vastuuttaminen
  • positiivinen johtaminen, kokouskäytänteiden kehittäminen, läsnäolo, aikataulut, kalenterointi

TOTEUMA:
Uusi organisaatiokaavio käyttöönotettiin elokuussa 2023, luotiin tehtävänkuvat ja jaettiin jorylle, työryhmeille ja tiimeille. Johtoryhmä on kokoontunut joka toinen viikko (kiireaikoina joka viikko) maanantaisin, työryhmät kerran kuukaudessa, luokka-astetiimit joka toinen viikko. Työt ovat edenneet kokouskalenterin ja vuosikellojen sanelemassa tahdissa siten, että työryhmät ovat esitelleet asiansa opettajakokouksissa ja asiat on saatu viivytyksettä hoidettua. Sitoutumista johtamiseen on pyritty edistämään myös kiertävillä sihteerivuoroilla ja siten, että tiimit ja työryhmät asettivat toiminnalleen tavoitteet lukuvuoden alkaessa ja arvioivat toimintansa toteutumista lukuvuoden päättyessä. Kokemukset ovat olleet kaikilla mittareilla ja kyselyillä mitattuna niin hyviä, että toimintaa jatketaan seuraavanakin vuonna.

2) Perehdyttäminen
  • perehdytyksen lisääminen arjessa
  • sijaiskansiot kuntoon
  • arviointi, uudet arviointikriteerit ja arvioinnista tiedottaminen huoltajille
TOTEUMA:

Perehdytystä varten rehtori piti uusille henkilöstön jäsenille kerran kuukaudessa syyslukukaudella perehdyttämistilaisuuksia, torstaisin klo 13.30-14.30. Tilaisuuksissa läpikäytiin yhdessä Orimattilan kaupungin perehdyttämisopasta ja henkilöstöopasta, keskusteltiin arkeen liittyvistä asioista ja edistettiin ratkaisuja arjen pulmiin. Työryhmien vetäjät vastasivat omalta osaltaan tehtäväalueeseensa perehdyttämisestä.
Lisäksi rehtori on toiminut tutorina toiselle rehtorille, joka aloitti tehtävässään elokuussa 2023. Tapaamisia rehtoreiden kesken pidettiin joka kuukausi syyslukukaudella, keväällä yhä enemmän etäyhteyksin.
Sijaiskansiot on tehty ja niiden sisältämien tietojen päivitys tulee tehdä taas elokuussa 2024.
3-6.luokkien opettajat ovat kaikki suorittaneet "uudet arviointikriteerit"-verkkokoulutuksen syyslukukauden 2023 aikana. Huoltajat ovat saaneet tiedotteen väliarvioinnista joulukuun alussa 2023 ja lukuvuosiarvioinnista toukokuun alussa 2024.

Avaa linkki, lue tarkemmin, miten hyvin Myllylän koulu on onnistunut johtamisessa,perehdyttämisessä ja viestinnässä seudullisen kyselyn ja henkilöstökyselyn arviointitulosten perusteella sivulta "johtaminen, hallinto ja viestintä":

3) Hyvinvointityö
  • hyvinvointityön tekeminen yhteisöllisesti, hyvinvointivastaavien ja hyvinvointityöryhmän tuki
  • yhteisöllisen opiskeluhuollon vahvistaminen

TOTEUMA:
Hyvis-tunteja on pidetty työjärjestysten ja hyvinvointiohjelman mukaisesti kerran viikossa. Hyvinvointityöryhmä on kokoontunut kerran kuukaudessa. Hyvinvointivastaavat ovat organisoineet ja edistäneet hyvinvointityötä erinomaisesti hyvinvointikoordinaattorin tuella. Myllylän koulun yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä on kokoontunut kerran kuukaudessa ja näihin YOHR-palavereihin on vuorollaan saatu osallistumaan myös koululääkäri, huoltajat, oppilaat ja hyvinvointivastaavat. Yhteisöllisen opiskeluhuollon työtä on tuotu esille opettajakokouksissa ja arjessa muistuttamalla, että se työ kuuluu kaikille koulun henkilöstöryhmille. Työtä ovat vahvistaneet omalta osaltaan myös turvallisuustyöryhmä, keittiö- ja siivoushenkilöstö huolehtimalla turvallisuuteen, terveellisyyteen ja arjen toimivuuteen liittyvistä asioista. On todettu, että johtoryhmän edustajan ja keittiö-ja siivoushenkilöstön yhteinen säännöllinen palaveri edistäisi yhteistyötä entisestään. Se aiotaan lisätä kalenteriin tulevana lukuvuonna 2024-2025.

