LYLLin opiskelijoiden matka Berliiniin ja Uslariin 29.4.-7.5.2022

6.5. perjantai

Koulupäivä alkoi tavalliseen tapaan klo 7.45. Suuntasimme kaikki eri tunneille, ja osalla oli kuvataidetta, yhteiskuntaoppia ja englantia. Moni myös vietti aikaa koulun kirjastolla. Iltapäivällä muun muassa valmistauduimme illan juhliin.

Juhlia varten kokoonnuimme Schönhagenin kylässä sijaitsevaan vapaa-ajantaloon. Juhlissa katselimme kuvia ja videoita vierailumme ajalta, nautimme perheiden valmistamia ruokia, keskustelimme ja vietimme aikaa yhdessä.

Illan päätteeksi lähdimme isäntäperheiden luo lepäämään ennen seuraavan päivän aikaista herätystä ja paluumatkaa kohti Lohjaa.

Keskiviikko 4.5.

Aamu alkoi klo: 8.30 tapaamisella koulun pihassa. Siellä nousimme bussiin ja aloitimme matkan kohti Kasselia. Matka kesti vähän yli tunnin ajan ja pian olimmekin "rumassa kaupungissa", kuten saksalainen opettaja sen meille esitteli. Kasselissa menimme Grimmin veljeksistä kertovaan museoon ja siellä kiertelyn jälkeen meillä oli hetki vapaa-aikaa. Moni kävi syömässä tai shoppailemassa. Sen jälkeen siirryimme bussilla vesiputouspuistoon, joka oli todella hieno.
Sen jälkeen matkustimme Hann Mündeniin jossa meillä oli hetki aikaa kierrellä. Pitkän päivän jälkeen kaikki olivat väsyneitä ja matka Uslariin oli hiljainen.

Tiistai 3.5.

Koulupäivä alkoi tänään varsin normaalisti. Koulupäivää varten herättiin aikasin ja kouluun valuttiin väsyneesti hortoillen. Päädyimme kello 11 jälkeen kuuntelemaan pormestarin esittelyä kaupungintalosta, joka kantoi historiaa viiden vuosisadan takaa. Tämän jälkeen toinen mukana olleista saksalaisista opettajista kertoi meille lisää Uslarin historiassa. Kävimme myös paikallisessa kirkossa sekä kertomuksen entisajan hallitsiasta joka ”linnan” eli kirkon aikoinaan oli teetättänyt. Näimme ihania maisemia ja saimme useat otettua esittelykierrokselta paljon kauniita kuvia. Saksaa kuunnellessa joillakin meistä saattoi väsymyskin iskeä, mutta päivästä silti selvittiin tavalla tai toisella.

Päivän päätteeksi monet eksyivät pariensa kanssa tekemään aktiviteetteja lähialueella. Monien matka oli kohdistunut lähellä olevaan kaupunkiin, Göttingeniin, jossa ollaan muun muassa syöty, shoppailtu ja keilailtu. Monille pitkä päivä on ollut täynnä iloa ja mielenkiintoisia kokemuksia, toiset ovat lähinnä lepäilleet. Uskon monien, (meidän ainakin) aatosten olevan jo huomisessa, sillä sillon matkustamme Kasseliin ja kierrämme siellä koko päivän kouluaineiden sijasta!

Maanantai 2.5.

2.5. Ensimmäinen koulupäivä Uslarissa

Aamu alkoi klo. 7.45 yhteisellä kokoontumisella koulun ruokasalissa, jossa rehtori toivotti meidät tervetulleeksi kouluun. Koulurakennuksen esittelyn jälkeen siirryimme vaihtoparien oppitunneille seuraamaan opetusta. Iltapäivästä pääsimme porukalla pelaamaan paikallista peliä nimeltä Chuckball, ja siinä riitti naurua.

Koulupäivä loppui ennen kolmea, jonka jälkeen siirryimme perheiden kanssa viettämään vapaa-aikaa. Osa kävi lähikylissä esimerkiksi minigolffaamassa ja katsomassa nähtävyyksiä, ja osa vietti aikaa perheen kanssa kotona. Ensimmäinen kokonainen päivä Uslarissa oli vielä aikalailla tutustumista, mutta tästä tämä lähtee rullaamaan!

Sunnuntai 1.5.

Aamiainen hostellissa oli kello 8.00. Sen jälkeen luovutimme huoneet ja lähdimme ratikalla kohti rautatieasemaa. Matkustimme junalla Sachsenhousenin keskitysleirille, jossa kiertelimme ympäriinsä n. 1,5 tunnin ajan. Keskitysleirikierroksen jälkeen kävelimme takaisin juna-asemalle ja takaisin kohti hostellia. Siinä välissä meillä oli ruokatauko.

Haimme hostellilta matkatavarat ja lähdimme kohti päärautatieasemaa, josta juna kohti Göttingeniä lähtisi. Rautatieasemalla meillä oli tunti aikaa kierrellä kaupoissa, jonka jälkeen menimme junaan. Junamatka kesti n. 2,5 tuntia ja loppumatkasta jännitys kasvoi. Olimme perillä Göttingenin asemalla puoli seitsemältä. Siellä tapasimme isäntäperheemme ja majoituimme heidän luokseen.

Lauantai 30.4. vappuaatto

Aamulla oli herätys aikaisin ja menimme aamupalalle klo 8. Pöydässä oli paljon erilaisia herkkuja. Aamupalan jälkeen erkanimme ja lähdimme Pergamon- ja luonnontieteenmuseoita kohti. Luonnontieteiden museo oli hieno ja siellä oli dinosauruksia, eläimiä ja mineraaleja. Tämän jälkeen menimme syömään Nolle nimiseen ravintolaan.

Ruoan jälkeen meillä oli noin tunti vapaa-aikaa ja kaksi joukostamme eksyi. Tämän jälkeen tapasimme juna-asemalla ja lähdimme kohti Potsdamia. Potsdamin juna-asemalla ostimme evästä ja lähdimme bussilla kohti Sanssoucin palatsia. Palatsin puutarhalla saimme kierrellä noin tunnin. Tämän jälkeen meidän olisi ollut tarkoitus mennä opastetulle kierrokselle palatsiin, mutta aikatauluun oli tullut väärä kellonaika, joten tulimme tunnin myöhässä emmekä päässeet kierrokselle.

Tästä lähdimme ensin bussilla takaisin juna-asemalle ja sieltä junalla takaisin Berliiniin Alexanderplazille. Kun tulimme takaisin Potsdamista Alexanderplatzille, meillä oli vapaa-aikaa loppu ilta yhdeksään asti. Osa porukasta kävi katsomassa East Side Gallerya, joka on säilynyt osa Itä- ja Länsi-Berliinin välistä muuria. Kävimme Alexa nimisessä kauppakeskuksessa kiertelemässä eri vaatekaupoissa ja lopuksi kävimme ruokakaupassa. Hostellilla teimme iltatoimet ja menimme nukkumaan.