Barcelona spring 2023: Happy teachers for better students

Lauantai 29.4.2023

Aamulla suunnattiin Parc Guelliin eli Antoni Gaudín suunnittelemaan upeaan puistoon. Vallcarcan metroasemalta kukkulan päällä sijaitsevaan puistoon kipuaminen olikin taas rankempi juttu varsinkin kun liukuportaat olivat poissa käytöstä. Puistoon oli pääsymaksu, mutta onhan paikka näkemisen arvoinen! Niin monen muunkin mielestä, koska turisteja oli jälleen paljon. Päivä oli jo aamupäivällä hyvin lämmin ja aurinkoinen, joten puistoon rakennetut varjopaikatkin tulivat tarpeeseen. Itse vietin loppupäivän Gràcian kaupunginosassa, joka torstain pikakierroksen pohjalta vaikutti paikalta, jossa voi viettää enemmänkin aikaa. Kovin kauaa en kuitenkaan pystynyt kirjaani lukemaan helteisellä Placa del Solilla joten oli siirryttävä Placa Rius i Tauletiin varjoon. Koska tänään oli viimeinen päivä Barcelonassa, en halunnut liikkua metrolla maan alla vaan kävelin vaihteeksi koko matkan Passeig de Graciaa pitkin Placa de Catalunyalle. Ostoskadun varrelta löytyvät kaikki tutut ketjuliikkeet ja luksuskaupat. Placa de Catalunyan kupeessa sijaitsee valtava tavaratalo El Corte Inglés. Sen yläkerroksen ravintolasta on melkoiset näkymät halki koko kaupungin. Aukiolta alkaa taas La Rambla ja vanhasta kaupungista löytyy koko ajan jotain uutta katsottavaa.
Kotimatkan ajankohdan valitsin hieman huonosti, koska en huomioinut tämän päiväistä FCBarcelonan peliä. Camp Noulle pääsee helpoiten metrolinjalla L3. Ja samaan suuntaan kuin mennään hotellille...Onneksi ottelu oli voittoisa ettei ihan turhaan seisottu metrossa kuin sillit suolassa.
Huomenna kotiin ja vappua viettämään!

Perjantai 28.4.2023

Tänään oli viimeinen koulupäivä Europassin Teacher Academyssa Rambla Catalunyalla klo 9.30-14.00. Jatkoimme "Wheel of life" harjoitusta ja teimme omista tavoitteistamme vision ja kuvakollaasin, jonka esittelimme ryhmissä. Ajanhallintaa harjoiteltiin ryhmäkeskustelussa käyttämällä Eisenhowerin matriisia. Opettajilla ympäri Eurooppaa vaikuttaa olevan samanlaisia ongelmia. Lopuksi käytiin läpi osallistujien toiveita ja tavoitteita Lego serious play menetelmällä, jaettiin toisillemme juhlallisesti osallistumistodistukset ja motivointipuheet. Hyvän kotimatkan toivotusten saattelemina lähdimme kukin omaan suuntaamme.
Tänään oli nähtävyyksistä vuorossa Platja Barceloneta eli Barcelonan suosituin ranta. Tänään olikin lämmin päivä ja rantabulevardi ravintolaineen sekä itse ranta olivat täynnä ihmisiä - sekä paikallisia että turisteja. Illalla oli aika tutustua Moco museoon, jossa oli esillä mm. Banksyn, Warholin ja Kawsin taidetta. Näyttely oli vaikuttava ja kuten vieressä sijaitseva Picasso-museo sekin sijaitsi keskiaikaisten rakennusten sisällä vanhassa kaupungissa. Illalliseksi tänään Paellaa (joka on tosin Valenciasta) ja crema catalanaa. Kaiken sai onneksi vegaanisena:) Matkalla kohti La Ramblaa oli tarjolla turistille ostettavaa vaikka millä mitalla. Mukaan tarttui viemisiksi suklaata.

Torstai 27.4.2023

Tänään aloitettiin koululla, jossa oli oltava jo 9.30. Onneksi alue ja metrolinjat alkavat olla jo hyvin hallussa:) Tänään puhuttiin ensin merkitysten luomisen tärkeydestä kun halutaan painaa asioita työmuistiin. Teimme "zoomaustehtävää, jossa oli rakennettava jatkotarinaa, mutta muistettava myös mitä edelliset olivat sanoneet. Mietittiin ikäviä kohtaamisia ja miellyttäviä kohtaamisia ihmisten kanssa ja mietittiin miten ne ikävätkin kohtaamiset voi selvittää suhtautumalla hieman empaattisemmin kaikkiin kanssaihmisiimme. Positiivista ajattelua voi ja kannattaa opetella. Ryhmissä kävimme läpi arvoja, joista valitsimme meille todella tärkeät, tärkeät ja ei lainkaan tärkeät. Sitten keskusteltiin niistä tärkeistä arvoista, joita itse haluaisimme kehittää. Opettaja esitteli japanilaisen Ikigai-menetelmän, josta voisi saada apua elämänhallintaan https://ikigaitest.com/
Vielä ehdittiin puhua tavoitteiden asettamisesta ja piirtää elämänpyörät huomisia viimeisiä harjoituksia varten.
Koulun jälkeen ehdittiin piipahtaa syömään ja klo 15 koulun edestä Sasu, minä ja virolaiset opettajat Silja ja Alice lähdimme ihanan oppaan kanssa kävelykierrokselle. Aloitimme kierroksen tutkimalla vielä Gaudin Casa Batllóa yksityiskohtaisemmin. Sieltähän löytyi koko Pyhän Yrjön ja lohikäärmeen tarina, miekkoineen ja prinsessan parvekkeineen. Metrolla Fontanaan eli Gràcian kaupunginosaan. Aloitimme kierroksen ihastelemalla Gaudin alkuaikojen työtä Casa Vicensiä ja sen jälkeen kuljimme aukiolta aukiolle ihastellen alueen omaleimaista tunnelmaa. Timanttiaukio on antanut nimensä katalonialaisen Mercè Rodoredan samannimiselle kirjalle, jonka tapahtumat sijoittuvat Espanjan sisällissotaan 1936-1939. Koululla luokkahuoneemme nimi onkin Mercè Rodoreda. Vanhan kaupungintalon edessä olevalla aukiolla kierroksemme päättyi ja olimme oppineet paljon. Päätimme pitää kahvitauon oppaan suosittelemassa Tisamisu-kahvilassa ja jatkoimme sitten porukalla metrolla La Ramblalle ja kävellen Picasso-museoon, jonne oli varattu meille viimeiselle aukiolotunnille ilmainen vierailu. Pablo Picasso vietti vuosia Barcelonassa ja lahjoitti vuonna 1970 tuhansia töitään esille laitettaviksi museoon, joka on rakennettu sisään vanhoihin keskiaikaisiin rakennuksiin. Museon sulkeuduttua jatkoin vielä matkaa Basilica Santa Maria del Mariin. Tämä goottilainen vuonna 1329-1383 rakennettu kirkko sijaitsee Barcelonan vanhassa kaupungissa. Kirkon rakentamisesta voi lukea espanjalaisen kirjailijan Ildefonso Falconesin historiallisesta romaanista Meren katedraali. Kirjasta on tehty myös Netflix-sarja.

Keskiviikko 26.4.2023

Tänään oli jalkojen lepuutuspäivä! Kaikki Europass-opiskelijat saivat valita yhden ilmaisen nähtävyyden ja valitsimme Sasun kanssa Hop on - Hop off -turistibussin, koska bussipysäkki oli näppärästi ihan hotellin vieressä. Nousimme tällä kertaa bussikyydillä Montjuicille. Näimme mm. vuoden 1992 kesäolympialaisten päänäyttämön ja laskeuduimme eteläistä rinnettä alas halki kaktuspuutarhhan. Kolumbuksen patsaan ohi ajeltiin pitkin satamaa aina olympiakylään asti. Oli mielenkiintoista kuulla satama-alueen historiaa ja miten Barcelonaa oli remontoitu uuteen uskoon olympialaisia varten. Placa de Catalynualla pidettiin kahvitauko ja vaihdettiin toiselle bussilinjalle, joka kulki halki Barcelonan pohjoisosien. Kukkulat olivat siihenkin suuntaan mennessä melkoiset. Matkalla nähtiin Sant Paun kaunis vanha sairaala-alue ja nähtiin ylös Tibidabon vuorelle asti. Huipulla sijaitsee Sagrat Corin kirkko ja huvipuisto maailmanpyörineen. Matka jatkui Sarrian kaupunginosan kautta Camp Noulle eli F.C. Barcelonan kotikentälle ja sieltä Diagonal-katua Eixamplen kaupunginosaan, rakennettiin 1800-luvulla liian ahtaaksi käyneen keskiaikaisen keskustan ympärille. Sana Eixample tarkoittaakin katalaaniksi laajennusta.
Koulua oli taas puoli kolmesta iltaseitsemään. Opimme positiivisen puheen merkityksestä ja sitä miten tärkeää on muistaa, että vaikka elämässä tapahtuu negatiivisia asioita, joihin et voi itse vaikuttaa, sinä kuitenkin itse päätät miten niihin asioihin suhtaudut. On myös olemassa asioita, joihin voit itsekin vaikuttaa.
Koulun jälkeen vietettiin iltaa virolaisten opettajien kanssa ja vertailtiin koulujemme Erasmus+ käytäntöjä. Yksi virolaisista opettajista oli opiskellut pari vuotta Barcelonassa ja hän kertoi paljon paikallisista ruoka. ja juomatavoista.

Tiistai 25.4.2023

Tänään käveltiin ja PALJON. Hotellilta pääsi näppärästi kävelemään isoon liikenteen risteyskohtaan Placa d'Espanyalle. Siellä sijaitsee mm. härkätaisteluareenasta ostoskeskukseksi muuttunut las Arenas sekä Barcelonan valtava messukeskus Fira Internacional. Matka jatkui venetsialaisten tornien ohi pitkin Avenue de la Reina Maria Cristinaa ja kohti Montjuïcin kukkulaa ja suihkulähteitä, jotka valitettavasti ovat jo nyt suljettuina vesipulan vuoksi. Näköala parani sitä mukaa mitä ylemmäs kiipesimme. Museu Nacional d'Art de Catalunyan edessä parveilikin turisteja ottamassa näköalakuvia. Vietimme reilun tunnin viileässä taidemuseossa ja ehdimme ihastella vain murto-osan taideaarteista. Kahvitauon jälkeen matka jatkui ylös kukkulan rinnettä halki kukkivien ja tuoksuvien puutarhojen, ohi etnologian ja Miron museoiden. Keskipäivän lämmössä kapuaminen olikin melko hikinen urakka (keskikesällä urakka saattaisi olla ylipääsemätön), mutta maisemat olivat upeita ja pääsimme ihastelemaan jopa kauniiden papukaijojen kosiopuuhia. Munkkiaratti on eteläamerikkalainen papukaijalaji, joka on levinnyt Espanjaan ihmisten mukana ja on koreudestaan huolimatta vieraslaji ja mitä ilmeisemmin melkoinen riesa.
Vihdoin edessä häämötti kohteemme eli Montjuïcin linna. Linnan pihalla päivystävien kaupustelijoiden jäähileiset vesipullot tulivat tarpeeseen:). Linnaa ehdimme ihastella vain ulkopuolelta, mutta eniten ihastusta herätti uskomaton näkymä merelle ja satamaan. Vaikka alaspäin matka olisi ollut helpompi juttu, päätimme kokeilla köysirataa. Telefèric de Montjuïc oli huima kokemus eikä hinnalla pilattu (10€ yhteen suuntaan/ 15€ molempiin suuntiin ja etukäteen ostettuna olisi saanut vielä hieman alennusta). Köysiradan alemmasta päätepisteestä oli vielä matkaa Paral-lelin metroasemalle ja se väli taitettiin funikulaarilla, jolla voi matkustaa normaalilla metrolipun hinnalla.
Koulussa pohdittiin ensin mitkä asiat tekevät meidät kurssilaiset onnellisiksi ja missä tilanteissa pääsemme ns. Flow-tilaan, jolloin uppoudumme johonkin asiaan niin, että ajantaju katoaa. Mielenkiintoista oli oppia, että Flown tasoja on kaksi - "high-flow" on tila, joka koetaan tekemällä jotain aktiivista toimintaa eli harrastusta tai vaikka kotitehtäviä. Näistä ei seuraa välitöntä dopamiiniryöppyä, mutta ne kehittävät tieto- ja taitotasoja enemmän kuin "low-flow"-tila, joka saavutetaan esim. pelaamalla ja joka on hyvin lyhytkestoista. "high-flow" tilaan pääseminen vaatii hieman enemmän vaivannäköä, motivaatiota ja keskittymistä, mutta sillä on pitkäkestoisempia positiivisia vaikutuksia ja ovat yhteydessä nuoren korkeampaan itsetuntoon.
Seuraavaksi tutustuttiin "terveen mielen lautaseen". Lautasella pitäisi olla tasapaino tiettyjen elämän osa-alueiden välillä. Uni ja liikunta olivat tuttuja juttuja, mutta lisäksi lautaselta löytyivät kanssakäyminen muiden ihmisten kanssa, keskittyminen eli syvällinen paneutuminen esim. työntekoon. "Play time" on puolestaan vaikka aikaa, jota käytät uusien taitojen kehittämiseen, "down time" on aikaa, jolloin et tee mitään eli toisin sanoen päiväunelmoit ja "time in" tarkoittaa aikaa, jolloin kuuntelet itseäsi ja teet itsearviointia. Itselläni ainakin viimeiset kolme vaativat kehittämistä! Vielä ehdittiin alustaa huomista mindfulness-teemaa eli miten välillä aina rauhoituttaisiin keskittymään juuri tähän hetkeen.

Maanantai 24.4.2023

Aamiaisen jälkeen suunnattiin katsomaan Barcelonan suurinta nähtävyyttä, Sagrada Famíliaa.

Sagrada Famílian rakentaminen aloitettiin vuonna 1882. Alkuperäisen pääarkkitehdin irtisanouduttua seuraavana vuonna paikan sai katalonialainen Antoni Gaudí, joka uudisti suunnitelmat tyystin. Gaudí omisti elämänsä viimeiset vuosikymmenet täysin kirkon suunnittelulle ja hänet on haudattu kirkon kryptaan. Gaudín kuollessa vuonna 1926 projektista oli valmiina vajaa neljännes. Espanjan sisällissodan aikana 1936 kirkko kärsi suuria vaurioita tulipalossa. Rakennustöitä jatkettiin 1950-luvulla ja projekti pääsi puoleenväliin vuonna 2010. Sagrada Famílian toivotaan valmistuvan vuonna 2026 kun Gaudín kuolemasta tulee kuluneeksi sata vuotta. Kirkko on Unescon maailmanperintökohde ja Barcelonan vierailluin nähtävyys. Jonot olivatkin melkoiset ja lippuja huonosti saatavilla joten tyydyimme ihailemaan vaikuttavaa rakennusta ulkopuolelta.
Turistimäärä Casa Batllón luona oli tietenkin valtava eikä edes museokauppaan ollut asiaa jonottamatta. Jatkoimme kohti Casa Milàa ja siellä pääsi museokauppaankin ilman tungosta. Passeig de Gràcian varrella on melkoiset shoppailumahdollisuudet, joten kauppoja katsellessa ja pienen ruoka/kahvitauon jälkeen saavuimme Europass Teacher Academyyn. Koulutusta on ma-ke puoli kolmesta iltaseitsemään ja kurssille osallistuu meidän kahden suomalaisen lisäksi kolme virolaista peruskoulun opettajaa, neljä erityiskoulun opettajaa Irlannista sekä slovenialaisen päiväkodin toimistosihteeri. Tutustumisleikkien, nähtävyysvinkkien ja koulujen esittelyn jälkeen päästiin positiiviseen psykologiaan ja pohtimaan urapolkuja ja niiden varrella tapahtuneita käänteitä elämässä. Joskus vasta taaksepäin katsomalla huomaa minne asiat ovat johtaneet ja mitkä valinnat elämässä ovat johtaneet kohti hyvää lopputulosta vaikka saattoivat aikaisemmin tuntua kipeiltä ratkaisuilta. Steve Jobs - Connecting the Dots

Sunnuntai 23.4.2023

Projektin viimeinen koulutusmatka suuntautui keväiseen Barcelonaan. Matkalle osallistuvat opettajat Katja Husso ja Sasu Lappalainen saapuivat kaupunkiin erityisenä päivänä sillä "Diada de Sant Jordi" eli pyhän Yrjön päivä on yksi tärkeimmistä juhlapäivistä Kataloniassa. La Rambla oli ääriään myöten täynnä kirjoja ja ruusuja, joita ystävät ja pariskunnat ostivat toisilleen.
Legendan mukaan katalonialaista Montblancin pikkukaupunkia piinasi ahne lohikäärme. Kaupunkilaiset päättivät arpoa kenet uhrataan päivittäin lohikäärmeen ruoaksi. Kun oli prinsessan vuoro urhea ritari syöksyi apuun. Pyhä Yrjö lävisti lohikäärmeen peitsellään ja vuotaneesta verestä kasvoi ruusupensas. Pyhästä Yrjöstä tuli koko Katalonian symboli.
La Ramblan eteläisessä päädyssä sijaitsee Kolumbuksen patsas korkean korinttilaisen pylvään päästä. Patsas pystytettiin Barcelonan maailmannäyttelyä 1888 varten muistoksi Kolumbuksen ensimmäisestä matkasta Amerikkaan ja siitä miten hän raportoi matkan vaiheet Barcelonassa matkaa rahoittaneille monarkeille kuningatar Isabella ensimmäiselle ja Ferdinand Aragonialaiselle
Ensimmäisenä päivänä ehdittiin myös kävellä vanhan kaupungin katuja ja ihastella Barcelonan katedraalia sekä tutustua metrolinjoihin ja testata koulumatkaa.