MATKAPÄIVÄKIRJA 26.2.-1.3.

TIETEEN JA TAITEEN LONTOO 26.2.-1.3.2020

MATKAPÄIVÄKIRJA

Keskiviikko 26.2.

Matkamme Lontooseen alkoi klo 8.30 Kirkkokentältä kun 20 innokasta opiskelijaa nousi bussiin, jolla siirryimme Helsinki-Vantaan lentokentälle ja klo 11.40 lennolle Lontoon Heathrown kentälle. Perillä olimme klo 12.50 paikallista aikaa ja vastassa kentällä oli opettaja Esa Ritvanen, joka oli alkuviikon järjestellyt Lontoon opetusohjelmaa. Siirryimme maanalaisella Whitechapelin kaupunginosaan ja majoituspaikkaamme Wombat’s City Hostelliin. Hostelli sijaitsi lyhyen kävelymatkan päästä Aldgate Eastin ja Tower Hillin metroasemilta.

Sillä aikaa kun opiskelijat majoittuivat huoneisiinsa (pojat kuuden hengen huoneeseen ja tytöt kuuden ja kahdeksan hengen huoneisiin), läheisestä pitseriasta haettiin kasa pitsoja, jotka syötyämme lähdimme nähtävyyskierrokselle klo 16.

Opiskelijat olivat keränneet etukäteen tietoa nähtävyyskohteista Lontoon Pedanet-sivuille ja ne esiteltiin muille ryhmäläisille ennen matkaa Lontoo-oppitunnilla 12.2.

Tower Hillin metroaseman kupeessa sijaitsivat tietenkin Towerin silta ja Towerin linna.

(kuva: Esa Ritvanen)

Metrolla siirryimme ihastelemaan London Eyeta, Big Beniä, Parlamenttitaloa ja Westmister Abbeyta. Matka jatkui St.James’s Parkin kautta kohti Buckinghamin palatsia ja kun ilta alkoi pimentyä saavuimme Piccadilly Circuksen mainostaulujen luokse.

Kävelymatkaa kertyi nähtävyyskierroksella 8km ja päivän lopuksi olimme kävelleet 15 kilometriä! Taisimmekin liikkua jokaisena matkapäivänä jalkaisin ainakin yhden liikuntatunnin verran.

Opiskelijat saatettiin vielä Trafalgarin aukiolle, jossa kaikki jakaantuivat etsimään pikaista syömistä ja klo 19.10 tapasimme The Lyceum–teatterin edessä siirtyäksemme ihastelemaan Leijonakuningas-musikaalia. Musikaali olikin loppukyselyn mukaan toinen suosituimmista kohteista Lontoon matkalla. Näyttämösovitus oli mielikuvituksellista ja puvustus värikästä. Esitys kesti kaksi ja puoli tuntia ja väliajalla oli myynnissä syötävää ja juotavaa.

Iltakymmeneltä siirryimme ryhmänä Hostellille ja ehdimme juuri ostaa iltapalaakin mukaan ennen kauppojen sulkeutumista.

Torstai 27.2.

Aamulla ryhmällemme oli varattu aamupala klo 8. Tarjolla olikin monipuolinen ja runsas aamupala ja sen voimin lähdimme kohti ensimmäisiä matkamme museoetappeja.

South Kensingtonin metroaseman kupeesta sijaitsevat vierekkäin kaksi upeaa museota – Natural History Museum (luonnontieteellinen museo) ja Science Museum (tiedemuseo).

Aloitimme Luonnontieteellisestä museosta klo 10 jälkeen. Kaikki saivat vapaasti kierrellä tutustumassa perusnäyttelyyn, jonka jälkeen jakaannuimme kahteen ryhmään klo 12 ja 12.30. Meille kerrottiin lisää museon alkoholiin säilötyistä näytteistä, joista vanhimmat olivat 1800-luvulta. Lukkojen takaa kellarista löytyi itsensä Charles Darwinin keräämiä näytteitä. Kellarissa näimme myös mm. mystisen luukala latimerian ja jättiläismustekalan ja kuulimme, miten aikojen saatossa kerättyjä näytteitä käytetään edelleen tutkimustyössä.

(Linophryne arborifera kuva: Julia Pähkinärinne)

Kello 13.30 kokoonnuimme taas yhteen ja museon kuraattori kertoi meille puolen tunnin ajan työstään. Museoonhan ei vain kerätä näytteitä vaan niitä tutkitaan ja luokitellaan sekä tietenkin tehdään tutkimusta uusia näytteitä keräämällä. Tapaamamme tutkija oli erikoistunut ampiaisiin ja loispistiäisiin ja saimme tutustua näytteisiin, jotka esittelivät eri lajeja ja pesätyyppejä. Mielenkiintoista oli myös kuulla, miten nykyään pystytään nopeasti tutkimaan näytteen DNA:ta ja että mm. lääketieteellisten tutkimusmenetelmien kehittämisessä käytetään innoittajana eläinmaailman ihmeellisyyksiä.

(kuva: Julia Pähkinärinne)

Kello 14-15 pidettiin ruokatauko, jonka aikana opiskelijat voivat etsiä myöhäistä lounasta joko museon kahviloista/ravintolasta tai lähistön ruokapaikoista.

Klo 15.15 kokoonnuimme jälleen. Tällä kertaa Tiedemuseossa ja tarkemmin ottaen osastolla, joka esitteli höyrykoneen kehitystä. Höyrykone oli yhtenä aiheena kurssin ennakkotehtävissä. Viisi paria tutustui höyrykoneen kehitykseen, toimintaperiaatteeseen ja pohtivat mitä mahdollisesti höyrykoneen jälkeen. Työt esiteltiin muille ryhmäläisille 12.2. oppitunnilla.

Fysiikan opettaja Esa Ritvanen esitteli vielä höyrykoneen toimintaperiaatetta museon mallikappaleen vieressä, jonka jälkeen kaikki kävivät pienemmissä ryhmissä klo 16-17 välillä kuuntelemassa opettaja Ritvasen lyhyen esittelyn V-2 raketin kehityksestä ja rakenteesta. V-2 oli toinen tieteeseen liittyvistä ennakkotehtävistä ja viisi paria tutki etukäteen raketin kehittämistä ja sen käyttöä Toisessa Maailmansodassa sekä Lontoon pommituksia. Työt esiteltiin muulle ryhmälle Lontoo-oppitunnilla 12.2.

Lopuksi oli vielä hieman aikaa tutustua museon kiehtoviin näyttelyihin ennen museon sulkeutumista klo 18.

Lähdimme sitten yhtenä ryhmänä hostellille lepäilemään ja siistiytymään, koska ennen klo 20 siirryimme lähellä olevaan Pubiin ruokailemaan. Tämä oli ensimmäinen kahdesta yhteisestä ruokailusta, jotka sisältyivät matkan hintaan ja joiden kautta haluttiin myös esitellä brittiläistä kulttuuria.

Olimme kutsuneet ruokailuun mukaan Perttu Lähdesmäen, joka oli opiskellut valosuunnittelua Lontoossa Rose Bruford Collegessa kolme vuotta ja työskennellyt sen jälkeen Lontoossa. Saimme tietää, miten haetaan opiskelemaan Britteihin, mitä se maksaa ja millaista opiskelu (ja työnteko) on verrattuna Suomeen.

Perjantai 28.2.

Kello 8 jälleen aamupala ja lähtö hostellilta 9.15. Hyppäsimme Tower Hilliltä kaksikerroksiseen punaiseen bussiin ja siirryimme St.Paul’sin Katedraalin eteen. Kirkon sisällä meille jaettiin äänioppaat, mutta aivan ensimmäisenä suuntasimme ylös katedraalin kupoliin ja Golden Gallery-näköalapaikalle, jonne päästäksemme meidän oli kiivettävä kierreportaita 528 askelmaa. Näköala olikin huimaava. Alemman näköalatasanteen (Stone Gallery) kautta kirkon sisätiloihin, joihin kaikilla oli puoli tuntia aikaa tutustua äänioppaan avulla. Viimeiseksi siirryttiin yhdessä Kryptaan, joka on monen nimekkään henkilön viimeinen lepopaikka. Ääniopas kertoi kuuluisimmista haudoista/henkilöistä paljon mielenkiintoista tietoa.

Klo 12 lähdettiin metrokyydillä University College Londoniin tunnin mittaiselle kampuskierrokselle. UCL on Lontoon yliopistojen ykkönen ja kolmanneksi paras Iso-Britanniassa, Oxfordin ja Cambridgen jälkeen. Tutustuimme tarjolla oleviin koulutusaloihin, kampuksen rakennuksiin ja koska oppaana toimi kaksi yliopiston opiskelijaa kyselimme heidän opinnoistaan, opiskelusta yleensä ja tietenkin opiskelun kustannuksista. 40% UCL:n opiskelijoista on ulkomaalaisia ja oppaamme suosittelivat myös meidän opiskelijoitamme pitämään mielessä mahdollisuuden hakeutua ulkomaille opiskelemaan.

Seuraavaksi siirryttiin klo 14 metrolla jo tutulle Trafalgarin aukiolle ja ruokailimme omatoimisesti.

Kello 16 kokoonnuttiin National Galleryn eli kansallisgallerian edessä. Opiskelijat olivat tutustuneet ennakolta pareittain kansallisgalleriassa esillä oleviin maalauksiin. Heidän tehtävänsä oli nyt etsiä oma maalauksensa. Sen lisäksi ohjeena oli etsiä jonkin tutun taidemaalarin (Rubens, Rembrant, Van Gogh jne.) teos sekä etsiä museon kokoelmista Akseli Gallen-Kallelan maalaus Keitele.

Kello 18 lähdettiin metrolla hostellille lepäilemään ja mahdollisesti vaihtamaan kuivia sukkia/kenkiä, koska sää ei todellakaan suosinut kampuskierrostamme.

Onneksi sää suosi päivän viimeistä kierrosta. Aldgate Eastin metroasemalla kello 20 tapasimme oppaamme Markin, joka johdatti meidät Viiltäjä-Jackin jalanjäljille puolentoista tunnin mittaisella kierroksella. Kapeilla kujilla kuulimme, millainen alue oli ollut vuonna 1888 kun Viiltäjä-Jackiksi nimetty murhaaja tappoi ainakin viisi prostituoitua Whitechapelin alueella. Julmien veritekojen lisäksi pohdiskeltiin myös mikä osa medialla oli legendan luomisessa ja miten sosiaalisesti räjähdysaltis tilanne oli alueella. Vallankumous ja laajemmat väkivaltaisuudet olivat todellinen uhka. Tästä syystä poliisi ehkä salasi löytäneensä syyllisen. Ja ovatko viime vuosien DNA-tutkimukset ratkaisseet arvoituksen? Viiltäjä-Jack-kierros oli opiskelijoiden antaman palautteen perusteella musikaalin ohella matkan parasta antia.

Viiltäjä-Jack-kierros johdatteli meitä samalla nykyisen trendikkään East Endin halki. Kuljimme pitkin monikultuurista Brick Lanea ja näimme äänekästä yöelämää sekä Spital Fieldsin myyntikojut valmiina lauantain markkinoihin.

Lauantai 29.2.

Aamupalan jälkeen lähtö hostellilta jälleen klo 9.15. Suuntana oli Russel Squaren metropysäkki ja British Museum. Opiskelijoille jaettiin äänioppaat ja Pedanetissä oli yhdeksän haastavaa tehtävää. Opiskelijoiden tuli löytää tiettyjä esineitä vain kuvan avulla tai vastata kysymyksiin joko esineen vieressä olevan kyltin tai äänioppaan tietojen perusteella. Ja kysyvä ei tieltä eksy eli apuna käytettiin myös museon henkilökuntaa. Kaikkien tuli aloittaa kierros kuuluisimmasta eli Rosettan kivestä ja siitä keskusteltiin vielä illalla ravintolassakin. Tietokilpailun lisäksi opiskelijat kävivät pienissä ryhmissä kuuntelemassa opettaja Ritvasen lyhyen tietoiskun ajan mittaamisen kehittymisestä klo 12-12.45

Klo 14 kokoonnuttiin aulaan ja lähdettiin yhdessä metrolla Tottenham Court Roadilta Chalk Farmille eli tutustumaan Camden marketin lauantaihulinaan.

Opiskelijoilla oli nyt vapaata aikaa iltaan asti ja klo 20 istahdimme yhdessä ruokailemaan intialaiseen ravintolaan (The Empress). Tämä ruokailu kuului matkan hintaan. Ennen ruokailua palkittiin kaksi British Museumin tietokilpailussa parhaiten pärjännyttä ryhmää.

Sunnuntai 1.3.

Lähtö hostellilta 9.30, metrolla Heathrowlle ja lento Suomeen klo 13.50 paikallista aikaa. Kirkkokentälle saavuimme Suomen aikaa kello kahdeksan jälkeen väsyneinä, mutta 100% tyytyväisinä matkaan (opiskelijoiden palautekyselyn tulos).

Parin viikon kuluttua matkasta kokoonnumme vielä käymään läpi opiskelijoiden Pedanetin palautuskansioon palauttamia huomioita matkasta. Mitkä asiat kiinnittivät huomiosi matkan aikana? Mitä pohdiskelit? Mikä jäi erityisesti mieleen?

Yhden parin tehtävänä oli tallentaa matkamuistoja ja niistä esitellään kooste viimeisessä tapaamisessa.

Opiskelijat saavat matkasta ja siihen liittyvistä tehtävistä kurssisuorituksen.