Sähköiset tietokisat

Sähköiset tietokisat

Miten tätä voi hyödyntää opetuksessa?

Sähköiset tietokisat motivoivat usein opiskelijoita. Tietokisat saavat usein nekin toimimaan ja vastamaan, jotka ovat muuten luokassa hiljaa. Tietokisoja voi käyttää kertaavana tai uutta opettavana asiana opettajan tai oppilaiden luomilla kysymyksillä.

Mitä ohjelmia on olemassa?

Epäreilu peli ei ole varsinainen ohjelma, mutta se on toteutettavissa sähköisesti. Peliä voi pelata mihin tahansa aineeseen liittyvillä kysymyksillä. Kannattaa tutustua hauskaan peliin esimerkiksi Kieltenope Kuopiosta -blogissa.

Kahoot on sähköisten tietokisojen klassikko. Anna Haapalainen on laatinut hyvän ohjeen Kahootin käyttöön.

Socrative on monessa mielessä Kahootin kaltainen kysymysten laatimisohjelma. Socrative ei mittaa vastauksiin kulunutta aikaa ja se saakin oppilaat usein pohtimaan tarkemmin vastauksiaan. Socrativea voi käyttää niin kyselyihin, pistareihin, tietokisoihin kuin palautteen antamiseen ja "ota kantaa" -kysymyksiinkin. Socrative mahdollistaa myös pikakysymysten tekemisen: opettaja sanoo kysymyksen ääneen ja oppilaat vastaavat siihen nimettömänä. Tämä toimii hyvin esimerkiksi silloin, kun halutaan selvittää, onko opiskeltu asia oppilailla hallussa. Lisää Socrativen käytöstä alakoulun TVT-oppaan 4. luokan harjoituksessa 1.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä