Harjoittelee ohjelmointia

Harjoitus: Ohjelmointiin tutustutuminen

Valmisteltavaa ennen oppituntia:

  • Tutustu johonkin tai joihinkin seuraavista ohjelmointia opettavista palveluista ja valitse niistä mieleinen.
    • code studio (Valtavasti ikätasoittain luokiteltua materiaalia koodauksen opetteluun tietokoneen kanssa ja ilman. Sisältää opastusta.)
    • code spark (pelillinen algoitmista ajattelua opettava ympäristö)
    • scratch (Graafinen ohjelmointiympäristö, jossa voidaan luoda melko edistyneitäkin ohjelmia. Sisältää myös valmiita harjotuksia. Mainioita ohjeita scratchin käyttöön löytyy esimerkiksi MAOLin laatimana). Mikäli käytetään Scratciä, informoi huoltajia asiasta ja pyydä heitä luomaan lastensa kanssa käyttäjätunnus. Näin toimittaessa tuotokset jäävät talteen ja niitä voi jatkaa kotona tai myöhemmin koulussa.

Ohje oppitunnille:

  • Keskustelkaa siitä, mitä ohjelmointi on ja miksi sitä harjoitellaan. Esille voi nostaa ainakin seuraavia ajatuksia (voit käyttää apuna diaesitystä oikealta)
    • Yksinkertaisimmillaan ohjelmointi tarkoittaa yksiselitteisten käskyjen antamista oikeassa järjestyksessä.
    • Suurin haaste ohjelmoinnissa on miettiä, miten omassa päässä oleva idea voidaan pilkkoa yksinkertaisiksi käskyiksi.
    • Ohjelmointi kehittää loogista ajattelukykyä.
    • Ilman ohjelmointia meillä ei olisi laskimia, tietokoneita, kännyköitä, tabletteja, auton ajotietokoneita, limsa-automaatteja, pankkiautomaatteja, nykyaikaisia kassakoneita, wilmaa, sähköpostia, robotteja,... (listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle)
  • Harjoitelkaa yksinkertaisten käskyjen antamista ja tulkintaa oikealla olevan diaesityksen avulla
  • Harjoiltelkaa valitsemasi koodausympäristön käyttöä

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä