Harjoittelee ohjelmointia

Harjoitellaan ohjelmointia

Valmisteltavaa ennen oppituntia:

Selvitä, ovatko oppilaasi ohjelmoineet aiemmin ja mitä ohjelmia on käytetty. 

  • Tutustu johonkin tai joihinkin seuraavista ohjelmointia opettavista palveluista ja valitse niistä mieleinen.
    • code studio (Valtavasti ikätasoittain luokiteltua materiaalia koodauksen opetteluun tietokoneen kanssa ja ilman. Sisältää opastusta.)
    • code spark (pelillinen algoitmista ajattelua opettava ympäristö)
    • scratch (Graafinen ohjelmointiympäristö, jossa voidaan luoda melko edistyneitäkin ohjelmia. Sisältää myös valmiita harjotuksia. Mainioita ohjeita scratchin käyttöön löytyy esimerkiksi MAOLin laatimana). Scratchiä käytettäessä on suositeltavaa luoda oppilaille sinne omat tunnukset, jolloin tuotokset säilyvät. Informoi huoltajia asiasta. Tunnukset luodaan huoltajan kanssa, eivätkä käyttäjätunnukset ja sanasanat tule automaattisesti opettajan tietoon.

Ohje oppitunnille:

  • Kerratkaa, mitä ohjelmointi on ja miksi sitä harjoitellaan. Esille voi nostaa ainakin seuraavia ajatuksia (voit käyttää apuna diaesitystä oikealta)
    • Yksinkertaisimmillaan ohjelmointi tarkoittaa yksiselitteisten käskyjen antamista oikeassa järjestyksessä.
    • Suurin haaste ohjelmoinnissa on miettiä, miten omassa päässä oleva idea voidaan pilkkoa yksinkertaisiksi käskyiksi.
    • Ohjelmointi kehittää loogista ajattelukykyä.
    • Ilman ohjelmointia meillä ei olisi laskimia, tietokoneita, kännyköitä, tabletteja, auton ajotietokoneita, limsa-automaatteja, pankkiautomaatteja, nykyaikaisia kassakoneita, wilmaa, sähköpostia, robotteja,... (listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle)
  • Kerratkaa tarvittaessa yksinkertaisten käskyjen antamista ja tulkintaa oikealla olevan diaesityksen avulla
  • Käyttäkää valitsemaasi koodausympäristöä.