Tutustuu ohjelmoinnin perusteisiin ikäkaudelle sopivalla tavalla

Harjoitus: Algoritminen ajattelu (sama harjoitus löytyy myös 1. luokan materiaaleista)

(kesto 1 - 2 x 45 min)
Oppiaineet, joihin harjoitus liittyy: liikunta

Harjoituksen tavoitteena on opettaa oppilaille algoritmista ajattelua antamalla toisille vaiheistettuja ohjeita ja noudattamalla itse konemaisesti toisten laatimia vaiheistettuja ohjeita.

Taitotasot, joihin harjoitus liittyy:

  • Tutustuu ohjelmoinnin perusteisiin ikäkaudelle sopivalla tavalla

Valmisteltavaa ennen tuntia:

Tulosta ja laminoi liitteenä olevia ohjelmointikortteja ja -pohjia yksi setti/ryhmä (2-4 oppilasta)

Ohje oppitunnille:

Harjoitus tehdään ulkona tai liikuntasalissa.

Ensin sovitaan jokaiselle kortille merkitys, esimerkiksi:

  • Nuoli eteenpäin tarkoittaa askelen astumista eteenpäin ja siniset kääntyvät nuolet 90 asteen käännöstä oikealle tai vasemmalle
  • Kiertävä keltainen nuoli tarkoittaa kuperkeikkaa
  • Hymynaama, tähti ja palapelin pala voivat tarkoittaa vaikkapa hyppyä, pallon heittoa, huutamista, kärrynpyörää, kyykkyyn menemistä tms.
  • Numerot tarkoittavat, kuinka monta kertaa mitäkin toimintoa tehdään

Opettaja toimii ensin robottina. Ope-robottia ohjelmoidaan kiinnittämällä sinitarralla ohjelmointipohjan ensimmäiseen sarakkeeseen halutut toiminnot siinä järjestyksessä, kun robotin halutaan ne suorittavan. Toiseen sarakkeeseen laitetaan, kuinka monta kertaa mitäkin toimintoa toistetaan. Kun ohjelma on kirjoitettu, se annetaan robotille suoritettavaksi.

Kun ohjelmoinnin periaate on selvä, oppilaat ohjelmoivat pareittain tai ryhmittäin toisiaan. Oppilasroboteille voi rakentaa radan, jota pitkin robotti pitää saada ohjelmoimalla kulkemaan. Robotin on noudatettava saamiaan ohjeita tarkasti välittämättä siitä, pysyykö radalla vai ei. Jos robotti ei pysy radalla, ohjelmoija korjaa ohjelmaa ja antaa sen robotille uudelleen.

Jos yksi ohjelmointipohja ei riitä, voi ohjelmointipohjia antaa kaksi robottia 

Muilla tunneilla eriyttävänä tehtävänä nopeille oppilaille voi käyttää Code spark -pelin kokeiluversiota.
Valtavasti lisämateriaalia tietokoneella ja ilman tehtäviin harjoituksiin löytyy esimerkiksi täältä.

Liitteet:

Ohjelmointipohja
Ohjelmointikortit

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä