Sivukartta Sulje Oppilaiden TVT-taitotasot Mäntsälässä Esiopetus Digitarinoiden laatiminen Puppet Palsin avulla Kirjainten ja numeroiden kirjoitusharjoittelua Molla ABC:n avulla Panoraamakuvaus apuna lähiympäristön tarkkailussa Äänteiden ja äänen tuottamisen harjoittelu Leaping Leo -pelin avulla Algoritmisen ajattelun kehittäminen Matemaattisten taitojen harjoittelu Matikkakunkku Juniorin avulla Lisämateriaalia 1. luokka Osaa avata ja sulkea käytössä olevan ohjelman ja käyttää sitä ohjeen mukaan Opettelee ottamaan kuvan mobiililaitteella Harjoittelee TVT:n käyttöä yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa Tutustuu erilaisiin medioihin Lisämateriaalia Tutustuu ohjelmoinnin perusteisiin ikäkaudelle sopivalla tavalla Tutustuu erilaisiin medioihin 2. luokka Tutustuu ohjelmoinnin perusteisiin ikäkaudelle sopivalla tavalla Oppii tietokoneen käyttöön liittyviä perustermejä Harjoittelee kymmensormijärjestelmän käyttöä Harjoitellaan kuvanlukutaitoa Oppii käyttämään opetuskäytössä olevia yhteisöllisiä sovelluksia Opettelee ottamaan kuvaa/videota ja/tai tallentaa ääntä mobiililaitteella Lisämateriaalia 3. luokka Harjoittelee hakemaan tietoa eri lähteistä Harjoittelee mediataitoja Harjoitus: Sarjakuvan tekeminen Vahvistaa näppäintaitojaan Harjoittelee ohjelmointia Harjoittelee tuotosten jakamista Tutustuu tekijänoikeuksien perusperiaatteisiin Tutustuu erilaisiin viestintätapoihin Lisämateriaalia Sanaristikon laatiminen 4. luokka Käyttää jotain sosiaalisen median palvelua opetuskäytössä Osaa yhdistää tekstiä ja kuvaa monipuolisesti Vahvistaa näppäintaitojaan Kymmensormijärjestelmän harjoittelu Harjoittelee ohjelmointia Harjoittelee yksinkertaista lähteen merkitsemistä Harjoittelee mediataitoja Lisämateriaalia Harjoitus: Sähköinen palaute Socrativella Harjoitus: Animaation tekeminen 5. luokka Harjoittelee työskentelyä käytössä olevissa sähköisissä oppimisympäristöissä Harjoittelee ohjelmointia Vahvistaa näppäintaitojaan Opettelee arvioimaan tiedon luotettavuutta Toimintatavat yksinkertaisissa vikatilanteissa Osaa tuottaa ja muokata tekstiä, kuvaa, ääntä, videoita tai animaatioita Harjoitus: 3D-piirtäminen Harjoitus: Vaikuttavan kuvan luominen Lisämateriaalia 6. luokka Chromebookit opetuksessa Osaa valita erilaisiin käyttötarkoituksiin sopivia sovelluksia Harjoitus: Mobiilirata QR-koodien avulla Harjoitus: Kyselytutkimus sähköisen lomakkeen avulla Osaa suunnitella ja toteuttaa monimediaisen tuotoksen Käyttää kahta kättä ja useita sormia kirjoittamiseen Osaa toteuttaa pienimuotoisen ohjelmointitehtävän itsenäisesti Lisämateriaalia Yläkoulun TVT-opas Äidinkieli Prosessikirjoittaminen pilvityöskentelynä Mainosten luominen Reaaliaineet Ryhmätyöskentely pilvessä Vaihtoehtoja Powerpointille Matemaattiset aineet Ohjelmointi matematiikassa GeoGebra: laskentaa, piirtämistä ja mallinnusta Phyphox: ilmainen iPadin omia antureita hyödyntävä mittausohjelma Rakennekaavojen piirtäminen kemiassa Tilastomatematiikan työkaluja Fysiikan, kemian ja biologian simulaatioita Kielet Apua sanaston opetteluun Tekstitysten tekeminen valmiisiin videoihin Lisämateriaalia Taito- ja taideaineet 3D -mallinnus Yleiset vinkit Sähköisen palautteen antaminen, saaminen ja hyödyntäminen Oppiainekohtaisten uutisten käsittely Yle Tripletin avulla Sanaristikoiden luominen Sarjakuvat opetuksessa Vinkkejä Wilman käyttöön QR-koodit Sähköiset tietokisat Sähköinen seinä opetuskäytössä Sanapilvet Kysymyksiä esittävät opetusvideot Monimediainen oppimispolku Thinglinkillä Kymmensormijärjestelmän opettelu Linkkien lyhentäminen Sähköinen päiväkirja tai seurantatehtävä Opetusvideoiden laatiminen Sähköpostiohjeita Robotiikka Muita ideoita tavoitteiden toteuttamiseen