Avaa linkki, lue lisää, miten hyvin Myllylän koulu on onnistunut hyvinvointityössä sivulta "oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuki".
Samaa sivua alaspäin rollaamalla löydät tarkemmin kaikkien kyselyjen tuloksia ja arviointeja koottuna.

LUKUVUODEN 2023- 2024 keskeisiä piirteitä

Orimattilan kaupungin ja opetuspalvelujen talouden tasapainottamisohjelman aikaansaamat säästötavoitteet, suunnitelmien, päätösten ja toteutumisen etenemisen seuranta on antanut tälle lukuvuodelle oman leimansa.

Erasmus-toimintaa piti pohtia tarkemmin ja miettiä, mitä ja miten toimintaa toteutamme, jotta pystymme tarjoamaan kansainvälisyyskasvatusta tavoitteidemme ja toiveidemme mukaisesti. Jouduimme luopumaan opettajakursseista. mutta Erasmus-vieraita, opettajia ja oppilaita, meillä oli vierailulla syyslukukaudella. Oppilastoiminnan mahdollistamiseksi onneksi saimme opetushallitukselta rahoituspäätöksen toukokuussa 2024, jonka turvin voimme suunnata ajatuksia jo tulevaan syyskuuhun, oppilasvierailuun uudessa yhteistyökoulussamme Espanjassa.

Muut säästötoimet (mm. koulutarvike/kirjallisuusmäärärahojen leikkaus -10%) alkavat konkreettisemmin näkymään vasta lukuvuoden 2024-2025 alkaessa.
Luhtikylän koulun lakkauttamispäätös venyi harmillisen pitkälle kevääseen, mikä ansiokkaasti on mutkistanut kevättä ja lukuvuoden 2024-2025 suunnittelua.
Luokkakoot kasvavat ja henkilöstö hieman uudistuu kaupungin YT:n myötä. Koulukuljetusoppilaiden määrä kasvaa. Muutoksen kohtaamiseen, sen kestämiseen ja siitä toipumiseen on pyritty varautumaan pitkin vuotta siten, että henkilöstöä on infottu (esimiesinfot, kaupungin henkilöstöinfot, henkilöstökokoukset) ja pyritty tiedottamaan mahdollisimman hyvin (konserni--> esihenkilöt---> henkilöstö). Henkilöstön hyvinvointiin, jaksamiseen ja muutosjohtamiseen on pyritty kiinnittämään huomiota pedagogisissa kahviloissa ja hyvinvointityössä. Oppilaita puolestaan on valmistettu muutokseen hyvinvointotyöllä oppilashuollon henkilöstön kanssa, lapsiasianvaikutusten arvioinnilla ja tutustumispäiviä järjestämällä. Lyhyen aikavälin epävarmuus ja haasteet tulevat kyllä pitkässä juoksussa kääntymään hyväksi, niin aikuisten kuin lastenkin osalta.

Oppilaiden keskuudessa tai oppilaiden arjessa muutospaineet eivät juurikaan näy. Toimintasuunnitelma on toteutunut hyvin. Retkiä ja koulun ulkopuolista toimintaa on ollut paljon, mm. yrittäjyyskasvatusohjelma, kestävän kehityksen ohjelma ja oppilaskuntatoiminta on toteutunut suunnitellusti. Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat toteutunueet myös ja projektit ja teemaviikot ovat tuoneet piristystä arkeen. Suurin huoli kyselyjen tulosten ja oppilaiden käytöshaasteiden puolesta on se, miten oppilaiden koulumotivaatiota ja kiinnostusta koulutyötä kohtaan voitaisiin parantaa? Kouluinnostus on heikkoa ja ilman innostusta oppiminenkin on vaikeaa. Tämä näkyy keskeisimmin Myllylän koulua koskevissa arvioinneissa.

Keskeistä Myllylän koulun lukuvuodessa on ollut johtamisjärjestelmän ja vastuiden uudelleen organisointi. Sen ansiosta koulun resilienssi on kasvanut ja arjen mahdollisiin uhkiin, muutoksiin ja yllätyksiin on pystytty hyvin varautumaan jo etukäteen (sijaisjärjestelyt, vastuuketjut, haastavat oppilaat). Keväällä 2024 paiskitaan vielä hartiavoimin töitä, että myös syksyn 2024 mukanaan tuomiin muutoksiin varaudutaan riittävästi ja lukuvuosi 2024-2025 saadaan järjesteltyä parhaalla mahdollisella tavalla.