Edinburgh -opintomatka 2024

Edinburgh 18.4.-23.4.2024

Historiaa, kulttuuria ja nähtävyyksiä

18.4. saavuimme illalla hotellille ja pitsojen jälkeen lähdimme sulattelemaan ruokaa iltakävelyllä Royal Milelle ja Edinburghin linnan pihalle asti. Sieltä ihastelimme kaupungin valoja ja muistomerkkejä (mm. buurisodassa kaatuneille skotlantilaisille ratsuväen hevosille ja noitavainoissa poltetuille ihmisille). Matkalla takaisin hotellille ihmettelimme Edinburghin vilkasta yöelämää.

19.4. tutustuimme Edinburghin linnaan, jonka vanhimmat osat ovat 1000-luvulta. Skotlannin kuninkaat asuivat siinä 1500-luvulle asti, jonka jälkeen sillä on ollut sotilaallinen merkitys 1800-luvulle asti. Sitä on piiritetty 23 kertaa. Kolme tuntia kului kuin siivillä ja kello 13 tykinlaukauksen jälkeen lähdimme seuraavaan kohteeseen. Sää oli aurinkoinen, mutta kovin tuulinen. Täällä alkaa jo tulla lehti puuhun ja ruoho vihertää.

Greyfriarsin hautausmaalta etsimme hautoja, joiden nimistä J.K.Rowling sai ideoita Harry Potter -kirjojen hahmojen nimiin:

Skotlannin kansallismuseossa saattoi nähdä mm. giljotiinin:

Mystisiä miniatyyriarkkuja:

Trainspotting-elokuvan käsikirjoitus ja juliste Ewan McGregorin nimmareilla - "Choose Life":

Dolly-lammas - maailman ensimmäinen kloonattu nisäkäs:

Toisena päivänä meillä oli liikunnallinen ohjelma; kiipesimme loistavassa ulkoilusäässä mm. Arthur's Seat-vuorelle, joka on jäänne muinaisesta tulivuoresta:

Osa porukasta valloitti vielä Salisbury Cragsin.

Kauniisti kukkivia koristekirsikkapuita kirkon edessä. Sen hautausmaalla on merkittävän liberalistifilosofi Adam Smithin hauta:

Kolmas päivä oli hieman sateinen, mutta onneksi meillä oli sisäaktiviteetteja. Syötiin pubilounas Beehive inn-ravintolassa; useimmat tilasivat perinteisen fish and chips-annoksen, joka olikin todella hyvä. Lounaan jälkeen tutustuimme st Giles:in katedraaliin, jonka vanhimmat osat ovat 1100-luvulta. Seuraavaksi kävimme National Galleryssa katsomassa maalauksia ja patsaita. Lopuksi oli aikaa shoppailulle ja kahviloille.

Beehive inn:

Fish and Chips:

St Giles cathedral:

Gottilaisen katedraalin lasimaalausikkunat ovat erityisen hienot:

Neljännen päviän aamulla kävimme Joppa Rocks-muodostelmalla etsimässä fossiileja laskuveden aikaan. Fossiileja ei pahemmin löytynyt, mutta niiden sijaan moni löysi hienoja simpukankuoria sekä vulkaanisia kiviä matkamuistoiksi sekä rapuja.

Hajaannuimme syömään rantabulevardin ravintoloihin ja kahviloihin:

Kävimme myös Royal Botanic Gardenissa, jossa mm. alppiruusut kukoistivat:

Viimeisenä päivänä meille esiteltiin Edinburghin yliopistoa ja sen jälkeen oli aikaa shoppailulle ja syömiselle.

Toinen ryhmistä yliopiston päärakennuksella:

Suomen lumikaaoksen takia Helsingistä Edinburghiin tullut kone oli pari tuntia myöhässä, joten pääsimme kotimatkalle saman verran myöhässä: väsyneet opintomatkailijat olivat perillä Lohjan kirkkokentällä vasta 1:30. Joillakin oli tämän jälkeen koulua jo klo 8 -->. Muutoin reissumme oli kaikin puolin erittäin hyvin onnistunut.